نظریه شماره 7/1400/251 مورخ 1400/04/06 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره رد درخواست اعاده دادرسی در شعبه‌ هم‌عرض

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1400/251
شماره نظریه۷/۱۴۰۰/۲۵۱
شماره پرونده۱۴۰۰-۱۶۸-۲۵۱ ک
تاریخ نظریه۱۴۰۰/۰۴/۰۶
موضوع نظریهحقوق کیفری
محور نظریهآیین دادرسی کیفری

چکیده نظریه شماره 7/1400/251 مورخ 1400/04/06 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره رد درخواست اعاده دادرسی در شعبه‌ هم‌عرض: درصورتی که شعبه هم‌عرض پس از تجویز اعاده دادرسی از سوی ديوان عالی کشور، محتویات حکم را از مصادیق ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری تشخیص ندهد قرار رد درخواست را صادر می‌کند.

استعلام

مطابق ماده ۴۸۰ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ هر گاه دادگاه پس از رسیدگی ماهوی درخواست اعاده دادرسی را وارد تشخیص دهد، حکم مورد اعاده دادرسی را نقض و حکم مقتضی صادر می کند. در صورتی که درخواست اعاده دادرسی راجع به قسمتی از حکم باشد، آیا دادگاه هم عرض پس از تجویز اعاده دادرسی در مقام رد درخواست اعاده دادرسی می تواند ضمن تایید دادنامه قبلی مبادرت به صدور حکم تعلیقی کندیا این که در این فرض فقط اختیار تایید یا نقض حکم صادره قبلی را داشته و اختیار دخل و تصرف در آن را ندارد؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

مستنبط از مواد ۴۷۶ و ۴۷۹ و ۴۸۰ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ این است که تجویز اعاده دادرسی از سوی دیوان عالی کشور، دلالت بر نقض حکم قطعی اولیه موضوع اعاده دادرسی ندارد؛ کند. بنابراین، در صورتی که پس از تجویز اعاده دادرسی، پرونده در شعبه هم عرض مطرح شود و این دادگاه، درخواست اعاده دادرسی را از مصادیق ماده ۴۷۴ قانون فوق الذکر نداند و درخواست مزبور را وارد تشخیص ندهد، قرار رد درخواست اعاده دادرسی را صادر می کند. این قرار قطعی است. در این صورت تعلیق موضوع سؤال نیز منتفی است.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته