نظریه شماره 7/1400/253 مورخ 1400/03/30 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره جرم‌انگاری نگهداری از آلات شبه سلاح

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1400/253
شماره نظریه۷/۱۴۰۰/۲۵۳
شماره پرونده۱۴۰۰-۵۵-۲۵۳ ک
تاریخ نظریه۱۴۰۰/۰۳/۳۰
موضوع نظریهحقوق کیفری
محور نظریهجرایم و مجازات ها

چکیده نظریه شماره 7/1400/253 مورخ 1400/03/30 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره جرم‌انگاری نگهداری از آلات شبه سلاح: ملاک جرم انگاری آلات شبه‌ سلاح، قابلیت استفاده از آن‌ها به عنوان سلاح گرم است طوری که عرفا لفظ سلاح گرم بر آن حمل شود هرچند منطبق با تعریف قانونی آیین نامه اجرایی قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز نباشد. بنابراین خرید و فروش، حمل و استفاده از وسایلی که مکانیزمی مانند اسلحه گرم دارند قابل تعقیب و مجازات است.

استعلام

آیا نگهداری وسیله ای که از اتصال نبشی و لوله فلزی به صورت کاردستی شخصی ایجاد گردیده است دارای دسته و لوله است و با استفاده از سر کبریت و قرار دادن گوی پلاستیکی یا فلزی کوچک قادر به پرتاب آن است سلاح گرم تلقی می شود؟

نکته:

اولا: در حال حاضر به صورت آزاد و بدون محدودیت سلاح های سر پر قدیمی در فضای مجازی خرید و فروش می شوند که مکانیزمی شبه به آلت موضوع این پرونده دارد.

ثانیا: در آیین نامه اجرایی قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات سلاح گرم تعریف شده است و به شاخص گلوله گذاری تصریح نشده است شی مکشوفه فاقد شرایط گلوله گذاری است.

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

مطابق تبصره ماده ۲ قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز مصوب ۱۳۹۰ آن دسته از شبه سلاح هایی که به دلیل مشابهت و کاربرد، قابلیت جایگزین سلاح را دارند، از حیث احکام مندرج در این قانون، حسب مورد تابع احکام سلاح گرم قرار می گیرند و به موجب بند الف ماده ۱ آیین نامه اجرایی قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز مصوب ۱۳۹۲/۱۰/۸ سلاح گرم تعریف و انواع آن مشخص شده است و نیز وفق بند ح ماده ۱ آیین نامه فوق الذکر شبه سلاح وسیله ای است که به دلیل شباهت ظاهری و کاربردی می تواند به منظور سوء استفاده و اقدام مجرمانه، جایگزین سلاح گرم شود؛ بنابراین چنانچه شیء مذکور در فرض استعلام، منطبق با مصادیق تعریف قانونی سلاح گرم نباشد ، اما قابلیت کاربرد عرفی به جای سلاح گرم را دارا باشد، شبه سلاح تلقی می شود و ساخت و نگهداری آن جرم بوده و مطابق مواد ۵ و۶ قانون صدرالذکر، متهم قابل تعقیب و مجازات است. ضمنا چنانچه قاضی مربوطه در تشخیص موضوع، نیاز به اخذ نظریه کارشناسی داشته باشد، می تواند مطابق ماده ۷ آیین نامه فوق الذکر، نظریه کارشناسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را اخذ کند.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته