نظریه شماره 7/1402/7 مورخ 1402/01/28 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره تعیین مجازات بین مواد مخدر دست ساز یا صنعتی

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1402/7
شماره نظریه۷/۱۴۰۲/۷
شماره پرونده۱۴۰۲-۵۴-۷ ک
تاریخ نظریه۱۴۰۲/۰۱/۲۸
موضوع نظریهقانون مبارزه با مواد مخدر
محور نظریهتعیین مجازات بین مواد مخدر دست ساز یا صنعتی

چکیده نظریه شماره 7/1402/7 مورخ 1402/01/28 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره تعیین مجازات بین مواد مخدر دست ساز یا صنعتی:با عنایت به اصل تفسیر مضیق قوانین ماهوی کیفری تعیین مجازات برای مرتکبان جرایم موضوع مواد ۴، ۵ و ۴۰ قانون مبارزه با مواد مخدر شربت تریاک و متادون که به صورت مایع و محلول است، بر اساس مقدار و میزان ماده مؤثر موجود در آن پس از اخذ نظر آزمایشگاه صورت می گیرد؛ نه مجموع مقدار و وزن محلول که با آب و سایر مواد آمیخته شده است. همچنین از حیث تعیین مجازات بر اساس میزان ماده مخدر مؤثر در محلول فرض سؤال، تفاوتی بین نوع صنعتی و غیرصنعتی آن وجود ندارد.

استعلام

آیا ملاک مجازات قانونی برای شربت تریاک و شربت متادون صنعتی، ماده مؤثره است یا مجازات بر اساس وزن مجموع مواد کشف شده تعیین می شود؟

آیا در این امر بین شربت تریاک یا متادون دست ساز یا نوع صنعتی آنها که به همان حالت قابل مصرف است تفاوتی وجود دارد؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

با عنایت به اصل تفسیر مضیق قوانین ماهوی کیفری تعیین مجازات برای مرتکبان جرایم موضوع مواد ۴، ۵ و ۴۰ قانون مبارزه با مواد مخدر شربت تریاک و متادون که به صورت مایع و محلول است، بر اساس مقدار و میزان ماده مؤثر موجود در آن پس از اخذ نظر آزمایشگاه صورت می گیرد؛ نه مجموع مقدار و وزن محلول که با آب و سایر مواد آمیخته شده است. همچنین از حیث تعیین مجازات بر اساس میزان ماده مخدر مؤثر در محلول فرض سؤال، تفاوتی بین نوع صنعتی و غیرصنعتی آن وجود ندارد.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته