ماده ۴ قانون مدیریت بحران کشور: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
جز (Wikihagh admin صفحهٔ ماده 4 قانون مدیریت بحران کشور را به ماده ۴ قانون مدیریت بحران کشور منتقل کرد: فارسی سازی نویسه ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
اسناد ملي و استاني مورد نياز اين قانون به شرح زير تھيه و تدوين مي شود:
'''ماده ۴ قانون مدیریت بحران کشور:''' اسناد ملی و استانی مورد نیاز این قانون به شرح زیر تهیه و تدوین می شود:
الف ـ سند راھبرد ملي مديريت بحران: سندي است كه در چھارچوب اين قانون و ساير قوانين و مقررات، جھت گيري ھا، اصول، معيارھا و روشھاي پيش بيني، پيشگيري و كاھش خطر، آمادگي، پاسخ و بازتواني و بازسازي توسط دستگاھھاي مشمول اين قانون و نحوه مشاركت مردم را ھماھنگ با سياست ھاي كلي ابلاغي مقام معظم رھبري و برنامه ھاي توسعه كشور مشخص مي كند. اين سند با تأييد ستاد ملي به تصويب شوراي عالي مي رسد.
 
ب ـ برنامه ملي كاھش خطر حوادث و سوانح: سندي است كه سازمان با مشاركت كليه دستگاھھاي مسؤول موضوع ماده (2) اين قانون، با رعايت قوانين و مقررات و در چھارچوب سند راھبرد ملي مديريت بحران تھيه مي كند و اھداف ويژه كاھش خطر حوادث و سوانح را به ھمراه اقدامات مربوطه بيان مي كند. اين سند با تأييد ستاد ملي به تصويب شوراي عالي مي رسد.
الف - سند راهبرد ملی مدیریت بحران: سندی است که در چهارچوب این قانون و سایر قوانین و مقررات، جهت گیری ها، اصول، معیارها و روشهای پیش بینی، پیشگیری و کاهش خطر، آمادگی، پاسخ و بازتوانی و بازسازی توسط دستگاههای مشمول این قانون و نحوه مشارکت مردم را هماهنگ با سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه های توسعه کشور مشخص می‏کند. این سند با تایید ستاد ملی به تصویب شورای عالی می رسد.
پ ـ برنامه استاني كاھش خطر حوادث و سوانح: سندي است كه اداره كل مديريت بحران استان با رعايت قوانين و مقررات و با مشاركت كليه دستگاھھاي مسؤول موضوع ماده (2) اين قانون متناظر در استان، بر اساس برنامه ملي كاھش خطر حوادث و سوانح تھيه مي كند و شناخت مخاطرات، آسيب پذيري ھا، ظرفيت ھا و راھكارھاي كاھش خطر استان را در برمي گيرد. اين سند پس از تأييد سازمان لازم الاجراء است.
 
ت ـ برنامه ملي آمادگي و پاسخ: سندي است كه سازمان با رعايت قوانين و مقررات و با مشاركت كليه دستگاھھاي مسؤول موضوع ماده (2) اين قانون، در چھارچوب سند راھبرد ملي مديريت بحران تھيه مي كند و وظايف و اقدامات دستگاھھاي مسؤول و نحوه ھماھنگي بين سازماني را جھت آمادگي مطلوب و پاسخ مؤثر و به موقع به حوادث و بحران ھا تبيين مي كند. اين سند با تأييد ستاد ملي به تصويب شوراي عالي مي رسد.
ب - برنامه ملی کاهش خطر حوادث و سوانح: سندی است که سازمان با مشارکت کلیه دستگاههای مسوول موضوع ماده (۲) این قانون، با رعایت قوانین و مقررات و در چهارچوب سند راهبرد ملی مدیریت بحران تهیه می کند و اهداف ویژه کاهش خطر حوادث و سوانح را به همراه اقدامات مربوطه بیان می کند. این سند با تایید ستاد ملی به تصویب شورای عالی می رسد.
ث ـ برنامه استاني آمادگي و پاسخ: سندي است كه اداره كل مديريت بحران استان با رعايت قوانين و مقررات و با مشاركت كليه دستگاھھاي مسؤول موضوع ماده (2) اين قانون متناظر در استان، بر اساس برنامه ملي آمادگي و پاسخ تھيه كرده و وظايف و اقدامات دستگاھھاي مسؤول و نحوه ھماھنگي بين سازماني را جھت آمادگي مطلوب و پاسخ مؤثر و به موقع به حوادث و بحران ھا تبيين مي كند. اين سند پس از تأييد سازمان لازم الاجراء است.
 
ج ـ برنامه ملي بازسازي و بازتواني: سندي است كه ضوابط، چھارچوب ھا، الگوھا و روشھاي مؤثر بازتواني و تھيه طرحھاي بازسازي قبل و بعد از حوادث و سوانح را دربرمي گيرد و توسط سازمان و با مشاركت كليه دستگاھھاي مسؤول موضوع ماده (2) اين قانون با رعايت ساير قوانين و مقررات، در چھارچوب راھبرد ملي مديريت بحران تھيه مي شود. اين سند با تأييد ستاد ملي به تصويب شوراي عالي مي رسد.
پ - برنامه استانی کاهش خطر حوادث و سوانح: سندی است که اداره کل مدیریت بحران استان با رعایت قوانین و مقررات و با مشارکت کلیه دستگاههای مسوول موضوع ماده (۲) این قانون متناظر در استان، بر اساس برنامه ملی کاهش خطر حوادث و سوانح تهیه می کند و شناخت مخاطرات، آسیب پذیری ها، ظرفیت ها و راهکارهای کاهش خطر استان را دربر می گیرد. این سند پس از تایید سازمان لازم الاجراء است.
چ ـ پيوست كاھش خطر: سندي است كه چگونگي كاھش خطر حوادث و سوانح در برنامه ريزي و اجراي ھر يك از طرحھاي ملي يا ھمتراز آن را از طريق مطالعات ميداني و مبتني بر شواھد تبيين مي كند. اين سند توسط دستگاھھاي موضوع ماده (2) اين قانون كه مسؤوليت برنامه ھاي مذكور را برعھده دارند، تھيه مي شود و به تصويب رئيس سازمان مي رسد.
 
تبصره ـ كليه سندھا و برنامه ھاي ذكرشده در اين ماده از زمان لازم الاجراءشدن اين قانون حداكثر ظرف مدت شش ماه تھيه و مراحل تصويب آن طي مي شود.
ت - برنامه ملی آمادگی و پاسخ: سندی است که سازمان با رعایت قوانین و مقررات و با مشارکت کلیه دستگاههای مسوول موضوع ماده (۲) این قانون، در چهارچوب سند راهبرد ملی مدیریت بحران تهیه می کند و وظایف و اقدامات دستگاههای مسوول و نحوه هماهنگی بین سازمانی را جهت آمادگی مطلوب و پاسخ موثر و به موقع به حوادث و بحران ها تبیین می کند. این سند با تایید ستاد ملی به تصویب شورای عالی می رسد.
 
ث - برنامه استانی آمادگی و پاسخ: سندی است که اداره کل مدیریت بحران استان با رعایت قوانین و مقررات و با مشارکت کلیه دستگاههای مسوول موضوع ماده (۲) این قانون متناظر در استان، بر اساس برنامه ملی آمادگی و پاسخ تهیه کرده و وظایف و اقدامات دستگاههای مسوول و نحوه هماهنگی بین سازمانی را جهت آمادگی مطلوب و پاسخ موثر و به موقع به حوادث و بحران ها تبیین می کند. این سند پس از تایید سازمان لازم الاجراء است.
 
ج - برنامه ملی بازسازی و بازتوانی: سندی است که ضوابط، چهارچوب ها، الگوها و روشهای موثر بازتوانی و تهیه طرحهای بازسازی قبل و بعد از حوادث و سوانح را دربرمی گیرد و توسط سازمان و با مشارکت کلیه دستگاههای مسوول موضوع ماده (۲) این قانون با رعایت سایر قوانین و مقررات، در چهارچوب راهبرد ملی مدیریت بحران تهیه می شود. این سند با تایید ستاد ملی به تصویب شورای عالی می رسد.
 
چ - پیوست کاهش خطر: سندی است که چگونگی کاهش خطر حوادث و سوانح در برنامه ریزی و اجرای هر یک از طرحهای ملی یا همتراز آن را از طریق مطالعات میدانی و مبتنی بر شواهد تبیین می کند. این سند توسط دستگاههای موضوع ماده (۲) این قانون که مسوولیت برنامه های مذکور را برعهده دارند، تهیه می شود و به تصویب رئیس سازمان می رسد.
 
تبصره - کلیه سندها و برنامه های ذکرشده در این ماده از زمان لازم الاجراءشدن این قانون حداکثر ظرف مدت شش ماه تهیه و مراحل تصویب آن طی می شود.
 
{{مواد قانون مدیریت بحران کشور}}
 
[[رده: مواد قانون مدیریت بحران کشور]]
۷۶٬۷۱۵

ویرایش

منوی ناوبری