استقلال دختران بالغ در عقد نکاح در حقوق ایران، فقه مذاهب اسلامی و اسناد بین المللی: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
ابرابزار
بدون خلاصۀ ویرایش
(ابرابزار)
 
خط ۱: خط ۱:
'''''استقلال دختران بالغ در عقد نکاح در حقوق ایران، فقه مذاهب اسلامی و اسناد بین المللی''''' نام مقاله ای است از [[علیرضا شریفی]] و [[پروین باپیری]] که در شماره هفتاد و دو، دوره بیست و پنجم (بهار و تابستان ۱۳۹۹) [[دوفصلنامه فقه و حقوق خانواده (ندای صادق)]] منتشر شده‌است.
'''''استقلال دختران بالغ در عقد نکاح در حقوق ایران، فقه مذاهب اسلامی و اسناد بین‌المللی''''' نام مقاله ای است از [[علیرضا شریفی]] و [[پروین باپیری]] که در شماره هفتاد و دو، دوره بیست و پنجم (بهار و تابستان ۱۳۹۹) [[دوفصلنامه فقه و حقوق خانواده (ندای صادق)]] منتشر شده‌است.


== چکیده ==
== چکیده ==
یکی از دلایل عقلی جهت سلب مباشرت از دختران بالغ در امر نکاح، سریع التأثیری و غلبه احساس بر قوه عقل است که مانع از انتخاب زوجی هم کفو می شود. این امر مورد استناد طرفداران استقلال اولیا در عقد نکاح در فقه امامیه، قانون مدنی، و نظر جمهور فقهای اهل سنت در احوال شخصیه ایرانیان غیرشیعه است، درحالی که در برخی اسناد حقوق بشر و همچنین در آرای برخی از فقهای امامیه واهل سنت، استقلال در عقد نکاح برای دختران به رسمیت شناخته شده است؛ ازاین ر و، نویسنده، به شیوه توصیفی تحلیلی درصدد بررسی عمده دلیل منع استقلال دختران بالغ در امر نکاح مبنی بر ناتوانی از انتخاب زوجی هم کفو به علت عدم خبرگی و سریع التأثیری است که امروزه درعلم روان شناسی با تقویت هوش هیجانی می توان سریع التأثیری را برطرف کردو به رشد نکاحی(معرفت به انتخاب زوج هم کفو) رسید.
یکی از دلایل عقلی جهت سلب مباشرت از دختران بالغ در امر نکاح، سریع التأثیری و غلبه احساس بر قوه عقل است که مانع از انتخاب زوجی هم کفو می‌شود. این امر مورد استناد طرفداران استقلال اولیا در عقد نکاح در فقه امامیه، قانون مدنی، و نظر جمهور فقهای اهل سنت در احوال شخصیه ایرانیان غیرشیعه است، درحالی که در برخی اسناد حقوق بشر و همچنین در آرای برخی از فقهای امامیه واهل سنت، استقلال در عقد نکاح برای دختران به رسمیت شناخته شده‌است؛ ازاین ر و، نویسنده، به شیوه توصیفی تحلیلی درصدد بررسی عمده دلیل منع استقلال دختران بالغ در امر نکاح مبنی بر ناتوانی از انتخاب زوجی هم کفو به علت عدم خبرگی و سریع التأثیری است که امروزه درعلم روان‌شناسی با تقویت هوش هیجانی می‌توان سریع التأثیری را برطرف کردو به رشد نکاحی (معرفت به انتخاب زوج هم کفو) رسید.
 
== کلیدواژه ها ==


== کلیدواژه‌ها ==
* استقلال
* استقلال
* دختران بالغ
* دختران بالغ
* [[نکاح|سن نکاح]]  
* [[نکاح|سن نکاح]]
* فقه مذاهب اسلامی
* فقه مذاهب اسلامی
* حقوق ایران
* حقوق ایران
خط ۱۴: خط ۱۳:


== مواد مرتبط ==
== مواد مرتبط ==
[[ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی|ماده 1043 قانون مدنی]]
[[ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی]]


[[ماده 16 کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان]]
[[ماده ۱۶ کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان]]


[[اصل ۱۹ قانون اساسی|اصل 19 قانون اساسی]]
[[اصل ۱۹ قانون اساسی]]


[[اصل ۲۰ قانون اساسی|اصل 20 قانون اساسی]]
[[اصل ۲۰ قانون اساسی]]


[[ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی|ماده 1041 قانون مدنی]]
[[ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی]]
[[رده:مقالات حقوق خصوصی]]
[[رده:مقالات حقوق خصوصی]]
[[رده:مقالات حقوق خانواده]]
[[رده:مقالات حقوق خانواده]]
[[رده:مقالات منتشر شده در سال 1399]]
[[رده:مقالات منتشر شده در سال ۱۳۹۹]]
[[رده:مقالات علیرضا شریفی]]
[[رده:مقالات علیرضا شریفی]]
[[رده:مقالات پروین باپیری]]
[[رده:مقالات پروین باپیری]]
۳٬۳۵۵

ویرایش

منوی ناوبری