رای شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری درباره تجدیدنظرخواهی از قرار عدم صلاحیت: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه اطلاعات رای شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری|شماره دادنامه=۹۳۰۹۹۷۰۹۵۵۷۰۰۵۸۸|تاریخ دادنامه=۱۳۹۳/۱۰/۰۷|نوع رأی=رأی شعبه|شعبه=شعبه ۷ تجدیدنظر دیوان عدالت اداری|قاضی=علی اکابری{{سخ}}جواد جباری{{سخ}}محمد ساریخانی|موضوع=تجدیدنظرخواهی از قرار عدم صلاحیت|گروه رأی=اداری}}'''رای شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری درباره تجدیدنظرخواهی از قرار عدم صلاحیت''': قرارهای عدم صلاحیت صادره از شعب بدوی دیوان عدالت اداری، قابل تجدیدنظر خواهی نمی باشند.
{{جعبه اطلاعات رای شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری|شماره دادنامه=۹۳۰۹۹۷۰۹۵۵۹۰۱۸۶۶|تاریخ دادنامه=۱۳۹۳/۱۲/۱۲|نوع رأی=رأی شعبه|شعبه=شعبه ۹ تجدیدنظر دیوان عدالت اداری|قاضی=امجدی{{سخ}}تقوی{{سخ}}احمد خضرائی|موضوع=تجدیدنظرخواهی از قرار عدم صلاحیت|گروه رأی=اداری}}'''رای شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری درباره تجدیدنظرخواهی از قرار عدم صلاحیت''': از آنجایی که شعبه ی صادرکننده ی قرار عدم صلاحیت باید پرونده را به مرجع صالح ارسال نماید، قرارهای عدم صلاحیت صادره از شعب بدوی دیوان عدالت اداری از شمول ماده ۶۵ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ خارج است و قابل تجدیدنظرخواهی نیست.


== رأی شعبه بدوی دیوان عدالت اداری ==
== رأی شعبه بدوی دیوان عدالت اداری ==


ملاحظه می گردد شاکی فوق الذکر نسبت به وضع عوارض از طریق شهرداری اعتراض نموده است. نظر به اینکه به استناد رأی شماره ۲۶۶-۷۷/۱۲/۱۵ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، رفع هرگونه اختلاف میان مؤدی و شهرداری در مورد تعلق و یا عدم تعلق عوارض و میزان و مبلغ آن در صلاحیت کمیسیون ماده ۷۷ قانون شهرداری می باشد و صرفا تصمیم متخذه در کمیسیون مذکور قابلیت طرح و بررسی در دیوان عدالت را دارد، بنابراین خواسته مذکور خارج از مصادیق ماده ۱۰ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری می باشد و به استناد ذیل ماده ۴۸ قانون اخیرالذکر قرار عدم صلاحیت خود را به صلاحیت و شایستگی کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری صادر می نماید. مقرر است دفتر، مراتب به شاکی اعلام گردد. قرار مذکور وفق ماده ۶۵ قانون فوق ۲۰ روز پس از ابلاغ، قابل تجدیدنظر خواهی در شعب تجدیدنظر دیوان عدالت اداری می باشد.
شماره دادنامه: ۹۳۰۹۹۷۰۹۰۰۱۰۲۳۸۳ مورخ: ۱۳۹۳/۰۹/۱۸


رئیس شعبه ۳۱ دیوان عدالت اداری  
نظر به اینکه طرف شکایت [موسسه اطلاع رسانی شبستان نور، وابسته به ستاد عالی کانون های مساجد کشور]، فاقد عنوان دستگاه اجرایی دولتی بوده و از مصادیق مذکور در ماده ۱۰ قانون دیوان عدالت اداری خروج موضوعی داشته، لذا دیوان واجد صلاحیت در رسیدگی به شکایت مطروحه نبوده و قرار عدم صلاحیت دیوان به صلاحیت مراجع مذکور در ماده ۱۵۷ از قانون کار شهرستان کرمان صادر و اعلام می شود.


اکابری
رئیس شعبه اول دیوان عدالت اداری
 
امجدی


= رأی شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری =
= رأی شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری =


قسمتی از مفاد ماده ۴۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۹۲ مبنی بر ارسال پرونده به مرجع صالح در موارد صدور قرار عدم صلاحیت، منطوقا و مفهوما دلالت بر غیرقابل اعتراض بودن قرار مزبور دارد. از طرفی متعاقبا رأی وحدت رویه شماره ۱۲۶-۹۳/۲/۱۵ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مؤید و متضمن همین معناست. با این وصف شعبه قرار معترض عنه را قابل تجدید نظر تشخیص نداده، مستندا به ماده مرقوم و نیز مواد ۱۷ و ۷۸ قانون یادشده، تجدید نظر خواهی را قابل استماع ندانسته و قرار رد آن صادر و اعلام می نماید. این رأی قطعی است.  
با مداقه در اوراق و محتوای پرونده، رأی وحدت رویه شماره ۱۲۶-۹۳/۲/۱۵ صادره از هیئت محترم عمومی دیوان عدالت اداری حاکی است در ماده ۴۸ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ مقرر شده است در صورت صدور قرار عدم صلاحیت از سوی شعبه دیوان عدالت اداری به شایستگی و صلاحیت مراجع قضایی و یا غیر قضایی، شعبه صادرکننده قرار عدم صلاحیت، پرونده را به مرجع صالح ارسال می کند و حسب مورد مراتب را به شاکی اعلام می کند. حکم مذکور مفید این معناست که با صدور قرار عدم صلاحیت، پرونده به مرجع صالح ارسال شود و قابلیت تجدیدنظر قرار عدم صلاحیت از آن مستفاد نمی شود. بنابراین موضوع منصرف از حکم مقرر در ماده ۶۵ قانون فوق الذکر در خصوص قابلیت تجدیدنظر کلیه آرای شعب بدوی دیوان عدالت اداری است. نظر به اینکه قرار عدم صلاحیت اصداری از شعبه بدوی دیوان قابل تجدیدنظر نبوده، لذا شعبه نهم تجدیدنظر دیوان با در نظر گرفتن مراتب فوق البیان به استناد ماده ۶۵ قانون یادشده، قرار رد تجدیدنظر خواهی صادر و اعلام می کند. رأی صادره قطعی است.  


رییس شعبه هفتم تجدید نظر دیوان عدالت اداری - مستشار شعبه
رئیس و مستشار شعبه نهم تجدید نظر دیوان عدالت اداری  


جباری - ساریخانی
تقوی خضرایی


[[رده:آراء تجدیدنظر دیوان عدالت اداری در سال ۱۳۹۳]]
[[رده:آراء تجدیدنظر دیوان عدالت اداری در سال ۱۳۹۳]]
۸۷٬۰۶۵

ویرایش

منوی ناوبری