رای شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری درباره تجدیدنظرخواهی از قرار عدم صلاحیت: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه اطلاعات رای شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری|شماره دادنامه=۹۴۰۹۹۷۰۹۰۵۶۰۱۹۸۷|تاریخ دادنامه=۱۳۹۴/۱۰/۱۵|نوع رأی=رأی شعبه|شعبه=شعبه اول تجدیدنظر دیوان عدالت اداری|قاضی=غلامرضا مولابیگی{{سخ}}محمدناصر فرجی{{سخ}}مرادی|موضوع=تجدیدنظرخواهی از قرار عدم صلاحیت|گروه رأی=اداری}}'''رای شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری درباره تجدیدنظرخواهی از قرار عدم صلاحیت''': قرار عدم صلاحیت صادره از شعب بدوی دیوان عدالت اداری قابل تجدیدنظرخواهی نیست و به محض صدور قرار مزبور، پرونده به مرجع صالح به رسیدگی ارسال می گردد.
{{جعبه اطلاعات رای شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری|شماره دادنامه=۹۴۰۹۹۷۰۹۵۵۸۰۱۹۶۴|تاریخ دادنامه=۱۳۹۴/۰۹/۰۹|نوع رأی=رأی شعبه|شعبه=شعبه ۸ تجدیدنظر دیوان عدالت اداری|قاضی=غلامعلی آریافر{{سخ}}سید کاظم موسوی{{سخ}}مرتضی عاشوری{{سخ}}محمد حسن پیرزاده{{سخ}}ناصر دهقان|موضوع=تجدیدنظرخواهی از قرار عدم صلاحیت|گروه رأی=اداری}}'''رای شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری درباره تجدیدنظرخواهی از قرار عدم صلاحیت''': قرارهای عدم صلاحیت صادره از شعب بدوی دیوان، قابل تجدیدنظرخواهی نمیباشند.


== رأی شعبه بدوی دیوان عدالت اداری ==
== رأی شعبه بدوی دیوان عدالت اداری ==


با بررسی مفاد دادخواست شاکی و ضمائم آن نظر به اینکه تصمیم مذکور مشعر بر تعلیق کلیه فعالیت ها به مدت یکسال میباشد که در صورت اجرای مفاد آن موجبات ورود خسارت فراهم میگردد، با احراز فوریت و ضرورت امر مستندا به مواد ۳۴ و ۳۵ قانون تشکیلات آئین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۹۲ دستور موقت مبنی بر توقیف عملیات اجرائی تا تعیین تکلیف قطعی شکایت صادر مطروحه و اعلام میگردد. قرار صادره قطعی میباشد .  
با ملاحظه اوراق و محتویات پرونده در خصوص شکایت شاکی به خواسته الزام شرکت فولاد مبارکه اصفهان به اجرای مواد ۲۱ الی ۲۷ قانون مدیریت خدمات کشوری و نظر به اینکه شرکت طرف شکایت از جمله شرکتهای واگذاری به بخش خصوصی می باشد و از عداد شرکتهای دولتی خارج گردیده و قانون دیوان عدالت اداری مشخصا" در ماده ۱۰ فقط درخصوص سازمانها و نهادها، ادارت و شرکتهای دولتی صالح به رسیدگی می باشد و با توجه به اینکه برابر اصل ۱۵۶ قانون اساسی دادگستری مرجع رسیدگی به تظلمات است و در ما نحن فیه دادگاه عمومی حقوقی اصفهان که نفی صلاحیت کرده صالح به رسیدگی است. قرار عدم صلاحیت مستندا" به ماده ۴۸ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری صادر و اعلام می گردد. رأی صادره ظرف مدت ۲۰ روز پس از ابلاغ مستندا"به ماده ۶۵ قانون فوق الذکر قابل اعتراض در شعب تجدیدنظر می باشد. .مقرر است پرونده جهت اظهار نظر و حل اختلاف به دیوان عالی کشور ارسال گردد.  


رئیس شعبه ۱۴ دیوان عدالت اداری - مرادی
دادرس شعبه ۹ دیوان عدالت اداری  
 
 
رأی شعبه بدوی دیوان عدالت اداریبا ملاحظه اوراق پرونده طبق ردیف الف بند ۱ ماده ۱۰ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۹۲ رسیدگی به شکایت علیه شهرداری ها و سازمان تامین اجتماعی و مؤسسات وابسته به آنها به عنوان مؤسسه عمومی غیردولتی در صلاحیت دیوان عدالت اداری خواهد بود، هر چند سازمان مشتکی عنه جزء مؤسسه عمومی غیر دولتی محسوب می گردد، اما نظر به اینکه سازمان طرف شکایت [سازمان بورس و اوراق بهادار] از مؤسسات عمومی غیر دولتی مصرح در بند الف ماده ۱۰ قانون یاد شده نبوده است. لذا با شرایط موصوف رسیدگی به شکایت وکیل شاکی علیه سازمان بورس و اوراق بهادار در صلاحیت شعب دیوان عدالت اداری نمی باشد. با توجه به صلاحیت عام تظلم خواهی محاکم دادگستری با رعایت مواد ۱۰ و ۴۸ قانون مذکور قرار عدم صلاحیت به شایستگی رسیدگی محاکم حقوقی دادگستری شهرستان تهران صادر و اعلام می گردد. در ضمن دستور موقت سابق الصدور این شعبه موضوع دادنامه شماره ... کان لمن یکن و بلااثر تلقی می گردد. قرار صادره ظرف ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در شعب تجدیدنظر دیوان عدالت اداری است. دفتر پس از انجام تشریفات قانونی پرونده مرجع صالح ارسال گردد.
 
رئیس شعبه ۱۴ دیوان عدالت اداری
 
مرادی
 
رأی شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداریدر خصوص تجدیدنظر خواهی آقای ع.الف. خ. به وکالت از شرکت کارگزاری شاخص سهام نسبت به دادنامه شماره ... صادره از شعبه چهاردهم بدوی دیوان عدالت اداری با عنایت به محتویات پرونده و صدور قرار عدم صلاحیت در شعبه بدوی دیوان عدالت اداری صرف نظر از صحت و سقم موضوع و ادعای تجدید نظر خوانده به لزوم رسیدگی در شورای عالی بورس و اوراق بهادار و نظر به اینکه قرار عدم صلاحیت وفق ماده ۴۸ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری و رأی وحدت رویه شماره ۱۲۵* سال ۱۳۹۳ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، می بایست به مرجع ذیصلاحیت ارسال شود و در عداد آراء قابل تجدید نظر نمی باشد، لذا مستندا به ماده ۴۸ و ۷۲ قانون موصوف قرار رد تجدید نظر خواهی صادر و اعلام می گردد. رأی صادره قطعی است، دفتر ضمن ارسال رأی برای تجدیدنظرخواه پرونده به مرجع ذیصلاحیت ارسال گردد.
 
مستشاران شعبه اول تجدید نظر دیوان عدالت اداری
 
محمد ناصر فرجی - غلامرضا مولابیگی
 
فهرست
 
 
شعبه بدوی دیوان عدالت اداری شعبه بدوی دیوان عدالت اداری شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری
 
نقد رأی
 
 
 
== رأی شعبه بدوی دیوان عدالت اداری ==
 
با ملاحظه اوراق پرونده طبق ردیف الف بند ۱ ماده ۱۰ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۹۲ رسیدگی به شکایت علیه شهرداری ها و سازمان تامین اجتماعی و مؤسسات وابسته به آنها به عنوان مؤسسه عمومی غیردولتی در صلاحیت دیوان عدالت اداری خواهد بود، هر چند سازمان مشتکی عنه جزء مؤسسه عمومی غیر دولتی محسوب می گردد، اما نظر به اینکه سازمان طرف شکایت [سازمان بورس و اوراق بهادار] از مؤسسات عمومی غیر دولتی مصرح در بند الف ماده ۱۰ قانون یاد شده نبوده است. لذا با شرایط موصوف رسیدگی به شکایت وکیل شاکی علیه سازمان بورس و اوراق بهادار در صلاحیت شعب دیوان عدالت اداری نمی باشد. با توجه به صلاحیت عام تظلم خواهی محاکم دادگستری با رعایت مواد ۱۰ و ۴۸ قانون مذکور قرار عدم صلاحیت به شایستگی رسیدگی محاکم حقوقی دادگستری شهرستان تهران صادر و اعلام می گردد. در ضمن دستور موقت سابق الصدور این شعبه موضوع دادنامه شماره ... کان لمن یکن و بلااثر تلقی می گردد. قرار صادره ظرف ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در شعب تجدیدنظر دیوان عدالت اداری است. دفتر پس از انجام تشریفات قانونی پرونده مرجع صالح ارسال گردد.
 
رئیس شعبه ۱۴ دیوان عدالت اداری
 
مرادی


دهقان


= رأی شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری =
= رأی شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری =


در خصوص تجدیدنظر خواهی آقای ع.الف. خ. به وکالت از شرکت کارگزاری شاخص سهام نسبت به دادنامه شماره ... صادره از شعبه چهاردهم بدوی دیوان عدالت اداری با عنایت به محتویات پرونده و صدور قرار عدم صلاحیت در شعبه بدوی دیوان عدالت اداری صرف نظر از صحت و سقم موضوع و ادعای تجدید نظر خوانده به لزوم رسیدگی در شورای عالی بورس و اوراق بهادار و نظر به اینکه قرار عدم صلاحیت وفق ماده ۴۸ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری و رأی وحدت رویه شماره ۱۲۵* سال ۱۳۹۳ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، می بایست به مرجع ذیصلاحیت ارسال شود و در عداد آراء قابل تجدید نظر نمی باشد، لذا مستندا به ماده ۴۸ و ۷۲ قانون موصوف قرار رد تجدید نظر خواهی صادر و اعلام می گردد. رأی صادره قطعی است، دفتر ضمن ارسال رأی برای تجدیدنظرخواه پرونده به مرجع ذیصلاحیت ارسال گردد.  
بموجب ماده ۴۸ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۹۲ و رای وحدت رویه هیات عمومی دیوان قرار عدم صلاحیت صادره از شعب این دیوان قابل تجدیدنظر نیست. لذا با استناد مواد ۷۱ و ۷۲ و ۶۵ قانون یاد شده قرار رد تجدیدنظرخواهی صادر و اعلام میگردد. رای صادره قطعی است و با لحاظ اینکه پرونده قبلا با قرار عدم صلاحیت از مرجع قضائی یاد شده ارسال گردیده بود پرونده جهت اجرای دستور مذکور در ذیل دادنامه تجدیدنظر خواسته به دفتر شعبه ۹ بدوی اعاده گردد.  


مستشاران شعبه اول تجدید نظر دیوان عدالت اداری  
مستشاران شعبه ۸ تجدید نظر دیوان عدالت اداری  


محمد ناصر فرجی - غلامرضا مولابیگی
سید کاظم موسوی - غلامعلی آریافر


[[رده:آراء تجدیدنظر دیوان عدالت اداری در سال ۱۳۹۴]]
[[رده:آراء تجدیدنظر دیوان عدالت اداری در سال ۱۳۹۴]]
۸۷٬۰۶۵

ویرایش

منوی ناوبری