نظریه شماره 7/1400/284 مورخ 1400/03/25 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره ملاک محاسبه تورم ماهیانه در خسارت تاخیر تادیه: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
افزودن جستار، افزودن مواد مرتبط، افزودن لینک
(صفحه‌ای تازه حاوی «{{جعبه اطلاعات نظریات مشورتی|شماره نظریه=7/1400/284|شماره پرونده=1400-62-284 ح|تاریخ نظریه=1400/03/25}} '''استعلام''': ملاک حساب تورم در خسارت تأخیر تأدیه وفق شاخص بانک مرکزی سالیانه است یا ماهیانه؟ آیا رویه قضایی مبنی بر اتخاذ تصمیم توسط دادگاه اجرا کننده رأی...» ایجاد کرد)
 
(افزودن جستار، افزودن مواد مرتبط، افزودن لینک)
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه اطلاعات نظریات مشورتی|شماره نظریه=7/1400/284|شماره پرونده=1400-62-284 ح|تاریخ نظریه=1400/03/25}}
{{جعبه اطلاعات نظریات مشورتی|شماره نظریه=7/1400/284|شماره پرونده=1400-62-284 ح|تاریخ نظریه=1400/03/25|موضوع نظریه=[[حقوق مدنی]]|محور نظریه=[[آیین دادرسی مدنی]]}}


'''استعلام''': ملاک حساب تورم در خسارت تأخیر تأدیه وفق شاخص بانک مرکزی سالیانه است یا ماهیانه؟ آیا رویه قضایی مبنی بر اتخاذ تصمیم توسط دادگاه اجرا کننده رأی صحیح موثر است؟ خسارت تأخیر تأدیه چک از تاریخ سررسید چک محاسبه می شود یا از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت؟
'''چکیده نظریه شماره 7/1400/284 مورخ 1400/03/25 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره ملاک محاسبه تورم ماهیانه در خسارت تاخیر تادیه:''' مبلغ [[خسارت تأخير تأديه|خسارت تأخیر تأدیه]]<nowiki/>با توجه به [[تورم]] از زمان [[سر رسید|سررسید]] تا زمان پرداخت با توجه به [[جدول شاخص سالانه]] بر مبنای همان ماه محاسبه می‌شود، همچنین درمورد چک بر مبنای نرخ تورم از تاریخ [[صدور چک]] تا زمان وصول آن محاسبه می شود و درمورد [[صدور چک بلا محل|چک بی‌محل]] از تاریخ سررسید آن.
 
== استعلام ==
ملاک حساب تورم در خسارت تأخیر تأدیه وفق شاخص بانک مرکزی سالیانه است یا ماهیانه؟ آیا [[رویه قضایی]] مبنی بر اتخاذ تصمیم توسط [[دادگاه اجرا کننده رأی]] صحیح موثر است؟ [[خسارت]] تأخیر تأدیه چک از تاریخ سررسید چک محاسبه می شود یا از تاریخ صدور [[گواهی عدم پرداخت]]؟


== نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه ==
== نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه ==
اولا، طبق ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹، مبلغ خسارت تأخیر تأدیه از زمان سررسید تا زمان پرداخت بر اساس شاخص سالانه بانک مرکزی تعیین می شود و با عنایت به این که در جدول شاخص سالانه، عدد هر ماه به تفکیک مشخص است، در زمان محاسبه خسارت باید عدد مربوط به همان ماه مبنای محاسبه قرارگیرد.
اولا، طبق [[ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی|ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹]]، مبلغ خسارت تأخیر تأدیه از زمان سررسید تا زمان پرداخت بر اساس شاخص سالانه بانک مرکزی تعیین می شود و با عنایت به این که در جدول شاخص سالانه، عدد هر ماه به تفکیک مشخص است، در زمان محاسبه خسارت باید عدد مربوط به همان ماه مبنای محاسبه قرارگیرد.
 
ثانیا، با بررسی به عمل آمده، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و نیز [[مرکز آمار ایران]] که در حال حاضر متولی اعلام نرخ تورم است، این نرخ را به صورت نقطه ای و سالانه برای هر ماه مشخص و اعلام می کند. نرخ تورم سالانه بر اساس میانگین تغییر اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به هر ماه مشخص می شود؛ لذا با عنایت به این که در ماده ۵۲۲ قانون مذکور رعایت تناسب تغییر شاخص سالانه برای محاسبه نرخ تورم الزامی است و از طرفی شرط تعلق خسارت تأخیر تأدیه، تغییر فاحش شاخص قیمت سالانه است، برای محاسبه خسارت تأخیر تأدیه، نرخ تورم سالانه باید لحاظ شود و نه [[نرخ تورم نقطه ای]].
 
ثالثا، [[مستنبط]] از تبصره الحاقی به [[ماده ۲ قانون صدور چک|ماده ۲ قانون اصلاح قانون صدور چک مصوب ۱۳۵۶]] و [[صراحت|صراحت قانون]] [[استفساریه]] تبصره مذکور از قانون صدور چک مصوب ۱۳۷۷ [[مجمع تشخیص مصلحت نظام]]، خسارت تأخیر تأدیه بر مبنای نرخ تورم از تاریخ صدور چک تا زمان [[وصول]] آن محاسبه می شود و این استثنایی بر اصل تعلق خسارت تاخیر تأدیه از تاریخ [[مطالبه|مطالبه دین]] است؛ بنابراین در مورد چک بلامحل با توجه به [[اطلاق]] تبصره موصوف، خسارت تأخیر تأدیه از تاریخ سررسید چک تعلق می گیرد و به مانند دیگر خسارات تأخیر تأدیه، در چک نیز شاخص سالانه ملاک است.
 
== جستارهای وابسته ==
 
* [[چک]]
* [[خسارت تأخير تأديه|خسارت تاخیر تادیه]]
* [[چک بلا محل|چک بلامحل]]
* [[تورم]]


ثانیا، با بررسی به عمل آمده، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و نیز مرکز آمار ایران که در حال حاضر متولی اعلام نرخ تورم است، این نرخ را به صورت نقطه ای و سالانه برای هر ماه مشخص و اعلام می کند. نرخ تورم سالانه بر اساس میانگین تغییر اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به هر ماه مشخص می شود؛ لذا با عنایت به این که در ماده ۵۲۲ قانون مذکور رعایت تناسب تغییر شاخص سالانه برای محاسبه نرخ تورم الزامی است و از طرفی شرط تعلق خسارت تأخیر تأدیه، تغییر فاحش شاخص قیمت سالانه است، برای محاسبه خسارت تأخیر تأدیه، نرخ تورم سالانه باید لحاظ شود و نه نرخ تورم نقطه ای.
== مواد مرتبط ==


ثالثا، مستنبط از تبصره الحاقی به ماده ۲ قانون اصلاح قانون صدور چک مصوب ۱۳۵۶ و صراحت قانون استفساریه تبصره مذکور از قانون صدور چک مصوب ۱۳۷۷ مجمع تشخیص مصلحت نظام، خسارت تأخیر تأدیه بر مبنای نرخ تورم از تاریخ صدور چک تا زمان وصول آن محاسبه می شود و این استثنایی بر اصل تعلق خسارت تاخیر تأدیه از تاریخ مطالبه دین است؛ بنابراین در مورد چک بلامحل با توجه به اطلاق تبصره موصوف، خسارت تأخیر تأدیه از تاریخ سررسید چک تعلق می گیرد و به مانند دیگر خسارات تأخیر تأدیه، در چک نیز شاخص سالانه ملاک است.
* [[ماده ۲ قانون صدور چک]]
* [[ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی]]


[[رده:نظرات مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه]]
[[رده:نظرات مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه]]
[[رده:نظرات مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه سال ۱۴۰۰]]
[[رده:نظرات مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه سال ۱۴۰۰]]
۱٬۴۹۸

ویرایش

منوی ناوبری