رای شعبه کیفری دیوان عالی کشور درباره مرجع قضایی صالح در رسیدگی به جرایم نظامیان: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه اطلاعات رای شعبه کیفری دیوان عالی کشور|شماره دادنامه=۹۱۰۹۹۷۰۹۱۰۶۰۰۷۷۷|تاریخ دادنامه=۱۳۹۱/۱۱/۲۹|نوع رأی=رأی شعبه|شعبه=شعبه ۳۳ دیوانعالی کشور|موضوع=مرجع قضایی صالح در رسیدگی به جرایم نظامیان|قاضی=محمد نیازی{{سخ}}سید نصرت الله اعتماد}}'''رای شعبه کیفری دیوان عالی کشور درباره مرجع قضایی صالح در رسیدگی به جرایم نظامیان''': چنانچه مأمورین نیروی انتظامی به عنوان مأمور در جهت ایجاد امنیت و جلوگیری از اخلال در نظم جامعه از طرف فرماندهی مربوطه اعزام شده و مأموریتی به عنوان ضابط دادگستری و با حکم قضائی نداشته باشند، جرم احتمالی شان مرتبط با وظائف خاص انتظامی بوده و در صلاحیت دادگاه نظامی است.  
{{جعبه اطلاعات رای شعبه کیفری دیوان عالی کشور|شماره دادنامه=۹۱۰۹۹۷۰۹۰۸۸۰۰۸۲۲|تاریخ دادنامه=۱۳۹۱/۱۱/۲۸|نوع رأی=رأی شعبه|شعبه=شعبه ۶ دیوانعالی کشور|موضوع=مرجع قضایی صالح در رسیدگی به جرایم نظامیان|قاضی=رامندی{{سخ}}رحمت الله عروجی}}'''رای شعبه کیفری دیوان عالی کشور درباره مرجع قضایی صالح در رسیدگی به جرایم نظامیان''': ضرب و جرح شاکی حین ایست و بازرسی توسط مأمورین در غیر از محل های مشخص شده ایست بازرسی، ارتکاب جرم در مقام ضابط محسوب و در صلاحیت دادگاه عمومی است نه نظامی.  


= رأی خلاصه جریان پرونده =
= رأی خلاصه جریان پرونده =


م.م. گروهبان یکم کلانتری به اتهام قتل غیر نظامی م.ب. در اثر تیراندازی تحت تعقیب قرار گرفته در توضیح اظهار داشته مغازه داران محل اعلام کردند عده ای اراذل و اوباش حمله کرده اند برای پاک سازی محل با دستور فرمانده و آژیر و هشدار رفتیم با بلندگو تذکر می دادیم، اهمیت نمی دادند. با قداره های بلند به سمت خودرو ما که احتمال داشت صدمه جانی و مالی به سازمان و خودم بشود با قانون به کارگیری سلاح چندین مرتبه با بلندگو ایست و هشدار دادم ولی کسی توجهی نکرد با ۲ تیر هوایی هم توجهی نداشتند به سمت لاستیک موتور یک تیر گرفتم که یکی از آن ها افتاد با اورژانس برای انتقال و درمان منتقل شد و چند نفر دستگیر شدند فیلم حمله ور شدن موجود می باشد. قصد شلیک به موتورسیکلت را داشتم، دادسرای عمومی و انقلاب با این استدلال که متهم در حین وقوع جرم در مقام ضابط قضائی دادگستری بوده پرونده را پیگیری می نماید. دادسرای نظامی طی شرحی به دادسرای عمومی با این توضیح که نظامی متهم به تیراندازی منجر به فوت در مقام ضابط دادگستری نبوده پرونده را جهت رسیدگی مطالبه می نماید که این درخواست مورد موافقت دادسرای عمومی و انقلاب قرار نمی گیرد و متهم را در حین وقوع جرم ضابط دادگستری می داند و با صدور کیفرخواست پرونده را به دادگاه کیفری استان ارسال می نماید. دادگاه کیفری استان پرونده را با توجه به حصول اختلاف در صلاحیت بین دادسرای عمومی و انقلاب با دادسرای نظامی در اجرای ماده ۲۸ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی به دیوان عالی کشور ارسال که در ۳/۱۱/۱۳۹۱ به این شعبه ارجاع می گردد.  
در تعقیب شکایت آقای ش. الف. فرزند الف. از افراد نظامی به نامان ج.الف. و م.ر. از جهت مشارکت در ایراد ضرب و جرح، تحقیقات اولیه معمول و در نهایت شعبه اول دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان با استدلال اینکه نامبردگان در مقام ضابطیت نبوده اند چون ایست و بازرسی در یک محل خاصی انجام می پذیرد و این در حالی است که بنابر محتویات پرونده مأموران در پشت سر شاکی در حرکت بوده اند و صدق ایست و بازرسی در وضعیت حاضر سخت به نظر می رسد حال با صرف نظر از صحت و سقم موضوع و با عنایت به مفهوم ضابطیت و مستندا به ماده یک قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح و اینکه مشتکی عنهما در مقام انجام وظیفه ذاتی بوده اند، قرارعدم صلاحیت خود به شایستگی رسیدگی دادگاه نظامی را صادر و پرونده به شعبه اول دادیاری دادسرای نظامی استان ارجاع شده است. مرجع مذکور هم با استناد به رونوشت دستور مقام محترم قضائی پیوست پرونده (ص۱۲) مشتکی عنهما در مقام ضابطیت بوده اند با استناد به تبصره دو ماده یک قانون دادرسی نیروهای مسلح و اصل ۱۷۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قرار عدم صلاحیت خود به شایستگی دادسرای شهرستان صادر و پرونده را جهت حل اختلاف به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع شده است.  


= رأی شعبه دیوان عالی کشور =
= رأی شعبه دیوان عالی کشور =


درخصوص اختلاف در صلاحیت رسیدگی به پرونده اتهامی گروهبان یکم م.م. بین دادسرای عمومی و انقلاب و دادسرای نظامی با بررسی اوراق پرونده ملاحظه می شود که مأمورین انتظامی به عنوان مأمور در جهت ایجاد امنیت و جلوگیری از اخلال در نظم جامعه از طرف فرماندهی مربوطه اعزام شده اند و مأموریتی به عنوان ضابط دادگستری و با حکم قضائی نداشته اند و با توجه به ماده یک قانون دادرسی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مصوب ۲۲/۲/۱۳۶۴ و تبصره آن وقوع جرم احتمالی را مرتبط با وظائف خاص انتظامی تشخیص و با اعلام صلاحیت دادسرای نظامی حل اختلاف می نماید.  
با توجه به محتویات پرونده نظریه شعبه اول دادیاری دادسرای نظامی استان صائب است. لذا با تأیید آن به صلاحیت رسیدگی شعبه اول دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب حل اختلاف می گردد.  


رییس شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور عضو معاون
رییس شعبه ۶ دیوان عالی کشور مستشار


نیازی اعتماد
عروجی رامندی


[[رده:آراء صادره از دیوان عالی کشور در سال ۱۳۹۱]]
[[رده:آراء صادره از دیوان عالی کشور در سال ۱۳۹۱]]


[[رده:آراء صادره از شعب کیفری دیوان عالی کشور در سال ۱۳۹۱]]
[[رده:آراء صادره از شعب کیفری دیوان عالی کشور در سال ۱۳۹۱]]
۷۶٬۷۱۵

ویرایش

منوی ناوبری