رای شعبه کیفری دیوان عالی کشور درباره مرجع قضایی صالح در رسیدگی به جرایم نظامیان: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه اطلاعات رای شعبه کیفری دیوان عالی کشور|شماره دادنامه=۹۱۰۹۹۷۰۹۰۹۳۰۰۷۶۸|تاریخ دادنامه=۱۳۹۱/۱۱/۲۴|نوع رأی=رأی شعبه|شعبه=شعبه ۲۹ دیوانعالی کشور|موضوع=مرجع قضایی صالح در رسیدگی به جرایم نظامیان|قاضی=نبی الله راجی{{سخ}}کرمی}}'''رای شعبه کیفری دیوان عالی کشور درباره مرجع قضایی صالح در رسیدگی به جرایم نظامیان''': چنانچه سربازی در راستای اجرای دستور مقام قضایی مرتکب جرمی شود، رسیدگی به اتهام وی در مقام ضابط دادگستری و در صلاحیت دادگاه عمومی است نه دادگاه نظامی.  
{{جعبه اطلاعات رای شعبه کیفری دیوان عالی کشور|شماره دادنامه=۹۱۰۹۹۷۰۹۰۸۷۰۰۸۵۶|تاریخ دادنامه=۱۳۹۱/۱۱/۰۲|نوع رأی=رأی شعبه|شعبه=شعبه ۳۱ دیوانعالی کشور|موضوع=مرجع قضایی صالح در رسیدگی به جرایم نظامیان|قاضی=سلیمانی{{سخ}}جعفری}}'''رای شعبه کیفری دیوان عالی کشور درباره مرجع قضایی صالح در رسیدگی به جرایم نظامیان''': با توجه به اینکه مشمول فراری از خدمت سربازی، نظامی محسوب نمی گردد، لذا موجبی برای رسیدگی به اتهامات چنین شخصی در دادسرای نظامی نیست.  


= رأی خلاصه جریان پرونده =
= رأی خلاصه جریان پرونده =


حسب محتویات پرونده، مأمورین فرماندهی انتظامی شهرستان ساعت ۵۰/۱۸ مورخه ۱۲/۱۱/۱۳۸۸ در اجرای حکم شماره ۸۸/۱۵/۰۶۰۱۱۴/۸۷۹۳ دادستان عمومی و انقلاب شهرستان استان ، جهت دستگیری متهمین شرور و اراذل و اوباش به نامان ی.ک. و غیره اقدام نموده که متهمین با پرتاب نارنجک جنگی و شلیک چندین عدد تیر کلاشینکف چند نفر از مأمورین، مجروح و یک نفر گروگان گرفته اند. سرباز وظیفه الف.ق. فرزند الف. نیز که احدی از مأمورین اکیپ بود، با تهدید متهمان مواجه و سلاح و مهمات خود را تسلیم می نماید. پرونده به دادسرای نظامی استان ارسال که شعبه اول بازپرسی دادسرای نظامی استان ارجاع و بازپرس مرجوع الیه با استناد به اصل ۱۷۲ قانون اساسی و تبصره ۲ ماده یک قانون دادسرای نیروهای مسلح مصوب سال ۱۳۶۱ و ماده ۱۵ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری و استدلال به اینکه به لحاظ مسبوق بودن موضوع به دستور و حکم قضایی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان ، ضابط دادگستری محسوب، لذا قرار عدم صلاحیت به اعتبار و شایستگی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان صادر و اعلام و پرونده به آن مرجع ارسال داشته است. دادستان دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان طی دادنامه شماره ۰۰۷۴۰۰۴۰۰-۲۰/۴/۱۳۹۱ موضوع اتهامی را مربوط به ضابطین تشکیلات قضایی ندانسته و با استناد ماده ۴ و بند ۸ ذیل همین ماده و اصل ۱۷۲ قانون اساسی و تبصره ۲ ماده یک قانون دادرسی نیروهای مسلح و مواد ۱۶ و ۱۸ و ۵۸ قانون آیین دادرسی کیفری خود را صالح به رسیدگی ندانسته و قرار عدم صلاحیت به اعتبار و شایستگی دادسرای نظامی صادر و اعلام که به لحاظ حدوث اختلاف پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و جهت رسیدگی به این شعبه ارجاع شده است. هیأت شعبه به تاریخ بالا تشکیل جلسه داده و پس از قرائت گزارش آقای کرمی عضو ممیز اوراق پرونده و اخذ نظریه کتبی صادر جناب آقای خانی دادیار محترم دادسرای دیوان عالی کشور مبنی بر اینکه با توجه به صلاحیت ذاتی محاکم، تقاضای اتخاذ تضمیم شایسته دارم.  
متهم و.ص. فرزند ر. متولد ۱۳۶۸ دارای سابقه کیفری، اعزامی سال ۱۳۸۹ به اتهام فرار از خدمت وظیفه (مشمول فراری) تحت پیگرد قرار گرفته است. شعبه ۱۰۲ دادگاه عمومی جزایی ارومیه طی قسمتی از دادنامه شماره ۰۰۳۶۵ ۲۵/۴/۹۱ ضمن اصدار احکام مقتضی درخصوص اتهامات دیگر وی، از حیث اتهام فوق الذکر قرار عدم صلاحیت خویش را به شایستگی دادسرای نظامی ارومیه صادر کرده است (ص ۱۹) و در مقابل دادسرای نظامی ارومیه و از آنجا که متهم مشمول فراری بوده است با استناد به ماده یک قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح و اصل ۱۷۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی جمهوری اسلامی ایران با قرار فوق الذکر مخالفت و قرار عدم صلاحیت خویش را به شایستگی دادسرای عمومی و انقلاب ارومیه صادر کرده است. که با تحقق اختلاف پرونده به دیوان عالی کشور ارسال گردیده و تحت نظر قرار دارد.  


= رأی شعبه دیوان عالی کشور =
= رأی شعبه دیوان عالی کشور =


همان طوری که تبصره ۲ ماده ۱ قانون دادرسی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مصوب ۲۲/۲/۱۳۶۴ با اصلاحات بعدی مقرر می دارد جرائمی که مأمورین در مقام ضابط دادگستری مرتکب شده باشند، در محاکم عمومی رسیدگی می شود؛ لذا چیزی که در مانحن فیه واقع شده، این است که مأمورین در اجرای حکم شماره ۸۸/۱۵/۰۶۰۱۱۴/۸۷۹۳ دادستان عمومی و انقلاب شهرستان استان مبادرت به اقدام برای دستگیری متهمان نموده که منتهی به درگیری مسلحانه و سپس تسلیم متهم و ارائه سلاح و مهمات مربوطه به اشرار گردیده است. بنابراین عمل نامبردگان از مصادیق تبصره ۲ ماده یک مرقوم تلقی می گردد. لذا با پذیرش استدلال بازپرس شعبه اول دادسرای نظامی استان، مبنی بر صلاحیت رسیدگی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان در رسیدگی به موضوع مطروحه، بدین وسیله حل اختلاف می گردد.  
از آنجا که متهم مشمول فراری است و سرباز محسوب نمی گردد و نظر بر اینکه دادسرای ارومیه پرونده را با کیفرخواست به دادگاه عمومی جزایی ارومیه ارسال داشته است و شعبه ۱۰۲ دادگاه جزایی طی قسمتی از دادنامه فوق الذکر در این مورد قرار عدم صلاحیت صادر کرده است، با تعیین صلاحیت دادگاه عمومی جزایی ارومیه (ترجیحا شعبه ۱۰۲) حل اختلاف می گردد.  


رئیس شعبه ۲۹ دیوان عالی کشور عضو معاون  
رییس شعبه ۳۱ دیوان عالی کشور عضو معاون  


راجی کرمی
جعفری سلیمانی


[[رده:آراء صادره از دیوان عالی کشور در سال ۱۳۹۱]]
[[رده:آراء صادره از دیوان عالی کشور در سال ۱۳۹۱]]


[[رده:آراء صادره از شعب کیفری دیوان عالی کشور در سال ۱۳۹۱]]
[[رده:آراء صادره از شعب کیفری دیوان عالی کشور در سال ۱۳۹۱]]
۷۶٬۷۱۵

ویرایش

منوی ناوبری