رای شعبه کیفری دیوان عالی کشور درباره مرجع قضایی صالح در رسیدگی به جرم کلاهبرداری: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه اطلاعات رای شعبه کیفری دیوان عالی کشور|شماره دادنامه=۹۱۰۹۹۷۰۹۰۹۰۰۰۶۷۲|تاریخ دادنامه=۱۳۹۱/۱۲/۱۲|نوع رأی=رأی شعبه|شعبه=شعبه ۲ دیوانعالی کشور|موضوع=مرجع قضایی صالح در رسیدگی به جرم کلاهبرداری|قاضی=هاشمی{{سخ}}طباطبائی}}'''رای شعبه کیفری دیوان عالی کشور درباره مرجع قضایی صالح در رسیدگی به جرم کلاهبرداری''': چنانچه شخصی از طریق تلفن و با استفاده از عابر بانک مبلغی را از حساب دیگری در شهرستان دیگری برداشت نماید، مرجعی صالح به رسیدگی است که وجه در حوزه آن از حساب شاکی خارج شده است.  
{{جعبه اطلاعات رای شعبه کیفری دیوان عالی کشور|شماره دادنامه=۹۱۰۹۹۷۰۹۰۹۰۰۰۶۹۲|تاریخ دادنامه=۱۳۹۱/۱۲/۲۶|نوع رأی=رأی شعبه|شعبه=شعبه ۲ دیوانعالی کشور|موضوع=مرجع قضایی صالح در رسیدگی به جرم کلاهبرداری|قاضی=هاشمی{{سخ}}طباطبائی}}'''رای شعبه کیفری دیوان عالی کشور درباره مرجع قضایی صالح در رسیدگی به جرم کلاهبرداری''': در جرم کلاهبرداری از طریق عابر بانک، حوزه قضایی ای صالح به رسیدگی است که شاکی اغفال شده و مال از ید او خارج شده است.  


= رأی خلاصه جریان پرونده =
= رأی خلاصه جریان پرونده =


حسب محتویات پرونده آقای ف.ع. به دادسرای عمومی و انقلاب سنندج شکایت کرده که تاریخ ۱۲/۱۲/۱۳۹۰ شخصی ناشناس طی تماس تلفنی، فرزندش را فریب داده و با اخذ اطلاعات و رمز بانکی او، مبلغ پانصد و هشتاد هزار تومان از حساب او برداشت نموده و پس از مراجعه به بانک مشخص شده از طریق بانک ملی شهرستان ارومیه مبلغ مذکور از حساب او خارج شده، که پس از اقداماتی که در دادسرای سنندج انجام شده، طی شماره ۰۰۰۴۲۶۶ مورخه ۱۶/۱۰/۹۱، با این استدلال که بزه موضوع پرونده در حوزه قضایی شهرستان ارومیه اتفاق افتاده، قرار عدم صلاحیت به شایستگی د. صادر و پرونده به مرجع اخیر ارسال و در شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اخیرالذکر مطرح شده که این شعبه نیز به موجب قرار عدم صلاحیت شماره ۰۱۲۴۶ مورخه ۱۱/۹/۱۳۹۱، پس از شرح جریانات پرونده، با این استدلال که تنها وجود حسابی در بانک ارومیه دلیل نفی صلاحیت بزه و برداشت وجه که عنصر مادی بزه مطروحه در پرونده است، در شهرستان سنندج واقع شده، قرار عدم صلاحیت به شایستگی د. صادر و با حدوث اختلاف در صلاحیت رسیدگی، پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع شده که در تاریخ بالا، هیأت شعبه تشکیل و پس از قرائت اوراق پرونده و استماع نظریه دادیار محترم دادسرای دیوان عالی کشور مبنی بر اتخاذ تصمیم شایسته، مشاوره نموده چنین رأی می دهد:
با توجه به اوراق پرونده، طبق گزارش مأمورین انتظامی شهرستان قم به دادسرای عمومی و انقلاب قم، آقای س.ش. فرزند ع. علیه فرد ناشناس شکایت نموده و اعلام داشته شخص مذکور از طریق تلفن از حساب عابربانک او مبالغی برداشت و به شرح منعکس در پرونده از نام برده کلاهبرداری نموده است. گزارش مذکور برای رسیدگی به شعبه ۳ بازپرسی آن دادسرا ارجاع گردیده است. آقای بازپرس پس از رسیدگی و تحقیقات در تاریخ ۳۰/۲/۱۳۹۱، با اعلام ختم تحقیقات، طبق قرار صادره با استدلالی که نموده آن بازپرسی را برای رسیدگی به پرونده صالح ندانسته و مستندا به ماده ۵۲ از قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری، قرار عدم صلاحیت رسیدگی آن بازپرسی را، به اعتبار صلاحیت رسیدگی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان تهران صادر نموده و پرونده به دادسرای تهران ارسال که برای رسیدگی به شعبه ۴ بازپرسی ناحیه ۳۱ دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان تهران ارجاع گردیده است. بازپرسی در تاریخ دوازدهم آذر ۱۳۹۱ در وقت فوق العاده با اعلام ختم تحقیقات، طبق قرار صادره با استدلالی که نموده آن بازپرسی را برای رسیدگی به پرونده صالح ندانسته و قرار عدم صلاحیت رسیدگی آن بازپرسی را با استناد به ماده ۵۴ از قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری، به اعتبار صلاحیت رسیدگی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان قم صادر نموده است؛ و به لحاظ حدوث اختلاف در صلاحیت رسیدگی به پرونده، مقرر داشته پرونده برای حل اختلاف به دیوان عالی کشور ارسال گردد. در نتیجه پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع گردیده است.


= رأی شعبه دیوان عالی کشور =
= رأی شعبه دیوان عالی کشور =


در خصوص حدوث اختلاف نظر قضایی راجع به صلاحیت رسیدگی فی ما بین دادسرای عمومی و انقلاب سنندج و د.، با توجه به محتویات پرونده و با توجه به استدلالی که در هریک از قرارهای مزبور شده است و با توجه موضوع بزه عنوان شده و صرف نظر از صحت و سقم موضوع، و با توجه به جهات مندرج در قرار عدم صلاحیت صادره از د.، در حال حاضر مستندا به مواد ۵۳ و ۵۴ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری، حوزه قضایی سنندج برای رسیدگی به پرونده مطروحه صالح خواهد بود. علی هذا با اعلام صلاحیت مرجع مذکور در مورد اختلاف حاصله، رفع اختلاف می نماید و مقرراست دفتر پرونده را از موجودی کسر و به مرجع مربوط ارجاع می شود.  
با توجه به اوراق پرونده و با توجه به قرارهای عدم صلاحیت رسیدگی صادره از شعبه ۳ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان قم و شعبه ۴ بازپرسی ناحیه ۳۱ دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان تهران، در رابطه با صلاحیت رسیدگی به پرونده مطروحه و با توجه به استدلالی که در هر یک از دو قرار مزبور شده است و با توجه به نوع بزه مورد شکایت و صرف نظر از صحت و سقم موضوع، با توجه به اینکه اغفال شاکی و خروج مال از ید او در شهرستان قم اتفاق افتاده، بنابراین مستندا به مواد ۵۳ و ۵۴ از قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری، حوزه قضایی شهرستان قم برای رسیدگی به پرونده مطروحه صالح خواهد بود و با اعلام صلاحیت رسیدگی مرجع مذکور در مورد اختلاف حاصله رفع اختلاف می نماید .  


رئیس شعبه ۲ دیوان عالی کشور مستشار  
رئیس شعبه ۲ دیوان عالی کشور مستشار  
۷۶٬۷۱۵

ویرایش

منوی ناوبری