رای وحدت‌ رویه شماره ۸۲۹ دیوان ‌عالی ‌کشور درباره مرجع صالح رسیدگی به دعوای زوجه به طرفیت متعهد ثالث در تنظیم سند رسمی مال غیرمنقول مهریه: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
ابرابزار
(ابرابزار)
خط ۱: خط ۱:
'''رای وحدت رویه شماره ٨٢٩ مورخ 1401/12/16 هیات عمومی دیوان عالی کشور[[دادگاه خانواده|:]]''' [[دادگاه خانواده]] برابر [[ماده 1 قانون حمایت خانواده|ماده ١ قانون حمایت خانواده]] مصوب ١٣٩١برای رسیدگی به امور و [[دعاوی خانوادگی]] تشکیل شده و در [[ماده 4 قانون حمایت خانواده|ماده ۴ این قانون]]، موارد [[صلاحیت]] آن احصاء شده است؛ بر این اساس، دعوای [[زوجه]] به طرفیت متعهد ثالث مبنی بر الزام به تنظیم [[سند رسمی]] [[مال غیرمنقول]] موضوع [[مهریه]] که [[زوج]] طرف دعوا نیست، از صلاحیت این دادگاه به عنوان یک [[مرجع اختصاصی]] و دارای [[صلاحیت استثنایی]]، خارج است و مطابق اصل، در صلاحیت [[دادگاه عمومی حقوقی]] است. بنا به مراتب، رأی شعبه اول دیوان عالی کشور که با این نظر انطباق دارد، به اکثریت آراء صحیح و قانونی تشخیص داده می شود. این رأی طبق [[ماده ۴۷۱ قانون آیین دادرسی کیفری|ماده ۴٧١ قانون آیین دادرسی کیفری]] مصوب ١٣٩٢ با اصلاحات و الحاقات بعدی، در موارد مشابه برای شعب دیوان عالی کشور، دادگاهها و سایر مراجع، اعم از قضایی و غیر آن لازم الاتباع است.
'''رای وحدت رویه شماره ۸۲۹ مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۱۶ هیات عمومی دیوان عالی کشور[[دادگاه خانواده|:]]''' [[دادگاه خانواده]] برابر [[ماده ۱ قانون حمایت خانواده]] مصوب ۱۳۹۱برای رسیدگی به امور و [[دعاوی خانوادگی]] تشکیل شده و در [[ماده ۴ قانون حمایت خانواده|ماده ۴ این قانون]]، موارد [[صلاحیت]] آن احصاء شده‌است؛ بر این اساس، دعوای [[زوجه]] به طرفیت متعهد ثالث مبنی بر الزام به تنظیم [[سند رسمی]] [[مال غیرمنقول]] موضوع [[مهریه]] که [[زوج]] طرف دعوا نیست، از صلاحیت این دادگاه به عنوان یک [[مرجع اختصاصی]] و دارای [[صلاحیت استثنایی]]، خارج است و مطابق اصل، در صلاحیت [[دادگاه عمومی حقوقی]] است. بنا به مراتب، رأی شعبه اول دیوان عالی کشور که با این نظر انطباق دارد، به اکثریت آراء صحیح و قانونی تشخیص داده می‌شود. این رأی طبق [[ماده ۴۷۱ قانون آیین دادرسی کیفری]] مصوب ۱۳۹۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی، در موارد مشابه برای شعب دیوان عالی کشور، دادگاه‌ها و سایر مراجع، اعم از قضایی و غیر آن لازم الاتباع است.


== مواد مرتبط ==
== مواد مرتبط ==
 
* [[ماده ۱ قانون حمایت خانواده]]
* [[ماده 1 قانون حمایت خانواده|ماده ١ قانون حمایت خانواده]]
* [[ماده ۴ قانون حمایت خانواده]]
* [[ماده 4 قانون حمایت خانواده|ماده ۴ قانون حمایت خانواده]]
* [[ماده ۴۷۱ قانون آیین دادرسی کیفری]]
* [[ماده ۴۷۱ قانون آیین دادرسی کیفری|ماده 471 قانون آیین دادرسی کیفری]]


== جستارهای وابسته ==
== جستارهای وابسته ==
* [[دادگاه خانواده]]
* [[دادگاه خانواده]]
* [[دعاوی خانوادگی]]
* [[دعاوی خانوادگی]]
خط ۱۸: خط ۱۶:


[[رده:آرای وحدت رویه دیوان عالی کشور]]
[[رده:آرای وحدت رویه دیوان عالی کشور]]
[[رده:آرای وحدت رویه دیوان عالی کشور 1401]]
[[رده:آرای وحدت رویه دیوان عالی کشور ۱۴۰۱]]

منوی ناوبری