ماده ۳۸ قانون شوراهای حل اختلاف: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱۱: خط ۱۱:


== پیشینه ==
== پیشینه ==
متن ماده 38 قانون شوراهای حل اختلاف (مصوب 1394/09/16) بدین نحو بوده است؛چنانچه اعضای شورا در مقابل دریافت وجه یا سند پرداخت وجه یا مال یا ارائه خدمت به نفع یکی از طرفین اظهارنظر کنند، به مجازات بزه موضوع [[ماده ۵۸۸ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات)|ماده (۵۸۸) قانون مجازات اسلامی]]  (کتاب پنجم - تعزیرات مصوب ۲/۳/۱۳۷۵) محکوم می شوند.
 
* متن ماده 38 قانون شوراهای حل اختلاف (مصوب 1394/09/16) بدین نحو بوده است؛چنانچه اعضای شورا در مقابل دریافت وجه یا سند پرداخت وجه یا مال یا ارائه خدمت به نفع یکی از طرفین اظهارنظر کنند، به مجازات بزه موضوع [[ماده ۵۸۸ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات)|ماده (۵۸۸) قانون مجازات اسلامی]]  (کتاب پنجم - تعزیرات مصوب ۲/۳/۱۳۷۵) محکوم می شوند.
 
* تا حدودی محتوای متن ماده 38 قانون جدید شوراهای حل اختلاف در ماده 23  قانون شوراهای حل اختلاف(مصوب 1394/09/16) آمده بود که بر اساس آن؛ هزینه رسیدگی شورای حل اختلاف در کلیه مراحل، در دعاوی کیفری و غیرمالی معادل هزینه دادرسی در محاکم دادگستری و در دعاوی مالی معادل پنجاه  درصد (۵۰%) آن است. رسیدگی به دعاوی مشمول ماده (۸) این قانون بدون هزینه دادرسی است. درآمد حاصل از هزینه دادرسی، جریمه های قانونی و نیم عشر اجرای آرای موضوع این قانون و سایر موارد قانونی به خزانه داری کل کشور واریز و صددرصد(۱۰۰%) مبلغ واریزی از محل اعتبار خاصی که به همین منظور هرساله در قانون بودجه کل کشور منظور می شود به شوراها اختصاص و پرداخت می شود تا به صورت کمک در موارد زیر هزینه گردد:
 
الف ـ پرداخت پاداش به اعضاء و کارکنان شوراها
 
ب ـ هزینه تعمیرات و تجهیزات و هزینه‏های اداری مرکز امور شوراها
 
پ ـ بیمه تأمین اجتماعی کارکنان و اعضای شورا
 
تبصره ـ رئیس قوه قضائیه می‏تواند از منابع موضوع این ماده برای پرداخت پاداش به قضات بازنشسته که در اجرای این قانون فعالیت می‏کنند، اختصاص دهد.


== رویه های قضایی ==
== رویه های قضایی ==
۷٬۲۳۹

ویرایش

منوی ناوبری