اصل ۱۷۷ قانون اساسی: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
ابرابزار
جز (Wikihagh admin صفحهٔ اصل 177 قانون اساسی را به اصل ۱۷۷ قانون اساسی منتقل کرد: فارسی سازی نویسه ها)
(ابرابزار)
خط ۱: خط ۱:
بازنگري در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، در موارد ضروري به ترتيب زير انجام ميگيرد: مقام رهبري پس از مشورت با مجمع تشخيص مصلحت نظام طي حكمي خطاب به رئيس جمهور موارد اصلاح يا تتميم قانون اساسي را به شوراي بازنگري قانون اساسي با تركيب زير پيشنهاد مي نمايد:
بازنگری در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در موارد ضروری به ترتیب زیر انجام می‌گیرد: مقام رهبری پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام طی حکمی خطاب به رئیس‌جمهور موارد اصلاح یا تتمیم قانون اساسی را به شورای بازنگری قانون اساسی با ترکیب زیر پیشنهاد می‌نماید:
1- اعضاي شوراي نگهبان
# اعضای شورای نگهبان
2- رؤساي قواي سه گانه
# رؤسای قوای سه‌گانه
3- اعضاي ثابت مجمع تشخيص مصلحت نظام
# اعضای ثابت مجمع تشخیص مصلحت نظام
4- پنج نفر از اعضاي مجلس خبرگان رهبري
# پنج نفر از اعضای مجلس خبرگان رهبری
5- ده نفر به انتخاب مقام رهبري
# ده نفر به انتخاب مقام رهبری
6- سه نفر از هيأت وزيران
# سه نفر از هیئت وزیران
7- سه نفر از قوه قضائيه
# سه نفر از قوه قضائیه
8- ده نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي
# ده نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی
9- سه نفر از دانشگاهيان
# سه نفر از دانشگاهیان
شيوه كار و كيفيت انتخاب و شرايط آن را قانون معين مي كند.
شیوه کار و کیفیت انتخاب و شرایط آن را قانون معین می‌کند.
مصوبات شوري پس از تاييد و امضاي مقام رهبري بايد از طريق مراجعه به آراء عمومي بتصويب اكثريت مطلق شركت كنندگان در همه پرسي برسد. رعايت ذيل اصل پنجاه و نهم در مورد همه پرسي « بازنگري در قانون اساسي » لازم نيست .
مصوبات شوری پس از تأیید و امضای مقام رهبری باید از طریق مراجعه به آراء عمومی بتصویب اکثریت مطلق شرکت کنندگان در همه‌پرسی برسد. رعایت ذیل اصل پنجاه و نهم در مورد همه‌پرسی «بازنگری در قانون اساسی» لازم نیست.
محتواي اصول مربوط به اسلامي بودن نظام و ابتناي كليه قوانين و مقررات بر اساس موازين اسلامي و پايه هاي ايماني و اهداف جمهوري اسلامي ايران و جمهوري بودن حكومت و ولايت امر و امامت امت و نيز اداره امور كشور با اتكاء به آراء عمومي و دين و مذهب رسمي ايران تغييرناپذير است.
محتوای اصول مربوط به اسلامی بودن نظام و ابتنای کلیه قوانین و مقررات بر اساس موازین اسلامی و پایه‌های ایمانی و اهداف جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بودن حکومت و ولایت امر و امامت امت و نیز اداره امور کشور با اتکاء به آراء عمومی و دین و مذهب رسمی ایران تغییرناپذیر است.
 
{{اصول قانون اساسی}}
[[رده:اصول قانون اساسی]]

منوی ناوبری