نظریه شماره 7/1402/814 مورخ 1403/01/24 اداره کل حقوقی قوه قضاییه

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1402/814
شماره نظریه۷/۱۴۰۲/۸۱۴
شماره پرونده۱۴۰۲-۱۲۷-۸۱۴ح
تاریخ نظریه۱۴۰۳/۰۱/۲۴

نظریه شماره ۷/۱۴۰۲/۸۱۴ مورخ ۱۴۰۳/۰۱/۲۴ اداره کل حقوقی قوه قضاییه: استعلام: ۱-آیا پیش از ابلاغ رأی داور، دعوای ابطال رأی داور قابل استماع است و یا آنکه طرح این دعوا، فرع بر ابلاغ رأی داوری است؟

۲- چنانچه داور با تنظیم صورتجلسه، رأی داوری را به طرفین ابلاغ کند؛ اعم از آنکه طرفین در قرارداد داوری، طریق خاصی را برای ابلاغ رأی داور پیش بینی کرده و یا نکرده باشند، آیا این نحوه ابلاغ صحیح است؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

۱- با توجه به اینکه بر ابلاغ رأی داور آثار قانونی مترتب است و از آنجا که وفق ماده ۴۹۰ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ دعوای ابطال رأی داور ظرف بیست روز پس از ابلاغ رأی داور قابل استماع است؛ بنابراین رأی داور باید از طریق قانونی ابلاغ شود و حق اعتراض از تاریخ ابلاغ ایجاد می شود.

۲- در فرض سؤال؛ اعم از آن که طرفین طریق خاصی را برای ابلاغ رأی داور پیش بینی کرده و یا نکرده باشند، علی الاصول امضای صورتجلسه مبنی بر ابلاغ حضوری رأی از سوی طرفین به منزله رضایت آنان به این شیوه ابلاغ است؛ مگر آن که خلاف آن ثابت شود و در هر صورت، تشخیص صحت یا عدم صحت امر ابلاغ بر عهده مرجع رسیدگی کننده است.