نظریه شماره 7/1400/1217 مورخ 1401/01/21 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره اختلاف در مالکیت درختان و صدور قرار اناطه

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو

چکیده نظریه شماره 7/1400/1217 مورخ 1401/01/21 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره اختلاف در مالکیت درختان و صدور قرار اناطه: مطابق ماده 21 قانون آیین دادرسی کیفری، مراجع کیفری در رسیدگی به اختلافات در مالکیت اموال غیرمنقول موظف به صدور قرار اناطه نسبت به مراجع حقوقی هستند و با توجه به اینکه ماده ماده 16 قانون مدنی، مطلق اشجار و شاخه های آن و نهال و قلمه را مادام که بریده یا کنده نشده اند را غیرمنقول تلقی کرده است؛ مرجع کیفری باید برای روشن شدن مالکیت درخت ها قرار اناطه صادر نماید. اما اگر اختلاف آنها بعد از بریده یا کنده شدن درخت ها باشد، دیگر مال غیر منقول محسوب نشده و مطابق تبصره 2 ماده 21 قانون آیین دادرسی کیفری صدور قرار اناطه در خصوص آنها منتفی می باشد.

نظریه مشورتی 7/1400/1217
شماره نظریه۷/۱۴۰۰/۱۲۱۷
شماره پرونده۱۴۰۰-۱۶۸-۱۲۱۷ ک
تاریخ نظریه۱۴۰۱/۰۱/۲۱
موضوع نظریهآیین دادرسی کیفری
محور نظریهصلاحیت در رسیدگی

استعلام

شاکی شکایت قطع درختانش و فروش آن را از سوی مشتکی عنه مطرح می نماید. مشتکی عنه قطع درختان مقطوعه در زمین شاکی را ناشی از غرس خویش و متعلق به خود می داند. چنانچه اختلاف در مالکیت درباره مال غیر منقول باشد، باید قرار اناطه کیفری صادر شود. ماده ۲۱ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۱۳۹۲ به تصریح تبصره ۲ این ماده ؛ اموال منقول از شمول این ماده مستثنی هستند. سؤال این است در فرض سؤال و با توجه به قطع درختان ، باید قرار اناطه صادر شود؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

با توجه به ماده ۱۶ قانون مدنی مطلق اشجار و شاخه های آن و نهال و قلمه مادام که بریده یا کنده نشده است غیرمنقول است و در فرض سؤال اختلاف طرفین در مالکیت درختان ناظر به زمانی است که هنوز درختان قطع نشده اند؛ بنابراین به استناد ماده مرقوم غیرمنقول محسوب و مشمول مقررات ماده ۲۱ قانون آیین دادرسی کیفری است و از شمول حکم تبصره ۲ این ماده خارج است.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته