رای شعبه کیفری دیوان عالی کشور درباره مرجع قضایی صالح در رسیدگی به جرم کلاهبرداری: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه اطلاعات رای شعبه کیفری دیوان عالی کشور|شماره دادنامه=۹۱۰۹۹۷۰۹۰۹۰۰۰۵۱۴|تاریخ دادنامه=۱۳۹۱/۱۰/۰۳|نوع رأی=رأی شعبه|شعبه=شعبه ۲ دیوانعالی کشور|موضوع=مرجع قضایی صالح در رسیدگی به جرم کلاهبرداری|قاضی=ابراهیم بهنام اصل{{سخ}}هاشمی}}'''رای شعبه کیفری دیوان عالی کشور درباره مرجع قضایی صالح در رسیدگی به جرم کلاهبرداری''': در کلاهبرداری رایانه ای، محل خروج مال از ید شاکی (که حساب بانکی شاکی در آن حوزه واقع است)، محل وقوع جرم محسوب می شود.  
{{جعبه اطلاعات رای شعبه کیفری دیوان عالی کشور|شماره دادنامه=۹۱۰۹۹۷۰۹۰۸۴۰۰۸۷۸|تاریخ دادنامه=۱۳۹۱/۱۰/۱۷|نوع رأی=رأی شعبه|شعبه=شعبه ۲۴ دیوانعالی کشور|موضوع=مرجع قضایی صالح در رسیدگی به جرم کلاهبرداری|قاضی=علی شوشتری{{سخ}}بنی هاشمی}}'''رای شعبه کیفری دیوان عالی کشور درباره مرجع قضایی صالح در رسیدگی به جرم کلاهبرداری''': محل وقوع جرم کلاهبرداری با استفاده از سیستم های رایانه ای، محل خروج وجوه از حساب شاکی است.  


= رأی خلاصه جریان پرونده =
= رأی خلاصه جریان پرونده =


آقای ع.ح. ساکن شهرستان ش ضمن شکایت توضیح داده است که شخصی به نام ع.غ. با استفاده از تلفن همراه متعلق به آقای م.ت. ساکن ت با وی تماس گرفته و برای واریز پول به حساب وی (شاکی) او را فریب داده تا طبق دستور و راهنمایی وی در عابر بانک اقدام کند و او نیز اقدام کرده و متوجه کسر شدن شش صد هزار تومان از حساب وی و واریز آن به حساب ... (مربوط به ع.غ.) شده است که نشانی وی ت می باشد (ص۹). دادسرای شهرستان ش به استناد مواد ۵۱ و ۵۴ قانون آیین دادرسی به لحاظ واریز وجه به حساب متهم در ت قرار عدم صلاحیت مورخ ۱۱/۴/۹۱ را به شایستگی دادسرای ت صادر کرده است و شعبه سوم دادیار دادسرای ت ویژه جرائم رایانه ای و فن آوری اطلاعات به استناد مواد مذکور و نظریه شماره ۱۴۱/۷۲/۲/۹۱ اداره حقوقی که محل خروج مال از ید شاکی را محل وقوع جرم و صالح به رسیدگی دانسته و قرار عدم صلاحیت مورخ ۲۰/۶/۹۱ را به شایستگی دادسرای شهرستان ش صادر و پرونده را برای حل اختلاف به دیوان عالی کشور ارسال داشته است.  
درخصوص شکایت آقای م.ج. دایر برداشت غیر قانونی است از حساب رایانه ای، دادسرای عمومی و انقلاب شهر ش پس از جری تشریفات طی قرار شماره ۵۳۳/۹۱۰ ۷/۴/۹۱ با این استدلال که با بررسی های به عمل آمده فرد مجرم الف.الف. بوده که عمل تحقق ارکان بزه فوق در شهر ت محقق شده، لذا به استناد ماده ۷۵۷ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۸۸ قرار عدم صلاحیت خود را به شایستگی دادسرای عمومی و انقلاب ت صادر می نماید و دادسرای عمومی و انقلاب شهر ت نیز با این استدلال که صرف محل استفاده از IP ملاک تعیین صلاحیت حوزه قضایی نمی باشد و آنچه که صلاحیت ایجاد می کند محل خروج وجوه بانکی از حساب شاکی است و برای تأیید نظر خود دادنامه شماره ۰۶۹۴ ۲۹/۱/۹۱ شعبه نهم دیوان عالی کشور استناد می نماید. لذا با استناد ماده ۵۴ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری قرار عدم صلاحیت خود و به شایستگی دادسرای عمومی انقلاب شهر ش رأی صادر می نماید. پرونده برای حل اختلاف به دیوان عالی کشور ارسال که به شعبه ۲۴ ارجاع می گردد.  


= رأی شعبه دیوان عالی کشور =
= رأی شعبه دیوان عالی کشور =


با عنایت به مفاد قرارهای عدم صلاحیت صادره از دادسراهای عمومی شهرستان ش و شهر ت و محتویات پرونده دادسرای شهرستان ش که حساب بانکی شاکی در آن حوزه واقع بوده و با اقدامات متقلبانه متهم وجه از موجودی وی کسر گردیده است، به عنوان محل وقوع جرم صالح به رسیدگی می باشد. بنابراین با تأیید صلاحیت دادسرای شهرستان ش، بین دو مرجع مذکور حل اختلاف به عمل می آید.  
نظر به محتویات پرونده و کیفیات منعکس در آن درخصوص حل اختلاف بین دادسرای عمومی و انقلاب شهر ش و شهر ت استدلال دادسرای ت را موجه تشخیص زیرا محل وقوع بزه و محل خروج پول از بانک در شهر ش می باشد که ید مالکانه صاحب پول در آنجا قطع می شود. لذا به استناد ماده ۵۴ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری به صلاحیت رسیدگی دادسرای عمومی و انقلاب شهر ش رأی صادر و حل اختلاف می گردد.  


رئیس شعبه ۲ دیوان عالی کشور مستشار
مستشار شعبه ۲۴ دیوان عالی کشور عضو معاون


هاشمی بهنام اصل
شوشتری بنی هاشمی  


[[رده:آراء صادره از دیوان عالی کشور در سال ۱۳۹۱]]
[[رده:آراء صادره از دیوان عالی کشور در سال ۱۳۹۱]]


[[رده:آراء صادره از شعب کیفری دیوان عالی کشور در سال ۱۳۹۱]]
[[رده:آراء صادره از شعب کیفری دیوان عالی کشور در سال ۱۳۹۱]]
۷۶٬۷۱۵

ویرایش

منوی ناوبری