رای شعبه کیفری دیوان عالی کشور درباره مرجع قضایی صالح در رسیدگی به جرایم نظامیان: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه اطلاعات رای شعبه کیفری دیوان عالی کشور|شماره دادنامه=۹۳۰۹۹۷۰۹۲۵۲۰۱۰۱۸|تاریخ دادنامه=۱۳۹۳/۰۳/۱۷|نوع رأی=رأی شعبه|شعبه=شعبه ۳۷ دیوانعالی کشور|موضوع=مرجع قضایی صالح در رسیدگی به جرایم نظامیان|قاضی=محمدرضا خسروی{{سخ}}محمد سلطان همتیار}}'''رای شعبه کیفری دیوان عالی کشور درباره مرجع قضایی صالح در رسیدگی به جرایم نظامیان''': رسیدگی به گزارش خلاف واقع در مقام ضابط در صلاحیت محاکم عمومی جزایی است.  
{{جعبه اطلاعات رای شعبه کیفری دیوان عالی کشور|شماره دادنامه=۹۳۰۹۹۷۰۹۲۵۲۰۰۹۶۳|تاریخ دادنامه=۱۳۹۳/۰۳/۱۳|نوع رأی=رأی شعبه|شعبه=شعبه ۳۷ دیوانعالی کشور|موضوع=مرجع قضایی صالح در رسیدگی به جرایم نظامیان|قاضی=محمدرضا خسروی{{سخ}}سیدمصطفی قائم مقامی}}'''رای شعبه کیفری دیوان عالی کشور درباره مرجع قضایی صالح در رسیدگی به جرایم نظامیان''': برای احراز در مقام ضابط بودن کافی است مشخص شود اقدام مأمور نظامی تحت امر مقام قضایی بوده؛ ولو به صورت کتبی و با صدور برگ جلب نبوده باشد ، در این صورت دادگاه عمومی صالح در رسیدگی به جرم ضابط می باشد .  


= رأی خلاصه جریان پرونده =
= رأی خلاصه جریان پرونده =


آقای م.د. از استوار ع. مأمور ابلاغ دادگستری و مأمور سابق کلانتری شکایت کرده که وی واقعیت را ننوشته و از طرف مقابل حمایت کرده است دادیار دادسرای عمومی کنگاور رسیدگی به موضوع را در صلاحیت دادسرای نظامی دانسته و پرونده را به آن دادسرا ارسال داشته است. شعبه دوم بازپرسی دادسرای نظامی کرمانشاه نیز برابر قرار شماره ۱۲۰۰۰۳۶-۲۸/۱/۹۳ اتهام گزارش خلاف واقع را در اجرای وظیفه ضابط دادگستری دانسته و با نپذیرفتن صلاحیت پرونده را به دیوان عالی کشور فرستاده است. متن قرارهای طرفین اختلاف در هنگام شور بازخوانده می شود.
اولیای دم مرحوم م.د. که در تاریخ ۱۹/۹/۹۱ در شهر ر با تیراندازی مأموران نیروی انتظامی به قتل رسیده است، تعقیب مأموران را خواستار شده اند صورت جلسه مأموران حکایت دارد که وی به اتهام درگیری مسلحانه و شرارت و قتل تحت تعقیب بوده و پس از آن که مورد شناسایی مأموران قرار می گیرد در حالی که مجهز به اسلحه کلت و اسلحه شکاری بوده به سمت مأموران شلیک کرده و شخص عابری مورد اصابت گلوله قرار گرفته و در ثانی با اسلحه کلاشینکف ادامه تیراندازی داشته است با اخطارهای مکرر از جانب مأموران نهایت مورد اصابت گلوله ماموران قرار می گیرد و به قتل می رسد. جانشین بازپرس دادسرای عمومی ر به موجب قرار شماره ۷۰۰۰۰۱۴ ۳/۷/۹۱ به لحاظ این که برای متهم برگ جلب صادر نشده و مأموران در راستای وظایف خاص نظامی خود اقدام به تیراندازی و دفاع کرده اند به صلاحیت دادسرای نظامی استان ه از خود نفی صلاحیت کرده است. بازپرس شعبه اول دادسرای نظامی استان نیز برابر قرار شماره ۱۱۰۰۰۲۳ ۲۸/۱/۹۳ به دلیل این که دستور دستگیری مقتول از سوی جانشین بازپرس ر صادر شده بوده است و با مأموران در اجرای دستور و اقلام به دستگیری متهم کرده اند صلاحیت را نپذیرفته پرونده را به دیوان عالی کشور فرستاده است. هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید. پس از قرائت گزارش آقای خسروی عضو ممیز و ملاحظه اوراق پرونده در خصوص مشاوره نموده، چنین رأی می دهد:  
 
هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید. پس از قرائت گزارش آقای خسروی عضو ممیز و ملاحظه اوراق پرونده در خصوص اختلاف در صلاحیت مشاوره نموده، چنین رأی می دهد:  


= رأی شعبه دیوان عالی کشور =
= رأی شعبه دیوان عالی کشور =


در خصوص اختلاف در صلاحیت بین دادسرای نظامی استان کرمانشاه و دادگاه عمومی کنگاور به شرحی که در قرارهای صادر شده از سوی مراجع قضایی مذکور بازتاب یافته است. با عنایت به صائب بودن نظر دادسرای نظامی و مستندا به تبصره ۲ و ماده ۱ قانون دادرسی نیروهای مسلح و ماده ۲۸ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی با اعلام صلاحیت دادگاه عمومی کنگاور حل اختلاف می شود.
در خصوص اختلاف در صلاحیت بین دادسراهای عمومی ر و نظامی استان ه به شرحی که در قرارهای صادر شده از سوی مراجع قضایی یاد شده به شماره های ۷۰۰۰۰۱۴۳/۷/۹۱ و ۱۱۰۰۰۲۳۲۸/۱/۹۳ انعکاس یافته است با عنایت به صلاحیت های عام و فراگیر دادسرای عمومی در رسیدگی به شکایات آحاد مردم و با عنایت به صلاحیت های محدود و اختصاصی دادسرای نظامی که ناظر به جرایم خاص نظامی است و با توجه به این که متهم مقتول بر حسب دستور قضایی شعبه بازپرسی امر به دستگیری شده است مستندا به تبصره ۲ ماده ۱ قانون دادرسی نیروهای مسلح و ماده ۲۸ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی با اعلام صلاحیت دادسرای عمومی ر جانشین بازپرسی حل اختلاف می شود.


اعضای معاون شعبه سی و هفتم دیوان عالی کشور
مستشار شعبه سی و هفتم دیوان عالی کشور عضو معاون


خسروی همتیار
قائم مقامی خسروی  


[[رده:آراء صادره از دیوان عالی کشور در سال ۱۳۹۳]]
[[رده:آراء صادره از دیوان عالی کشور در سال ۱۳۹۳]]


[[رده:آراء صادره از شعب کیفری دیوان عالی کشور در سال ۱۳۹۳]]
[[رده:آراء صادره از شعب کیفری دیوان عالی کشور در سال ۱۳۹۳]]
۷۶٬۷۱۵

ویرایش

منوی ناوبری