رای دادگاه درباره ارتباط دعوی ابطال مبایعه نامه و ابطال بیع (دادنامه شماره ۹۱۰۹۹۷۰۲۲۰۷۰۰۸۴۲): تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
افزودن لینک درون ویکی
(صفحه‌ای تازه حاوی «{{جعبه اطلاعات رای دادگاه تجدیدنظر (حقوقی)|شماره دادنامه=۹۱۰۹۹۷۰۲۲۰۷۰۰۸۴۲|تاریخ دادنامه=۱۳۹۱/۰۸/۳۰|نوع رأی=رأی شعبه|تاریخ شعبه=شعبه ۷ دادگاه تجدید نظر استان تهران|قاضی=محسن ملکی{{سخ}}کوهکن{{سخ}}شامانی|موضوع=ارتباط دعوی ابطال مبایعه نامه و ابطال...» ایجاد کرد)
 
(افزودن لینک درون ویکی)
 
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه اطلاعات رای دادگاه تجدیدنظر (حقوقی)|شماره دادنامه=۹۱۰۹۹۷۰۲۲۰۷۰۰۸۴۲|تاریخ دادنامه=۱۳۹۱/۰۸/۳۰|نوع رأی=رأی شعبه|تاریخ شعبه=شعبه ۷ دادگاه تجدید نظر استان تهران|قاضی=محسن ملکی{{سخ}}کوهکن{{سخ}}شامانی|موضوع=ارتباط دعوی ابطال مبایعه نامه و ابطال بیع}}'''چکیده دادنامه و رای دادگاه درباره ارتباط دعوی ابطال مبایعه نامه و ابطال بیع''': ابطال مبایعه نامه متفاوت از ابطال بیع است و دعوای ابطال مبایعه نامه تا قبل از ابطال بیع مبنای آن قابل استماع نیست.  
{{جعبه اطلاعات رای دادگاه تجدیدنظر (حقوقی)|شماره دادنامه=۹۱۰۹۹۷۰۲۲۰۷۰۰۸۴۲|تاریخ دادنامه=۱۳۹۱/۰۸/۳۰|نوع رأی=رأی شعبه|تاریخ شعبه=شعبه ۷ دادگاه تجدید نظر استان تهران|قاضی=محسن ملکی{{سخ}}کوهکن{{سخ}}شامانی|موضوع=ارتباط دعوی ابطال مبایعه نامه و ابطال بیع}}'''چکیده [[دادنامه]] و [[رای دادگاه]] درباره ارتباط [[دعوی]] ابطال [[مبایعه نامه]] و ابطال [[بیع]]''': ابطال مبایعه نامه متفاوت از ابطال بیع است و دعوای ابطال مبایعه نامه تا قبل از ابطال بیع مبنای آن قابل استماع نیست.  


== رأی دادگاه بدوی ==
== رأی [[دادگاه بدوی]] ==


در خصوص دعوی خانم پ.ج. با وکالت آقای ب.ن. به طرفیت آقای م.ع. به خواسته ابطال مبایعه نامه مورخ ۲۰/۴/۹۰ به لحاظ تخلف خوانده از تعهدات بندهای ۴ و ۶ و ۷ قرارداد می باشد دادگاه پس از جری تشریفات قانونی و دعوت طرفین به دادرسی و استماع اظهارات و مدافعات طرفین و بررسی محتویات اوراق پرونده و با مداقه در آن نظر به اینکه عقودی که بر طبق قانون واقع شده باشد بین متعاملین و قائم مقام آنها لازم الاتباع است مگر به اینکه به رضای طرفین اقاله یا به علت قانونی فسخ شود و مبایعه نامه تنظیمی فی مابین طرفین قراردادیست لازم و مندرجات آن بنا به قواعد لزوم و صحت برای طرفین متبع و لازم الرعایه است و عدم اجرای تعهدات مندرج در بندهای۴ و ۶ و ۷ قرارداد دلیلی بر سلب اعتبار مبایعه نامه نمی باشد علی هذا دادگاه بنا به مراتب فوق و با استناد به ماده ۱۰ و ۲۱۹ قانون مدنی حکم به رد دعوی خواهان صادر و اعلام می دارد رأی صادره حضوری است ظرف مدت بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران می باشد  
در خصوص دعوی خانم پ.ج. با [[وکالت]] آقای ب.ن. به طرفیت آقای م.ع. به [[خواسته]] ابطال مبایعه نامه مورخ ۲۰/۴/۹۰ به لحاظ تخلف [[خوانده]] از تعهدات بندهای ۴ و ۶ و ۷ [[قرارداد]] می باشد دادگاه پس از جری تشریفات قانونی و دعوت طرفین به دادرسی و استماع اظهارات و مدافعات طرفین و بررسی محتویات اوراق پرونده و با مداقه در آن نظر به اینکه عقودی که بر طبق قانون واقع شده باشد بین متعاملین و [[قائم مقام]] آنها لازم الاتباع است مگر به اینکه به رضای طرفین [[اقاله]] یا به علت قانونی [[فسخ]] شود و مبایعه نامه تنظیمی فی مابین طرفین قراردادیست لازم و مندرجات آن بنا به قواعد لزوم و [[صحت معامله با حسن نیت در تعارض با شرط منع عمل حقوقی|صحت]] برای طرفین متبع و لازم الرعایه است و عدم اجرای تعهدات مندرج در بندهای۴ و ۶ و ۷ قرارداد دلیلی بر سلب اعتبار مبایعه نامه نمی باشد علی هذا دادگاه بنا به مراتب فوق و با استناد به [[ماده ۱۰ قانون مدنی|ماده ۱۰]] و [[ماده ۲۱۹ قانون مدنی|۲۱۹]] قانون مدنی حکم به [[رد دعوی]] خواهان صادر و اعلام می دارد رأی صادره حضوری است ظرف مدت بیست روز از تاریخ [[ابلاغ]] قابل [[تجدیدنظر خواهی|تجدیدنظرخواهی]] در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران می باشد  


رئیس شعبه ۱۰۸ دادگاه عمومی حقوقی تهران - ملکی  
رئیس شعبه ۱۰۸ [[دادگاه عمومی حقوقی]] تهران - ملکی  


= رأی دادگاه تجدیدنظر استان =
= رأی [[دادگاه تجدیدنظر]] استان =


در خصوص دادخواست تجدیدنظرخواهی آقای ب.ن. به وکالت از خانم پ.ج. به طرفیت تجدیدنظرخوانده آقای م.ع. نسبت به دادنامه شماره۳۸۷ مورخ۲۰/۶/۹۱ صادره از شعبه ۱۰۸دادگاه عمومی حقوقی تهران که به موجب آن حکم به رد دعوی نخستین تجدیدنظرخواه مبنی بر ابطال مبایعه نامه مورخه۲۰/۴/۹۰ صادر گردیده که عمده ایراد و اعتراض وکیل تجدیدنظرخواه حاضر نشدن تجدیدنظرخوانده در موعد مقرر جهت تنظیم سند رسمی انتقال و تخلف وی از تعهدات موضوع بندهای ۴ و ۶ و ۷ مبایعه می باشد دادگاه نظر به اینکه مبایعه نامه خود دلیلی تمهیدی و سندی برای بیع می باشد و خود بیع نبوده و در واقع مرحله اثباتی آن می باشد و نه ثبوتی و نظر به اینکه ابطال سند فرع بر بطلان مسند (بیع) می باشد و نظر به اینکه دادگاه مکلف به رسیدگی در حدود خواسته می باشد و نه فراتر از آن و در مانحن فیه اساسا بطلان بیع جزء خواسته دعوی نبوده تا به اعتبار آن موجبات رسیدگی به ابطال مبایعه نامه فراهم باشد لهذا بنا بر مراتب فوق الذکر و مستندا به تبصره ماده ۳۴۸ قانون آیین دادرسی مدنی و بند ه آن و همچنین مواد ۳۵۸ و ۱۲ از قانون مذکور ضمن نقض دادنامه تجدیدنظرخواسته قرار رد دعوی نخستین تجدیدنظرخواه را صادر و اعلام می دارد رأی صادره قطعی می باشد.  
در خصوص دادخواست تجدیدنظرخواهی آقای ب.ن. به وکالت از خانم پ.ج. به طرفیت تجدیدنظرخوانده آقای م.ع. نسبت به دادنامه شماره۳۸۷ مورخ۲۰/۶/۹۱ صادره از شعبه ۱۰۸دادگاه عمومی حقوقی تهران که به موجب آن حکم به رد دعوی نخستین تجدیدنظرخواه مبنی بر ابطال مبایعه نامه مورخه۲۰/۴/۹۰ صادر گردیده که عمده ایراد و اعتراض وکیل تجدیدنظرخواه حاضر نشدن تجدیدنظرخوانده در موعد مقرر جهت تنظیم سند رسمی انتقال و تخلف وی از تعهدات موضوع بندهای ۴ و ۶ و ۷ مبایعه می باشد دادگاه نظر به اینکه مبایعه نامه خود دلیلی تمهیدی و سندی برای بیع می باشد و خود بیع نبوده و در واقع مرحله اثباتی آن می باشد و نه ثبوتی و نظر به اینکه ابطال سند فرع بر بطلان مسند (بیع) می باشد و نظر به اینکه دادگاه مکلف به رسیدگی در حدود خواسته می باشد و نه فراتر از آن و در مانحن فیه اساسا بطلان بیع جزء خواسته دعوی نبوده تا به اعتبار آن موجبات رسیدگی به ابطال مبایعه نامه فراهم باشد لهذا بنا بر مراتب فوق الذکر و مستندا به تبصره [[ماده ۳۴۸ قانون آیین دادرسی مدنی]] و بند ه آن و همچنین مواد [[ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی|۳۵۸]] و [[ماده ۱۲ قانون آیین دادرسی مدنی|۱۲]] از قانون مذکور ضمن نقض دادنامه تجدیدنظرخواسته قرار رد دعوی نخستین تجدیدنظرخواه را صادر و اعلام می دارد رأی صادره قطعی می باشد.  


رئیس شعبه ۷ دادگاه تجدیدنظر استان تهران - مستشاردادگاه
رئیس شعبه ۷ دادگاه تجدیدنظر استان تهران - [[مستشار]] دادگاه


شامانی - کوهکن  
شامانی - کوهکن  
== مواد مرتبط ==
* [[ماده ۳۴۸ قانون آیین دادرسی مدنی]]
* [[ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی]]
* [[ماده ۱۲ قانون آیین دادرسی مدنی]]
* [[ماده ۱۰ قانون مدنی]]
* [[ماده ۲۱۹ قانون مدنی]]


[[رده:آراء و دادنامه های حقوقی صادره از دادگاه در سال ۱۳۹۱]]
[[رده:آراء و دادنامه های حقوقی صادره از دادگاه در سال ۱۳۹۱]]
۴٬۷۰۷

ویرایش

منوی ناوبری