نظریه شماره 7/1401/1100 مورخ 1402/08/11 اداره کل حقوقی قوه قضاییه

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1401/1100
شماره نظریه۷/۱۴۰۱/۱۱۰۰
شماره پرونده۱۴۰۱-۱/۱۰-۱۱۰۰ع
تاریخ نظریه۱۴۰۲/۰۸/۱۱

نظریه شماره ۷/۱۴۰۱/۱۱۰۰ مورخ ۱۴۰۲/۰۸/۱۱ اداره کل حقوقی قوه قضاییه: استعلام: به موجب تبصره ۲ ماده ۴۷ لایحه اصلاح قسمتی از قانون اصول تشکیلات دادگستری و استخدام قضات مصوب ۱۳۳۳: کسانی که دارای درجه دکترای حقوق می باشند و دانشنامه دکترای آنان مورد تصدیق مراجع صلاحیتدار قرار گرفته باشد با یک پایه بالاتر از مقررات ماده فوق نسبت به لیسانسه ها استخدام می شوند. همچنین کسانی که در ضمن خدمت به اخذ درجه دکتری موفق می شوند نیز یک پایه اضافی به آنان داده می شود.

همچنین وفق بند الف ماده ۶ آیین نامه تعیین گروه های شغلی و ضوابط مربوط به ارتقاء گروه و تغییر مقام قضات مصوب ۸/۶/۱۳۹۳ رئیس محترم قوه قضاییه: دارندگان مدرک تحصیلی تکمیلی دانشگاهی و مدارج علمی حوزوی معتبر در گرایش های فقه و حقوق در مقاطع کارشناسی ارشد یا سطح ۳ و دکتری یا سطح ۴ به ترتیب دو و چهار سال از امتیاز مربوط به احتساب سنوات حدمات قضایی معادل برخوردار خواهند شد.

با عنایت به مستندات یادشده، خواهشمند است به پرسش زیر پاسخ دهید:

با توجه به تشویقی و امتنانی بودن مقررات صدرالذکر، آیا ارائه مدرک دکتری مورد قبول، صرفا موجب تسریع در اعطای پایه قضایی می شود و سنوات توقف کان لم یکن می شود و یا آنکه صرف نظر از توقف و سنوات باید یک پایه قضایی به ارائه کننده مدرک اعطا شود و سنوات توقف برای اخذ پایه قضایی همچنان دارای اعتبار است و برای پایه های بعدی محاسبه می شود؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

با توجه به حکم مقرر در تبصره ۲ ماده ۴۷ لایحه اصلاح قسمتی از قانون اصول تشکیلات دادگستری و استخدام قضات مصوب ۱۳۳۳ با اصلاحات و الحاقات بعدی اخذ مدرک دکتری حقوق در حین اشتغال یا داشتن آن در بدو استخدام از موجبات برخورداری از یک پایه قضایی اضافی است و سنوات قبلی توقف در پایه قضایی که از شرایط ارتقای پایه می باشد، در هر صورت به طور جداگانه محاسبه می شود.