نظریه شماره 7/1402/943 مورخ 1402/11/11 اداره کل حقوقی قوه قضاییه

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1402/943
شماره نظریه۷/۱۴۰۲/۹۴۳
شماره پرونده۱۴۰۲-۱۶۸-۹۴۳ک
تاریخ نظریه۱۴۰۲/۱۱/۱۱

نظریه شماره ۷/۱۴۰۲/۹۴۳ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۱۱ اداره کل حقوقی قوه قضاییه: استعلام: آیا تکلیف مقرر در ماده ۲۴۱ قانون آیین دادرسی کیفری، در زمان طرح پرونده در نزد محاکم کیفری یک قابل طرح می باشد؟ به عبارتی آیا متهم حق اعتراض ماهانه نسبت به قرار باداشت موقت صادره را تا زمان صدور حکم دارد؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

۱- به دلالت تبصره ۲ ماده ۲۴۲ قانون قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲، تکلیف بازپرس درباره درخواست متهم موضوع ماده ۲۴۱ این قانون، منوط به این است که قبلا در اجرای ماده ۲۴۲ نسبت به قرار تأمین، اظهار نظر نشده باشد.

۲- قسمت اخیر ماده ۲۴۱ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲، مبنی بر تقاضای فک قرار بازداشت یا تبدیل آن از سوی متهم در هر ماه فقط یک بار و اعتراض به آن در صورت رد درخواست، صرفا ناظر به مرحله تحقیقات مقدماتی است.

۳- در مورد جرائم موجب مجازات موضوع ماده ۳۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲، درصورتی که از مواردی باشد که مستقیما در دادگاه مطرح می شود (مانند جرایم منافی عفت)، با توجه به قسمت اخیر ماده ۳۴۱ و نیز ماده ۳۸۲ این قانون، انجام تحقیقات مقدماتی در این جرائم توسط دادگاه کیفری یک باید طبق مقررات حاکم بر تحقیقات مقدماتی صورت پذیرد. بنابراین در فرض سؤال، رعایت احکام مذکور در ماده ۲۴۱ قانون پیش گفته برای دادگاه کیفری یک در مرحله تحقیقات مقدماتی، الزامی است.