رای شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری درباره مبنای محاسبه میزان مستمری بازنشستگی: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
(صفحه‌ای تازه حاوی «{{جعبه اطلاعات رای شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری|شماره دادنامه=۹۴۰۹۹۷۰۹۵۵۴۰۲۰۸۹|تاریخ دادنامه=۱۳۹۴/۱۱/۲۴|نوع رأی=رأی شعبه|شعبه=شعبه ۴ تجدیدنظر دیوان عدالت اداری|قاضی=علی عزیزی{{سخ}}علی اصغرجعفری ورامینی{{سخ}}سامانلو|موضوع=مبنای محاسبه میزان...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه اطلاعات رای شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری|شماره دادنامه=۹۴۰۹۹۷۰۹۵۵۴۰۲۰۸۹|تاریخ دادنامه=۱۳۹۴/۱۱/۲۴|نوع رأی=رأی شعبه|شعبه=شعبه ۴ تجدیدنظر دیوان عدالت اداری|قاضی=علی عزیزی{{سخ}}علی اصغرجعفری ورامینی{{سخ}}سامانلو|موضوع=مبنای محاسبه میزان مستمری بازنشستگی|گروه رأی=اداری}}'''رای شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری درباره مبنای محاسبه میزان مستمری بازنشستگی''': میزان مستمری بازنشستگی بر اساس پرداختی دو سال آخر خدمت است. لیکن هرگاه دستمزد بیمه شده در دو سال آخر خدمت بیش از نرخ رشد طبیعی بوده و با ماه های قبل ناسازگار باشد و افزایش حقوق نیز به دلیل ارتقا شغلی نباشد، صندوق بیمه ای مکلف به برقراری مستمری براساس پنج سال آخر خدمت است.  
{{جعبه اطلاعات رای شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری|شماره دادنامه=۹۵۰۹۹۷۰۹۵۵۵۰۱۵۰۱|تاریخ دادنامه=۱۳۹۵/۰۴/۲۱|نوع رأی=رأی شعبه|شعبه=انتقالی|قاضی=محمدرضا دلاوری{{سخ}}محمد ساریخانی|موضوع=مبنای محاسبه میزان مستمری بازنشستگی|گروه رأی=اداری}}'''رای شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری درباره مبنای محاسبه میزان مستمری بازنشستگی''': چنانچه نرخ رشد حقوق و دستمزد بیمه شده در دو سال آخر خدمت به نحو غیر طبیعی بوده و با سالهای قبل ناسازگار باشد مشروط بر آنکه این افزایش به دلیل ارتقاء شغلی نباشد، صندوق بیمه مکلف است برقراری حقوق بازنشستگی بیمه شده را بر مبنای میانگین حقوق و دستمزد پنج سال آخر خدمت محاسبه نماید.


== رأی شعبه بدوی دیوان عدالت اداری ==
== رأی شعبه بدوی دیوان عدالت اداری ==


در خصوص شکایت اقای م.ک. ر. به طرفیت سازمان تامین اجتماعی شهر صنعتی البرز بخواسته نقض نامه شماره ... مورخ ... و الزام سازمان به محاسبه مستمری براساس حق بیمه دو سال قبل با توجه به مفاد دادخواست تقدیمی و ضمائم آن و لایحه دفاعیه مشتکی عنه نظر به اینکه برابر ماده ۳۱ قانون برنامه پنجم توسعه هرگاه دستمزد بیمه شده در دو سال آخر خدمت بیش از نرخ رشد طبیعی باشد و با ماههای قبل ناسازگار باشد و افزایش حقوق نیز به دلیل ارتقا شغلی نباشد، صندوق بیمه ای مکلف به برقراری مستمری براساس پنج سال آخر خدمت و محاسبه میانگین پنجسال آخر خدمت است. با توجه به اینکه شاکی در سال ۱۳۸۸ با احتساب گروه شغلی به مبلغ ... ریال حقوق دریافت مینموده و درسال ۱۳۹۰ این مبلغ به ... ریال بدون دلیل ارتقا یافته، لذا شکایت شاکی وارد نیست. مستندا به ماده ۳۱ قانون برنامه پنجم اقتصادی و مواد ۱۰ و ۱ و ۶۵ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری حکم برد خواسته شاکی صادر واعلام میگردد. این رای ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظر خواهی در شعب تجدیدنظر دیوان عدالت اداری میباشد.  
در مورد شکایت م. ف. به طرفیت سازمان تامین اجتماعی چالوس به خواسته الزام طرف شکایت به محاسبه مستمری بازنشستگی بر اساس میانگین حقوق دو سال آخر خدمت با عنایت به اینکه به موجب ماده ۳۱ قانون برنامه پنجم توسعه سیاسی،اقتصادی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مقرر گردیده در صورتی که نرخ رشد حقوق و دستمزد اعلام شده بیمه شدگان در دو سال آخر خدمت آنها بیش از نرخ رشد طبیعی حقوق و دستمزد بیمه شدگان باشد و با سالهای قبل ناسازگار نباشد مشروط بر آنکه این افزایش به دلیل ارتقاء شغلی نباشد صندوق بیمه ای مکلف است برقراری حقوق بازنشستگی بیمه شده را بر مبنای میانگین حقوق و دستمزد پنج سال آخر خدمت محاسبه و پرداخت نماید و با توجه به اینکه برابر مستندات ابرازی حقوق و دستمزد دریافتی دو سال آخر خدمت شاکی پیش از رشد طبیعی حقوق و دستمزد سالهای قبل وی می باشد، اقدام صورت گرفته از سوی سازمان تامین اجتماعی وفق مقررات بوده و تخلفی که موجب تضییع حق شاکی باشد از سوی مشتکی عنه احراز نمی گردد. بنابراین خواسته غیر موجه تشخیص مستندا به مواد ۱۰ و ۶۵ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری و ماده ۳۱ قانون صدرالذکر حکم به رد شکایت صادر و اعلام می شود. رای صادره ظرف مدت بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در شعب تجدیدنظر است.  


دادرس شعبه ۱۲ دیوان عدالت اداری  
دادرس شعبه ۱۲ دیوان عدالت اداری - جمشیدی ماکرانی
 
سامانلو


= رأی شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری =
= رأی شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری =


ایراد و اعتراض موثری که موجب نقض رای باشد ابراز نشده و باتوجه به مراتب فوق بلحاظ اینکه شکایت از نامه مذکور صرفنظر از اینکه پاسخ شاکی محسوب است درکمیته رسیدگی اتخاذ تصمیم قطعی شده است، علیهذا شعبه بدوی که در ماهیت اظهارنظر نموده است امر خارج از موضوع تلقی می گردد و لذا ضمن نقض رای شعبه بدوی قرار رد شکایت شاکی بلحاظ عدم استماع صادر و اعلام می گردد. رای صادره قطعی است.  
نظر به اینکه اعتراضات تجدیدنظرخواه به کیفیتی نیست که اساس استنباط شعبه بدوی را مخدوش نماید و یا سبب تزلزل و نتیجتا نقض رای معترض به شود و از آنجایی که دادنامه مورد اعتراض منطبق با موازین قانونی صادر شده است و از جهت رعایت اصول و قواعد دادرسی نیز عاری از اشکال و ایراد می باشد. لذا با رد تقاضای تجدیدنظرخواهی با استناد به ماده ۷۱ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری رای معترض به عینا تایید و استوار می گردد. رای صادره قطعی است.  


رئیس و مستشار شعبه ۴ تجدیدنظر دیوان عدالت اداری  
رئیس شعبه پنجم تجدیدنظردیوان عدالت اداری مستشار شعبه


علی اصغرجعفری ورامینی - علی عزیزی
ساریخانی دلاوری


[[رده:آراء تجدیدنظر دیوان عدالت اداری در سال ۱۳۹۴]]
[[رده:آراء تجدیدنظر دیوان عدالت اداری در سال ۱۳۹۵]]
۸۷٬۰۶۵

ویرایش

منوی ناوبری