نظریه شماره 7/99/406 مورخ 1399/04/11 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره تحقیقات مقدماتی در جرایم با مجازات نقدی نسبی: تفاوت میان نسخه‌ها

پرش به ناوبری پرش به جستجو
نگارش چکیده + لینک های درون متنی
بدون خلاصۀ ویرایش
(نگارش چکیده + لینک های درون متنی)
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه اطلاعات نظریات مشورتی|شماره نظریه=7/99/406|شماره پرونده=99-186/2-406ک|تاریخ نظریه=1399/04/11}}
{{جعبه اطلاعات نظریات مشورتی|شماره نظریه=7/99/406|شماره پرونده=99-186/2-406ک|تاریخ نظریه=1399/04/11|محور نظریه=[[تحقیقات مقدماتی]]|موضوع نظریه=[[آیین دادرسی کیفری]]}}


'''استعلام''': ۶-در مورد جرایمی که به موجب قانون کاهش مجازات حبس تعزیری میزان مال موضوع جرم معیار تعیین مجازات است و حسب مورد با توجه به میزان مال موضوع جرم مجازات جرم درجه هفت یا شش محسوب می شود، آیا انجام تحقیقات مقدماتی باید توسط دادسرا صورت گیرد یا به طور مستقیم در دادگاه مطرح شود؟
'''چکیده نظریه شماره 7/99/406 مورخ 1399/04/11 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره تحقیقات مقدماتی در جرایم با مجازات نقدی نسبی:''' پرونده باید در دادسرا مطرح شود و با توجه به میزان خسارت واردشده، میزان مجازات تعیین می شود و جرم حسب مورد درجه هفت یا شش محسوب می شود. چنان چه دادسرا تشخیص دهد که جرم درجه هفت است، پرونده جهت ادامه تحقیقات مقدماتی و رسیدگی به دادگاه ارسال می شود و در غیر این صورت بازپرس به انجام تحقیقات مقدماتی خود ادامه داده و در صورت صدور قرار جلب دادرسی و کیفرخواست، پرونده به دادگاه ارسال می شود.
 
== استعلام ==
۶-در مورد [[جرم|جرایمی]] که به موجب قانون کاهش مجازات حبس تعزیری میزان [[مال]] موضوع جرم، معیار تعیین [[مجازات]] است و حسب مورد با توجه به میزان مال موضوع جرم مجازات جرم درجه هفت یا شش محسوب می شود، آیا انجام [[تحقیقات مقدماتی]] باید توسط [[دادسرا]] صورت گیرد یا به طور مستقیم در [[دادگاه]] مطرح شود؟


== نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه ==
== نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه ==
۶- با عنایت به ماده ۹۲ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ اصل بر انجام تحقیقات مقدماتی توسط بازپرس است. در فرض سؤال باید پرونده در دادسرا مطرح شود (مانند بزه موضوع ماده ۶۷۷ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) مصوب ۱۳۷۵ که با توجه به میزان خسارت واردشده، میزان مجازات تعیین می شود و جرم حسب مورد درجه هفت یا شش محسوب می شود). چنانچه دادسرا تشخیص دهد که جرم درجه هفت است، در اجرای ماده ۳۴۰ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ پرونده جهت ادامه تحقیقات مقدماتی و رسیدگی به دادگاه ارسال می شود و در غیر این صورت بازپرس به انجام تحقیقات مقدماتی خود ادامه داده و در صورت صدور قرار جلب دادرسی و کیفرخواست، پرونده به دادگاه ارسال می شود.
۶- با عنایت به [[ماده ۹۲ قانون آیین دادرسی کیفری|ماده ۹۲ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲]] اصل بر انجام تحقیقات مقدماتی توسط [[بازپرس]] است. در فرض سؤال باید پرونده در دادسرا مطرح شود (مانند بزه موضوع [[ماده ۶۷۷ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات)|ماده ۶۷۷ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) مصوب ۱۳۷۵]] که با توجه به میزان [[خسارت]] واردشده، میزان مجازات تعیین می شود و جرم حسب مورد درجه هفت یا شش محسوب می شود). چنان چه دادسرا تشخیص دهد که جرم درجه هفت است، در اجرای ماده ۳۴۰ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ پرونده جهت ادامه تحقیقات مقدماتی و [[رسیدگی ماهوی|رسیدگی]] به دادگاه ارسال می شود و در غیر این صورت بازپرس به انجام تحقیقات مقدماتی خود ادامه داده و در صورت صدور [[قرار جلب به دادرسی|قرار جلب دادرسی]] و [[کیفرخواست]]، پرونده به دادگاه ارسال می شود.
 
== مواد مرتبط ==
 
* [[ماده ۹۲ قانون آیین دادرسی کیفری]]
* [[ماده ۶۷۷ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات)]]
 
== جستارهای وابسته ==
 
* [[تحقیقات مقدماتی]]
* [[خسارت]]
* [[کیفرخواست]]
* [[قرار جلب به دادرسی]]


[[رده:نظرات مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه]]
[[رده:نظرات مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه]]
[[رده:نظرات مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه سال ۱۳۹۹]]
[[رده:نظرات مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه سال ۱۳۹۹]]
۳٬۰۸۶

ویرایش

منوی ناوبری