رای دادگاه درباره ۱-تأثیر مالکیت در اثبات بزه های تصرف عدوانی و انتقال مال غیر۲-انتقال ماترک توسط یکی از وراث

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
رای دادگاه تجدیدنظر شماره
شماره دادنامه۹۳۰۹۹۷۰۲۲۲۲۰۰۲۲۷
تاریخ دادنامه۱۳۹۳/۰۲/۲۹
نوع رأیرأی شعبه
نوع مرجعدادگاه تجدیدنظر استان
گروه رأیرای کیفری
موضوع۱-تأثیر مالکیت در اثبات بزه های تصرف عدوانی و انتقال مال غیر۲-انتقال ماترک توسط یکی از وراث
قاضیحسین طالبی
خلیل حیات مقدم
مرادی

چکیده دادنامه و رای دادگاه درباره ۱-تأثیر مالکیت در اثبات بزه های تصرف عدوانی و انتقال مال غیر۲-انتقال ماترک توسط یکی از وراث: ۱-احراز مالکیت شاکی (مالکیت رسمی یا غیر رسمی) یکی از ارکان تحقق بزه های تصرف عدوانی و انتقال مال غیر است. ۲-انتقال ماترک توسط یکی از وراث به دلیل شبهه در رکن روانی جرم ناشی از اختلاف بین وراث، مجرمانه نیست.

رأی دادگاه بدوی

حسب کیفرخواست دادسرای عمومی ناحیه چهار تهران آقای ر.س. فرزند غ. متهم است به انتقال منافع مال غیر موضوع شکایت آقای م.س. و ن.گ. و خانم ع.ش. و تخریب عمدی قفل درب منزل و ورود به عنف به منزل و تصرف عدوانی موضوع شکایت م.س. و خانم ع.ش.؛ دادگاه با عنایت دفاعیات متهم و التفات به این که شرط تحقق بزه های منتسب اثبات مالکیت شاکیان خصوصی نسبت به محل متنازع فیه است و با عنایت به عدم مالکیت رسمی شاکیان خصوصی نسبت به محل متنازع فیه است و با عنایت به عدم مالکیت رسمی شاکیان خصوصی نسبت به محل متنازع فیه و اختلاف بر سر مالکیت محل به لحاظ عدم احراز وقوع بزه های منتسب مستندا به ماده ۱۷۷ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری رأی به برائت متهم از بزه های منتسب صادر و اعلام می گردد. رأی صادر شده ظرف مهلت بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در محاکم تجدیدنظر استان تهران می باشد.

رئیس شعبه ۱۰۸۱ دادگاه عمومی جزایی تهران - طالبی

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای ش.گ. به وکالت از خانم ع.ش. نسبت به دادنامه شماره ۹۲۰۹۹۷۲۱۶۶۴۰۱۲۸۵ مورخ ۸/۱۱/۱۳۹۲ صادره از شعبه ۱۰۸۱ دادگاه عمومی جزایی تهران که به موجب آن در خصوص اتهام آقای ر.س. فرزند غ. دایر به انتقال منافع مال غیر موضوع شکایت م.س. و ن.گ. و ع.ش. و هم چنین راجع به اتهام تخریب عمدی قفل درب منزل و ورود به عنف و تصرف عدوانی موضوع شکایت آقای م.س. و خانم ع.ش. حکم برائت صادر نموده است صرف نظر از این که از جمله شرایط هر یک از جرایم اشاره شده وجود مالکیت رسمی نمی باشد بلکه آنچه ملاک است احراز مالکیت اعم از رسمی یا غیررسمی است و ایضا صرف نظر از این که راجع به شکایت آقای ن.گ. قرار ترک تعقیب در صفحه ۱۹۰ صادر گردیده است و درج نام ایشان در متن رأی صادره به علت سهو قلم تلقی می گردد و نام وی از متن رأی تجدیدنظرخواسته حدف می گردد. با عنایت به این که متهم به ادعای این که ملک موردنظر جز ماترک مورثشان می باشد، لذا بر همین اساس سوءنیت متهم (تجدیدنظرخوانده) در بحث انتقال منافع مال غیر و تصرف عدوانی ورود به عنف احراز نمی گردد و در مورد تخریب قفل نیز دلیلی بر مالکیت شکات و عنصر مادی تخریب وجود ندارد، لذا ضمن رد تجدیدنظرخواهی تجدیدنظرخواه و مستند به بند الف ماده ۲۵۷ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری دادنامه تجدیدنظرخواسته تأیید می گردد. رأی صادره قطعی است.

رئیس شعبه۲۲ دادگاه تجدیدنظراستان تهران - مستشاردادگاه

حیات مقدم - مرادی