رای هیات تخصصی دیوان عدالت اداری درباره ابطال ابلاغیه شماره ۳-۱۳-۰۱-۱۲۰۳-۱۷/۱۳ مورخ ۱۵/۱۰/۹۷

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو

رای هیات تخصصی دیوان عدالت اداری درباره ابطال ابلاغیه شماره ۳-۱۳-۰۱-۱۲۰۳-۱۷/۱۳ مورخ ۱۵/۱۰/۹۷

رای هیات تخصصی دیوان عدالت اداری درباره ابطال ابلاغیه شماره ۳-۱۳-۰۱-۱۲۰۳-۱۷/۱۳ مورخ ۱۵/۱۰/۹۷
مرجع صادر کنندههیأت تخصصی دیوان عدالت اداری
موضوعابطال ابلاغیه شماره ۳-۱۳-۰۱-۱۲۰۳-۱۷/۱۳ مورخ ۱۵/۱۰/۹۷
کلاسه پروندهه ع /۹۷/۳۹۸۱  
تاریخ رأیچهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸
شماره دادنامه۹۸۰۹۹۷۰۹۰۶۰۱۰۴۹۸                

هیأت تخصصی فرهنگی ، آموزشی و پزشکی

شماره پرونده : ه ع /۹۷/۳۹۸۱ شماره دادنامه: ۹۸۰۹۹۷۰۹۰۶۰۱۰۴۹۸ تاریخ: ۳۰/۷/۹۸

شاکی : آقای سید میرآقا قدیری - کانون آموزشگاه های رانندگی استان مازندران

طرف شکایت : پلیس راهور ناجا

موضوع شکایت و خواسته : ابطال ابلاغیه شماره ۳-۱۳-۰۱-۱۲۰۳-۱۷/۱۳ مورخ ۱۵/۱۰/۹۷

شاکی دادخواستی به طرفیت پلیس راهور ناجا به خواسته ابطال ابلاغیه شماره ۳-۱۳-۰۱-۱۲۰۳-۱۷/۱۳ مورخ ۱۵/۱۰/۹۷ به دیوان عدالت اداری تقدیم کرده که به هیأت عمومی ارجاع شده است متن مقرره مورد شکایت به قرار زیر می باشد :

از : پلیس راهور ناجا – مرکز صدور گواهینامه

به : رؤسای محترم پلیس راهور استانهای کشور

موضوع : اخذ آزمون نظری از متقاضیان گواهینامه

با صلوات بر محمد (ص) و آل محمد (ص)

سلام علیکم

با احترام ، به منظور افزایش صحت عمل ، ارتقاء کیفیت آزمون های نظری ، امکان کنترل و نظارت بیشتر بر عملکرد کارشناسان و جلوگیری از افشاء سوالات آزمون ها ، دستور فرمایید از تاریخ ۱/۱۱/۱۳۹۷ پلیس راهور استان ها و شهرستان هایی که دارای سالن آزمون و نیروی انسانی متخصص می باشند نسبت به اخذ آزمون های نظری از متقاضیان در سالن های پلیس راهور و یا محلی خارج از آموزشگاههای رانندگی اقدام نمایند. ضمنا پلیس راهور استان ها و شهرستانهایی که فاقد سالن و یا نیروی انسانی متخصص می باشند ضمن اعلام مراتب به مرکز صدور گواهینامه کمافی السابق می توانند از محل آموزشگاههای رانندگی و کارشناسان مؤسسه راهگشا برای اخذ آزمونهای نظری استفاده نمایند.

رئیس پلیس راهور ناجا – سرتیپ پاسدار تقی مهری

گیرنده : مدیر عامل محترم مؤسسه راهگشا جهت آگاهی.

دلایل شاکی برای ابطال مقرره مورد شکایت

مطابق آیین نامه اجرایی هیأت وزیران پلیس راهنمایی و رانندگی مکلف به برگزاری آزمون ها اعم از نظری و عملی توسط افسران آموزش دیده شاغل می باشد و تجویز استفاده از افسران بازنشسسته کما فی السابق اعزامی از سوی مؤسسه راهگشا ، نقض صریح آیین نامه مذکور است. خروج آزمون نظری از آموزشگاه و واگذاری به غیر بر خلاف مقررات حاکم بر قضیه می باشد. هیأت وزیران جهت اتخاذ تصمیم جهت اخذ آزمون های نظری در سالن پلیس راهور و یا سالن خارج از آموزشگاه و یا در محل آموزشگاه ، اختیار و اجازه ای به پلیس راهور نداده است. آزمون های نظری و عملی رانندگی لازم و ملزوم یکدیگرند. پلیس بر خلاف قانون و حق مکتسب صاحبان آموزشگاه ها و آیین نامه اجرایی ، برگزاری آزمون نظری را از آموزشگاه ها خارج نموده است. این اقدام مغایر مواد ۱ ، ۱۷ و ۱۸ آیین نامه اجرایی آموزشگاه های رانندگی مصوب ۲/۳/۹۷ هیأت وزیران و ماده ۷۲۵ قانون مجازات اسلامی است.

در پاسخ به شکایت مذکور ، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا به موجب لایحه شماره ۲۵۴/۴/۰۲/۱۲/۱۳ مورخ ۸/۵/۹۸ به طور خلاصه توضیح داده است که :

۱- به موجب ماده ۱۲۲ قانون برنامه چهارم توسعه و آیین نامه اجرایی آن نیروی انتظامی مجاز به برون سپاری و واگذاری بخشی از وظایف خدماتی از جمله فرآیند مهارت و آموزش رانندگی به مؤسسات آموزشگاه های رانندگی شده است.

۲- بر اساس مفاد بند (الف) ماده ۱ آیین نامه اجرایی آموزشگاه های رانندگی ، مصوب ۱۳۸۳ ، آموزشگاه ها صرفا جهت تعلیم و آموزش و کسب مهارت های لازم برای رانندگی بوده و به موضوع طرح آزمایش ( آزمون ) رانندگی اشاره ای نشده است. آزمون های رانندگی از اختیارات حاکمیتی پلیس می باشد. در ماده ۴ آیین نامه اشاره ای به آزمون های رانندگی نشده است.

۳- برابر ماده ۸ آیین نامه صدور انواع گواهی نامه های مصوب ۹/۱۱/۹۰ مکان آزمون ها و نوع وسایل نقلیه برای احراز مهارت عملی رانندگی که متناسب با نوع گواهینامه درخواستی متقاضیان است توسط راهنمایی و رانندگی تعیین می شود.

۴- درباره به کارگیری کارکنان بازنشسته در مؤسسه راهگشا برابر بند (الف) ماده (۶) اساسنامه مؤسسه راهگشا ایجاد تسهیلات در ارائه خدمات راهنمایی و رانندگی شامل صدور گواهینامه برای متقاضیان صادر شده و مصوبه شورای اداری وزارت کشور اجازه استفاده از افسران بازنشسته در فرایند صدور گواهینامه را صادر نموده است. ضمن اینکه بند ۲ ماده ۳۶ آیین نامه اجرایی ماده ۱۲۲ قانون برنامه چهارم توسعه نیز بر واگذاری فعالیت های پلیس از جمله آزمون های راهنمایی و رانندگی در دفاتر خدمات الکترونیکی و مؤسسات وابسته تصریح دارد.

در هیچ کجای آیین نامه های آموزش رانندگی مصوب ۱۳۸۳ و ۱۳۹۷ ، تکلیفی جهت اخذ آزمون در آموزشگاه های رانندگی تعیین نشده است.

رأی هیأت تخصصی فرهنگی ، آموزشی و پزشکی

در خصوص شکایت مطروحه مبنی بر درخواست ابطال فراز اول بخشنامه شماره ۳-۱۳-۰۱-۱۲۰۳-۱۷/۱۳ مورخ ۱۵/۱۰/۹۷ که طی آن برگزاری آزمون نظری رانندگی در خارج از آموزشگاههای رانندگی تجویز شده از حیث مغایرت با مواد ۱ و۱۷ و ۱۸ آیین نامه اجرایی آموزشگاههای رانندگی مصوب ۲/۳/۹۷ هیأت وزیران و ماده ۷۲۵ قانون مجازات اسلامی با توجه به اوراق و محتویات پرونده و مدافعات طرف شکایت نظر به اینکه مقررات استنادی متضمن لزوم برگزاری آزمون نظری صرفا در محل آموزشگاههای رانندگی نمی باشد ضمن اینکه به موجب ماده ۸ آیین نامه صدور انواع گواهینامه های رانندگی مصوب ۹/۱۱/۹۰ هیأت وزیران تعیین مکان آزمون بر عهده راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی واگذار شده است. بنابراین در مجموع فراز مورد شکایت از بخشنامه مغایر با قانون و خارج از حدود اختیارات تخشیص نمی گردد. لذا رأی به رد شکایت مطروحه صادر و اعلام می گردد. این رای ظرف مهلت بیست روز پس از صدور از سوی رییس محترم دیوان عدالت اداری یا ده تن از قضات دیوان عدالت اداری قابل اعتراض است. /ت

ذبیح اله واحدی

رئیس هیأت تخصصی فرهنگی ، آموزشی و پزشکی

دیوان عدالت اداری


کدمنبع: 12412