رای هیات تخصصی دیوان عدالت اداری (دادنامه شماره: ۱۰۵۸ -۱۰۵۷-۹۸۰۹۹۷۰۹۰۶۰۱۱۰۵۶ ،مورخ: چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸)

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو

رای هیات تخصصی دیوان عدالت اداری درباره ۱- مصوبه شماره ۲۱۱۴۱۳- ۲۷/۱۱/۹۵ ۲- مصوبه شماره ۱۹۶۰۷- ۱۷/۱۱/۹۶ ۳- مصوبه شماره ۲۱۸۰۹- ۱۵/۱۲/۹۶ (ساماندهی و صدور مجوز احداث پایه ، دکل و ایستگاه های مخابراتی)

رای هیات تخصصی دیوان عدالت اداری درباره ۱- مصوبه شماره ۲۱۱۴۱۳- ۲۷/۱۱/۹۵ ۲- مصوبه شماره ۱۹۶۰۷- ۱۷/۱۱/۹۶ ۳- مصوبه شماره ۲۱۸۰۹- ۱۵/۱۲/۹۶ (ساماندهی و صدور مجوز احداث پایه ، دکل و ایستگاه های مخابراتی)
مرجع صادر کنندههیأت تخصصی دیوان عدالت اداری
موضوع۱- مصوبه شماره ۲۱۱۴۱۳- ۲۷/۱۱/۹۵ ۲- مصوبه شماره ۱۹۶۰۷- ۱۷/۱۱/۹۶ ۳- مصوبه شماره ۲۱۸۰۹- ۱۵/۱۲/۹۶ (ساماندهی و صدور مجوز احداث پایه ، دکل و ایستگاه های مخابراتی)
کلاسه پروندهه ع/۹۸۰۲۴۴۸ و ۹۷۰۳۵۱۶ و ۹۸۰۲۳۳۹ 
تاریخ رأیچهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸
شماره دادنامه۱۰۵۸ -۱۰۵۷-۹۸۰۹۹۷۰۹۰۶۰۱۱۰۵۶    

هیأت تخصصی شوراهای اسلامی

شماره پرونده : ه ع/۹۸۰۲۴۴۸ و ۹۷۰۳۵۱۶ و ۹۸۰۲۳۳۹

شماره دادنامه :۱۰۵۸ -۱۰۵۷-۹۸۰۹۹۷۰۹۰۶۰۱۱۰۵۶ تاریخ : ۷/۱۲/۹۸

شاکی : ۱- شرکت مخابرات ایران با وکالت آقایان اله وردی مقدسی فرد و میثم مقدسی فرد ۲- شرکت داده پردازی رسپینا با وکالت خانم مهسا اورنگی و آقای محمد وثاقی مهران ۳- آقای حسام پاکدل

طرف شکایت : شورای اسلامی شهر مشهد

موضوع شکایت و خواسته: ۱- مصوبه شماره ۲۱۱۴۱۳- ۲۷/۱۱/۹۵ ۲- مصوبه شماره ۱۹۶۰۷- ۱۷/۱۱/۹۶ ۳- مصوبه شماره ۲۱۸۰۹- ۱۵/۱۲/۹۶ (ساماندهی و صدور مجوز احداث پایه ، دکل و ایستگاه های مخابراتی)

شاکی دادخواستی به طرفیت شورای اسلامی شهر مشهد به خواسته ابطال ۱- مصوبه شماره ۲۱۱۴۱۳- ۲۷/۱۱/۹۵ ۲- مصوبه شماره ۱۹۶۰۷- ۱۷/۱۱/۹۶ ۳- مصوبه شماره ۲۱۸۰۹- ۱۵/۱۲/۹۶ (ساماندهی و صدور مجوز احداث پایه ، دکل و ایستگاه های مخابراتی) به دیوان عدالت اداری تقدیم کرده که به هیأت عمومی ارجاع شده است متن مقرره مورد شکایت به قرار زیر می باشد :

مصوبه ۲۱۴۱۳- ۲۷/۱۱/۹۵

جناب آقای مرتضوی - شهردار محترم مشهد مقدس

موضوع: دستورالعمل ساماندهی و صدور مجوز احداث پایه، دکل و ایستگاه های مخابراتی و تجهیزات مرتبط

سلام علیکم

با احترام، لایحه شماره ۱۶۶۳۷۰/۲۱ مورخ ۲۵/۸/۹۵ در خصوص اصلاح مصوبه ساماندهی و صدور مجوز احداث پایه، دکل و ایستگاه های مخابراتی و تجهیزات مرتبط در جلسه علنی مورخ ۲۷/۱۱/۹۵ شورای اسلامی شهر مشهد مقدس مطرح شد و به شرح زیر به تصویب رسید.

متن مصوبه : ماده واحده: به منظور حفظ سلامت شهروندان، بهداشت محیط و زیبایی سیما و منظر شهری و همچنین ساماندهی، هماهنگی و نظارت بر دکل های ارتباطات بی سیم (رادیویی) و ایستگاه های مخابراتی، دستورالعمل ساماندهی و صدور مجوز احداث پایه، دکل و ایستگاه های مخابراتی و تجهیزات مرتبط به شرح پیوست ممهور به مهر شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، تصویب شد و از تاریخ ابلاغ این مصوبه، کلیه مصوبات ما قبل مغایر با آن نسخ می شود.

بدیهی است این مصوبه با رعایت قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور لازم الاجراست.

محمدسهیلی - نایب رییس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس

ماده ۱- تعاریف :

الف- پایه یا دکل : عبارت است از انواع سازه هایی است که در فضاهای شهری یا محوطه باز یا بام ساختمان های املاک متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی احداث ، که بر روی آن انواع تجهیزات ارتباط ( بیسیم) یا مخابراتی نصب و دارای دفترچه محاسبات فنی مهندسی بوده و تحت نظارت مهندسین ناظر دارای صلاحیت احداث شده باشد.

ب- ایستگاه های مخابراتی : مجموع مستحدثات، تجهیزات و سازه هایی است که به منظور انتقال سیگنال ها از فواصل برای ارتباط و ... می باشد ، در فضاهای شهری ، بام ساختمان ها یا املاک شهر مشهد احداث می شود.

ج- فضاهای شهری : فضاهای شهری بخشی از فضاهای باز و عمومی شهرها است که به نوعی تبلور ماهیت زندگی جمعی می باشد، و شهروندان در آن حضور دارند و به عبارتی فضایی است که به همه مردم اجازه می دهد که به آن دسترسی داشته باشند و در آن فضا فعالیت نمایند.

د – کمیته مکانیابی مبلمان شهری و گرافیک محیطی : کمیته ای است که طبق مصوبات قبلی شورای اسلامی شهر در معاونت شهرسازی و معماری (مدیریت طراحی و بهسازی محیط شهری ) تشکیل شده و وظیفه آن تعیین و جانمایی تمامی نهادها ، مبلمان و تجهیزات شهری ، بررسی طرح ها ، تصویب و ابلاغ موضوع های مرتبط با موارد یاد شده ، تدوین ضوابط و آیین نامه های مربوط به چگونگی استقراد نمادها و تجهیزات و همچنین شناسایی آسیب های بصری و طرح های گرافیکی می باشد. این کمیته متشکل از نمایندگان شورای اسلامی شهر ، معاونت های فرهنگی و اجتماعی ، خدمات و محیط زیست شهری ، حمل و نقل و ترافیک ، برنامه ریزی و توسعه ، شورای مدیران مناطق ، مدیریت حقوقی ، مدیر طراحی و بهسازی محیط شهری (رییس کمیته) ، رییس اداره زیباسازی (دبیر) ۳ کارشناس خبره به تشخیص رییس کمیته و نماینده حوزه های مرتبط با موضوع می باشد.

ه - سازمان : منظور سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد مقدس است که به عنوان نماینده شهرداری ، مجری دستورالعمل خواهد بود.

و – متقاضی : عبارت است از تمامی ادارات ، سازمان ها ، شرکت ها و دستگاه های دولتی و غیر دولتی و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی که درخواست ایجاد دکل به منظور احداث سایت ارتباطات تلفن همراه یا ارتباطات بیسیم (رادیوی) دارند.

ماده ۲- احداث هرگونه دکل ارتباطات همراه ، دکل ارتباطات بیسیم (رادیویی) ، ایستگاه های مخابراتی و تجهیزات مرتبط در معابر و فضاهای شهری، بوستان ها ، اراضی ، ساختمان ها و محوطه اماکن دولتی ، عمومی و خصوصی ، مراکز بهداشتی و درمانی ، آموزشی ، فرهنگی ، تفریحی ، مذهبی ، نظامی و انتظامی ، صنعتی ، حیاط ، بام و بدنه ساختمان های متعلق به شهروندان و همچنین بر روی مبلمان و تأسیسات شهری مانند پایه پل های عابر ، تابلوها تبلیغاتی ، ستون چراغ های روشنایی و مبلمان ترافیکی ، واقع در محدوده و حریم شهر بدون دریافت مجوز از شهرداری ممنوع می باشد.

تبصره ۱ : مسئولیت دریافت مجوز استفاده و بهره برداری از تجهیزات مخابراتی و ارتباطی از نهادهای ذیربط به عهده متقاضی بوده و مجوز صادر شده توسط شهرداری صرفا برای احداث دکل و استقرار تجهیزات مرتبط می باشد و این موضوع ، حق و مجوزی برای متقاضی در بهره برداری از تجهیزات مخابراتی و ارتباطی ایجاد نمی کند.

تبصره ۲ : صدور مجوز احداث دکل صرفا پس از ارائه مجوز استفاده و بهره برداری نهادهای ذیربط و موافقتنامه اداره کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه شمال شرق کشور و تضمین رعایت ضوابط و استانداردهای تعیین شده توسط اداره کل حفاظت محیط زیست ، وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی ، سازمان انرژی اتمی با استانداردهای مورد تأیید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط متقاضی و تمدید به موقع آن امکان پذیر می باشد.

ماده ۳ – سازمان مکلف است در راستای اصلاح وضعیت ساختار سایت های مخابراتی یا ارتباطات رادیویی ایجاد شده در اماکن استیجاری با تحت مالکیت کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی ، ادارات ، سازمان ها ، شرکت ها و دستگاه های دولتی و غیر دولتی که مغایر با مفاد این مصوبه می باشند ، نسبت به ابلاغ مقررات استانداردهای موضوعه و شرایط و دستورالعمل های این مصوبه به موارد مشمول اقدام نماید.

تبصره – در صورت عدم اصلاح موارد مزبور ، شهرداری مشهد مقدس (سازمان) مکلف است برابر با ماده ۵ این مصوبه اقدام نماید.

ماده ۴- سازمان مکلف است مکانیابی ، جانمایی و نصب کلیه دکل های مخابراتی را به تایید و تصویب کمیته مکانیابی مبلمان شهری و گرافیک محیطی برساند.

تبصره ۱ : اجرای مصوبات کمیته یاد شده از سوی مناطق شهرداری لازم الاجرا بوده و نیاز به دریافت تأییدیه از مرجع دیگری در شهرداری دارد.

تبصره ۲ : در معابر با عرض ۲۰ متر و کمتر از آن ، صدور مجوز برای احداث دکل ارتباطات مخابراتی یا رادیویی صرفا در صورت تجمیع با سایر نمادهای شهری مانند ستون روشنایی معبر ، تابلو راهنمایی و رانندگی ، تابلوی تبلیغاتی ، دیوار یا داخل املاک و با دریافت مجوز از شهرداری مشهد مقدس ( سازمان ) مجاز خواهد بود.

تبصره ۳ : استقرار هرگونه کانکس و تجهیزات ارتباطی و مخابراتی سیار در هر نقطه از معابر و فضاهای عمومی شهر ، حیاط و بام کلیه ساختمان های واقع در محدوده و حریم شهر نیز مشمول این مصوبه می باشد و صرفا در هنگام بروز حوادث غیر مترقبه و بلایای طبیعی مانند سیل ، زلزله و آتش سوزی گسترده در سطح شهر و موارد مشابه که مورد تأیید ستاد بحران و حوادث غیر مترقبه استانداری و شهرداری باشد ، استقرار تجهیزات مخابراتی برای یک دوره موقت حداکثر سه ماهه بدون دریافت مجوز با هماهنگی شهرداری بلامانع است و تمدید مدت فوق با اعلان ستاد بحران مبنی بر ادامه شرایط بحران قابل انجام خواهد بود.

تبصره ۴ : استقرار هرگونه دستگاه الکترومکانیکی و کیوسک های ارائه دهنده خدمات بانکی به شکل ثابت و سیار در معابر و اماکن عمومی بدون اخذ مجوز از شهرداری ممنوع است و چنانچه استقرار آن ها فاقد مزاحمت برای شهروندان باشد ، شهرداری می تواند طبق ضوابط مالی شهرداری و با دریافت حداقل حقوق مندرج در این مصوبه اقدام به صدور مجوز استقرار دستگاه مزبور نماید. همچنین در صورت استقرر هرگونه دستگاه الکترومکانیکی و کیوسک های ارائه دهنده خدمات بانکی به شکل ثابت و سیار در معابر و اماکن عمومی بدون مجوز شهرداری ، شهرداری موظف است نسبت به جمع آوری آن ها اقدام و تا زمان جمع آوری ، معادل دو برابر حقوق مندرج در این مصوبه را به همراه هزینه جمع آوری از مالکین اخذ نماید.

ماده ۵ – سازمان مکلف است با کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که بدون دریافت مجوز اقدام به احداث و نصب پایه دکل و آنتن های (ایستگاه های) مخابراتی و تجهیزات مرتبط با آن نموده و یا مغایر ماده ۳ این مصوبه عمل کرده باشند حسب مورد ، برابر تبصره ۱ ماده ۵۵ ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ، بند ۳ فصل سوم مصوبه شماره ۶۳۸۷/۹۴/۴/ش مورخ ۱۴/۵/۱۳۹۴ شورای اسلامی شهر و یا سایر قوانین موضوعه رفتار نماید.

تبصره : شهرداری مشهد مقدس مکلف است در صورت مشاهده احداث غیر مجاز دکل در محدوده و حریم شهر مشهد ، از طریق اکیپ های اداره مهندسی و نظارت بر ساخت و سازها ، سد معبر و سایر روش های شناسایی ، مراتب را به سازمان منعکس نموده و در صورتی که دکل های احداثی به تشخیص سازمان ، فاقد مجوز یا مغایر با مفاد مجوز صادره باشد ، برای اعمال قانون ، همکاری لازم را با سازمان مذکور به عمل آورد.

ماده ۶- سازمان مکلف است در راستای ارتقای شاخص های محیط زیست ، ایمنی و سلامت شهروندان ، همچنین فناوری مورد استفاده در سایت های مخابراتی تلفن همراه و ارتباطات رادیویی ، با همکاری مراجع ذیربط قانونی ، متقاضایان و بهره برداران را مکلف به رعایت و به کارگیری آخرین استانداردهای روز نموده و با همکاری مراجع قانونی ذیربط بر این مهم نظارت نماید.

ماده ۷- به سازمان اجازه داده می شود با همکاری اپراتورهای مخابراتی یا شرکت ها و کارشناسان خبره ، طراحی شبکه های ارتباطات همراه ، تهیه و تدوین طرح جامع ساماندهی سایت های مخابراتی و ارتباطی را مدیریت نموده و با همکاری مشاوران طرح های تفصیلی شهر ، جانمایی مکان های مورد نیاز برای احداث سایت های ارتباطات همراه را در طرح های مزبور پیش بینی نماید.

تبصره : شهرداری مشهد مقدس می تواند از طریق سرمایه گذاران بخش خصوصی ، برای احداث دکل های زیبا سازی شده اقدام و با اجاره دادن فضای آن ها به اپراتورهای مخابراتی و سایر بهره برداران ، جبران بخشی از هزینه احداث را بنماید. تا زمانی که طرح تفصیلی شهر برای اجرا ابلاغ نشده باشد ، دستورالعمل موصوف در ماده ۱۲ این مصوبه ، برای صدور مجوز ، ملاک عمل خواهد بود.

ماده ۸- شهرداری مشهد مقدس مکلف است با محوریت سازمان و با همکاری دستگاه های ذیربط و سه نفر شخص حقیقی خبره در مبحث طراحی شبکه ارتباطات همراه نسبت به تشکیل کارگروه ساماندهی استقرار سایت های مخابراتی و ارتباطی اقدام و به نظارت و کنترل محل نصب دکل های مخابراتی و ارتباطی و پیگری کنترل ضوابط و رعایت استانداردها و توان انتشار امواج از تجهیزات آن ها ، از سوی دستگاه های ذیربط اهتمام ورزد و به شکایات و اعتراضات اشخاص حقیقی و حقوقی رسیدگی نماید.

ماده ۹- به شهرداری مشهد مقدس (سازمان) اجازه داده می شود بابت پیگیری و انجام اقدامات مربوط به صدور هر مجوز و نظارت های دوره ای برای حصول اطمینان از کارکرد صحیح و رعایت شرایط و استانداردها و مقررات موضوعه، به ازای صدور مجوز با اعتبار دو ساله برای هر سایت مخابراتی (BTS)، مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۱۵ ریال و برای دکل های ارتباطات بیسیم (رادیویی) مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۱۰ ریال به عنوان بهای خدمات جبران هزینه های سازمان، از متقاضی دریافت مجوز وصول نموده و از ابتدای هر سال خورشیدی، مبالغ فوق را به میزان درصد تورم اعلامی توسط بانک مرکزی نسبت به سال قبل افزایش دهد.

ماده۱۰ – مکان هایی که برای احداث دکل های مخابراتی استفاده شده یا می شود، از ابتدای سال ۱۳۹۶ مشمول پرداخت بهای خدمات بهره برداری موقت (موضوع ردیف ۱ ماده ۴ مصوبه شماره ۶۲۳۲/۹۶/ش مورخ ۰۳/۱۱/۱۳۹۲ خواهند بود.

تبصره۱- در محاسبه بهای خدمات بهره برداری موقت،S سطح اشغال بر حسب مترمربع است، که برای سایت های میکرو مخابراتی، سایت های ارتباطات بیسیم (رادیویی) و سایت های فاقد دکل (تجهیزات دیواری) حداقل ۵ متر مربع و برای سایت های مخابراتی ماکرو زمینی و پشت بامی (مهاری با کابل، دستک یا خود ایستا) و سایت های سیار حداقل ۱۰ مترمربع لحاظ می شود.

تبصره۲- پرداخت ۱۰۰% تعرفه های مصوب بابت بهای خدمات بهره برداری موقت، به عهده بهره بردار (اپراتوار- سرویس دهنده ارتباطات همراه) با متقاضی ارتباطات بیسیم (رادیویی) می باشد. لیکن مسئولیت تصفیه حساب با مالکین املاکی است که ملک آنها برای استقرار سایت مخابراتی یا دکل ارتباطی ، توسط بهره برداران اجاره می شود.

تبصره۳- در صورتی که بیش از یک اپراتور یا بهره بردار از سازه دکل استفاده نماید (SiteSgaring) از زمان استفاده مشترک بهای خدمات بهره برداری موقت، بین بهره برداران موجود به تناسب تعداد آنها تقسیم خواهد شد.

تبصره۴- بدهی مذکور در این ماده پس از اخطار کتبی به مالک و بهره بردار در پرونده مؤدی و ملک محل استقرار دکل منظور و ثبت خواهد شد و در صورت عدم پرداخت پیگیری لازم از طریق مراجع ذی صلاح قانونی مانند کمیسیون موضوع ماده ۷۷ قانون شهرداری انجام خواهد شد.

تبصره۵- متقاضیان موظفند، بهای خدمات بهره برداری تجاری موقت سال تقاضا را قبل از صدور مجوز، واریز و مبالغ هر سال خورشیدی بعد را حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه همان سال به حساب شهرداری واریز نمایند. در صورت تاخیر در پرداخت حقوق شهر، در هنگام درخواست مجوز، مطابق روال شهرداری، پیگیری خواهد شد.

ماده ۱۱) دستورالعمل اجرایی و گردش کار صدور مجوز و مقررات و ضوابط الزام آور برای اشخاص مرتبط با احداث سایت های مخابراتی یا ارتباطی به عنوان پیوست مقررات شهرسازی و معماری، شهری و نکات ایمنی که مشترکا توسط دوره های معاونت شهرسازی و معماری، برنامه ریزی و توسعه و خدمات و محیط زیست شهری تدوین و طی ابلاغیه شماره ۱۹۶۰۲۸/۲۱ مورخ ۱۳/۱۲/۱۳۹۱ به تصویب شهردار رسیده است با توجه به مفاد این مصوبه اصلاح و ظرف مدت یکماه برای تصویب به شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ارسال شود.

ماده ۱۲) از تاریخ ابلاغ این مصوبه، کلیه مصوبات ما قبل مغایر با آن نسخ می شود.

ماده ۱۳) این دستورالعمل مشتمل بر ۱۳ ماده و ۱۴ تبصره در جلسه علنی مورخ ۲۷/۱۱/۹۵ شورای اسلامی شهر مشهد مقدس به تصویب رسید و لازم الاجراست.

مصوبه ۱۹۶۰۷- ۱۷/۱۱/۹۶

جناب آقای مهندس تقی زاده خامسی

شهردار محترم مشهد مقدس

موضوع: اصلاح دستورالعمل پیوست مصوبه شماره ۲۱۴۱۳/۹۵/۴/ش مورخ ۲۷/۱۱/۹۵ (ساماندهی و صدور مجوز احداث پایه ، دکل و ایستگاه های مخابراتی و تجهیزات مرتبط)

سلام علیکم

با احترام ، لایحه شماره ۱۹۰۴۵۹/۲۱ مورخ ۱۱/۱۰/۹۶ با موضوع اصلاح دستورالعمل مصوبه ساماندهی و صدور مجوز احداث پایه ، دکل و ایستگاه های مخابراتی و تجهیزات مرتبط در جلسه علنی مورخ ۱۶/۱۱/۹۶ شورای اسلامی شهر مشهد مقدس مطرح شد و به شرح زیر به تصویب رسید.

متن مصوبه

ماده ۱- تعاریف :

الف- پایه یا دکل : عبارت است از انواع سازه هایی که در فضاهای شهری ، محوطه های باز یا بام ساختمان های املاک متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی احداث ، که بر روی آن انواع تجهیزات ارتباط بیسیم (رادیویی) یا مخابراتی نصب می شود و دارای دفترچه محاسبات فنی مهندسی بوده و تحت نظارت مهندسین ناظر دارای صلاحیت احداث شده باشد.

ب- ایستگاه های مخابراتی : مجموع مستحدثات، تجهیزات و سازه هایی نظیر دکل ، پایه ، کافو ، کیوسک مخابراتی و ... است که به منظور نصب کابل ها و هرگونه تجهیزات ارتباطات ثابت و بی سیم برای انتقال سیگنال ها از فواصل برای ارتباط و ... در فضاهای شهری ، بام دیوار بدنه ساختمان ها یا املاک شهر احداث می شود.

ج- فضاهای شهری : بخشی از فضاهای باز و عمومی شهرها است که به نوعی تبلور ماهیت زندگی جمعی می باشد، و شهروندان در آن حضور دارند و به عبارتی فضایی است که به همه مردم اجازه می دهد که به آن دسترسی داشته باشند و در آن فضا فعالیت نمایند.

د – کمیته مکانیابی مبلمان شهری و گرافیک محیطی : کمیته ای است که وفق مصوبات پیشین شورای اسلامی شهر در معاونت شهرسازی و معماری (مدیریت طراحی و بهسازی محیط شهری ) تشکیل شده و وظیفه آن تعیین و جانمایی تمامی نهادها ، مبلمان و تجهیزات شهری ، بررسی طرح ها ، تصویب و ابلاغ موضوع های مرتبط با موارد یاد شده ، تدوین ضوابط و آیین نامه های مربوط به چگونگی استقراد نمادها و تجهیزات و همچنین شناسایی آسیب های بصری و طرح های گرافیکی می باشد. این کمیته متشکل از نمایندگان شورای اسلامی شهر ، معاونت های فرهنگی و اجتماعی ، خدمات و محیط زیست شهری ، حمل و نقل و ترافیک ، برنامه ریزی و توسعه ، شورای مدیران مناطق ، مدیریت حقوقی ، مدیر طراحی و بهسازی محیط شهری (رییس کمیته) ، رییس اداره زیباسازی (دبیر) ، ۳ کارشناس خبره می باشد. فواصل و همپوشانی شبکه مورد تایید اپراتورها به تشخیص رییس کمیته و نماینده حوزه های مرتبط با موضوع است.

ه - سازمان : عبارت است از سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد مقدس است که به عنوان نماینده شهرداری ، مجری این دستورالعمل خواهد بود.

و – متقاضی : عبارت است از تمامی ادارات ، سازمان ها ، شرکت ها و دستگاه های دولتی و غیر دولتی و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی که درخواست نصب هرگونه کیوسک مخابراتی ، ایستگاه مخابراتی یا تجهیزات ارتباطی و الکترونیکی را دارند.

ماده ۲- احداث هرگونه کیوسک مخابراتی ، پایه و دکل ارتباطات (همراه ، بیسیم و ... ) ، آنتن ها و ایستگاه های مخابراتی ونصب کابل ها و تجهیزات مرتبط در معابر و فضاهای شهری، بوستان ها ، اراضی ، ساختمان ها و محوطه اماکن دولتی ، عمومی و خصوصی ، مراکز بهداشتی و درمانی ، آموزشی ، فرهنگی ، تفریحی ، مذهبی ، نظامی و انتظامی ، صنعتی ، حیاط ، بام ، دیوار و بدنه ساختمان های متعلق به شهروندان و همچنین بر روی مبلمان و تأسیسات شهری مانند پایه پل های عابر ، تابلوهای تبلیغاتی ، ستون چراغ های روشنایی و مبلمان ترافیکی و همچنین نصب کافوها ، کابلها و تجهیزات مخابراتی و ارتباطی مرتبط با آن در معابر و فضاهای شهری ، بوستان ها و سایر تأسیسات شهری ، واقع در محدوده و حریم شهر بدون دریافت مجوز از شهرداری ممنوع می باشد.

تبصره ۱ : مسئولیت دریافت مجوز استفاده و بهره برداری از تجهیزات مخابراتی و ارتباطی از نهادهای ذیربط به عهده متقاضی بوده و مجوز صادر شده توسط شهرداری صرفا برای احداث و همچنین نصب و استقرار تجهیزات مرتبط می باشد و این موضوع ، حق و مجوزی برای متقاضی در بهره برداری از تجهیزات مخابراتی و ارتباطی ایجاد نمی کند.

تبصره ۲ : صدور مجوز احداث ،صرفا پس از ارائه مجوز استفاده و بهره برداری از اداره کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه شمال شرق کشور و تضمین رعایت ضوابط و استانداردهای تعیین شده توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان توسط متقاضی و تمدید به موقع آن امکان پذیر می باشد.

تبصره ۳- نصب آنتن ها و تجهیزات رادیویی و مخابراتی بر روی پایه و دکل های موجود توسط متقاضیان جدید ، صرفا پس از بررسی ودریافت مجوز از شهرداری مجاز می باشد.

تبصره ۴ – صدور مجوز احداث در مکان های عمومی ، تحت اختیار و یا مالکیت شهرداری ، علاوه بر پرداخت بهای خدمات مشخص شده در ماده ۷ این مصوبه ، منوط به تبادل قرارداد بهره برداری بین متقاضی و سازمان است.

ماده ۳ – سازمان مکلف است در راستای اصلاح وضعیت ساختار ایستگاه های مخابراتی یا ارتباطات رادیویی ایجاد شده در اماکن استیجاری با تحت مالکیت کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی ، ادارات ، سازمان ها ، شرکت ها و دستگاه های دولتی و غیر دولتی که مغایر با مفاد این مصوبه می باشند ، نسبت به ابلاغ مقررات استانداردهای موضوعه به موارد مشمول اقدام نماید.

تبصره – در صورت عدم اصلاح موارد مزبور ، شهرداری مشهد مقدس (سازمان) مکلف است برابر با مواد ۱۰۰ و ۱۰۳ قانون شهرداری ها و سایر قوانین موضوعه اقدام نماید.

ماده ۴- سازمان مکلف است مکانیابی ، جانمایی و نصب دکل ها را به تایید و تصویب کمیته مکانیابی مبلمان شهری و گرافیک محیطی برساند.

تبصره ۱ : اجرای مصوبات کمیته یاد شده از سوی مناطق شهرداری لازم الاجرا بوده و نیاز به دریافت تأییدیه از مرجع دیگری در شهرداری دارد.

تبصره ۲ : پس از اعلام نقاط مورد نیاز اپراتورها برای ایجاد سایت ، سازمان مکلف است مکانیابی و جانمایی را بر اساس نظر کمیته مکانیابی مبلمان شهری و گرافیک محیطی با اولویت ، بررسی و حداکثر ظرف مدت ۱ ماه اظهار نظر نماید.

تبصره ۳ : استقرار هرگونه کانکس و تجهیزات ارتباطی و مخابراتی سیار در هر نقطه از معابر و فضاهای عمومی شهر ، حیاط و بام کلیه ساختمان های واقع در محدوده و حریم شهر نیز مشمول این مصوبه می باشد و صرفا در هنگام بروز حوادث غیر مترقبه و بلایای طبیعی مانند سیل ، زلزله و آتش سوزی گسترده در سطح شهر و موارد مشابه که مورد تأیید ستاد بحران و حوادث غیر مترقبه استانداری و شهرداری باشد ، استقرار تجهیزات مخابراتی برای یک دوره موقت حداکثر سه ماهه بدون دریافت مجوز با هماهنگی شهرداری بلامانع است و تمدید مدت فوق با اعلان ستاد بحران مبنی بر ادامه شرایط بحران قابل انجام خواهد بود.

تبصره ۴ : استقرار هرگونه دستگاه الکترومکانیکی و کیوسک های ارائه دهنده خدمات بانکی به شکل ثابت و سیار در معابر و اماکن عمومی بدون اخذ مجوز از شهرداری ممنوع است و چنانچه استقرار آن ها فاقد مزاحمت برای شهروندان باشد ، شهرداری می تواند طبق ضوابط مالی شهرداری و با دریافت حداقل حقوق مندرج در این مصوبه اقدام به صدور مجوز استقرار دستگاه مزبور نماید. همچنین در صورت استقرر هرگونه دستگاه الکترومکانیکی و کیوسک های ارائه دهنده خدمات بانکی به شکل ثابت و سیار در معابر و اماکن عمومی بدون مجوز شهرداری ، شهرداری موظف است در صورت رجو مالک تجهیزات تا زمان جمع آوری آن ، برابر مبالغ مندرج در ماده ۷ این مصوبه و در غیر آن معادل دو برابر مبالغ مذکور به همراه هزینه جمع آوری از مالکین دریافت نماید.

ماده ۵ – سازمان مکلف است با کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که بدون دریافت مجوز ، اقدام به احداث و نصب تجهیزات موضوع این دستورالعمل نموده و یا مغایر ماده ۳ این مصوبه عمل کرده باشند حسب مورد ، برابر تبصره ۱ ماده ۵۵ ماده ۱۰۰ و ۱۰۳ قانون شهرداری ، بند ۳ فصل سوم مصوبه شماره ۶۳۸۷/۹۴/۴/ش مورخ ۱۴/۵/۱۳۹۴ شورای اسلامی شهر و یا سایر قوانین موضوعه رفتار نماید.

تبصره : شهرداری مشهد مقدس مکلف است در صورت مشاهده احداث غیر مجاز تجهیزات موضوع این دستورالعمل در محدوده و حریم شهر مشهد ، از طریق اکیپ های اداره مهندسی و نظارت بر ساخت و سازها ، سد معبر و سایر روش های شناسایی ، مراتب را به سازمان منعکس نموده و در صورتی که دکل های احداثی به تشخیص سازمان ، فاقد مجوز یا مغایر با مفاد مجوز صادره باشد ، برای اعمال قانون ، همکاری لازم را با همکاری سازمان به عمل آورد.

ماده ۶- به شهرداری مشهد مقدس (سازمان) اجازه داده می شود با همکاری اپراتورهای مخابراتی ، شرکت های تخصصی و کارشناسان خبره ، طرح جانمایی احداث پایه ، دکل ، کافو و ایستاه های مخابراتی را تهیه و تدوین نموده و با همکاری مشاوران طرح های تفصیلی شهر ، جانمایی مکان های مورد نیاز برای احداث آنها را در طرح های مزبور پیش بینی نماید. موقعیت های پیشنهادی ، باید جهت تدقیق محل جانمایی ، به کمیته مکان یابی مبلمان شهری و گرافیک محیطی ارسال شود.

تبصره : شهرداری مشهد مقدس می تواند از طریق سرمایه گذاران بخش خصوصی ، برای احداث ایستگاه های مخابراتی و ارتباطی اقدام و از طریق اجاره دادن فضای آن ها به اپراتورهای مخابراتی ، بخشی از هزینه های احداث را جبران نماید. تا زمانی که طرح تفصیلی شهر برای اجرا ابلاغ نشده باشد ، دستورالعمل موصوف در ماده ۹ این مصوبه ، برای صدور مجوز ، ملاک عمل خواهد بود.

ماده ۷- به شهرداری مشهد مقدس (سازمان) اجازه داده می شود بابت پیگیری و انجام اقدامات مربوط به صدور هر مجوز و نظارت های دوره ای برای حصول اطمینان از کارکرد صحیح و رعایت شرایط و استاندارها و مقررات موضوعه، به ازای صدور مجوز با اعتبار دو ساله برای احداث هر کیوسک مخابراتی، ایستگاه و دکل مخابراتی ارتباطات همراه (BTS)، مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۱۵ ریال، برای هر دکل ارتباطات بیسیم نقطه به نقطه (رادیویی) یا وای فای (WiFi) مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۱۰ ریال، نصب آنتن ها و تجهیزات مخابراتی و ارتباطی متقاضیان جدید بر روی پایه و دکل موجود (انجام سایت شیرینگ) مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۱۰ ریال، نصب هر تجهیز وای فای (WiFi) عمومی بر روی سایر المان ها ۰۰۰/۰۰۰/۱ ریال و به ازای هر کافوی مخابراتی مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۳ ریال تحت عنوان بهای خدمات جبران هزینه های شهرداری (سازمان)، از متقاضی دریافت مجوز وصول نموده و از ابتدای هر سال خورشیدی، مبالغ فوق را به میزان درصد تورم اعلامی توسط بانک مرکزی نسبت به سال قبل افزایش دهد.

ماده۸ – مکان هایی که برای احداث تجهیزات موضوع این دستورالعمل استفاده شده یا می شود، از زمان ابلاغ این مصوبه، مشمول پرداخت بهای خدمات بهره برداری موقت (موضوع ردیف ۱ ماده ۴ مصوبه شماره ۶۲۳۲/۹۲/۴/ش مورخ ۰۳/۱۱/۱۳۹۲) خواهند بود.

تبصره۱- در محاسبه بهای خدمات بهره برداری موقت،S سطح اشغال بر حسب مترمربع است، که برای سایت های میکرو مخابراتی، سایت های ارتباطات بیسیم (رادیویی) و سایت های فاقد دکل (تجهیزات دیواری) و کافوها، حداقل ۵ متر مربع و برای سایت های مخابراتی ماکرو زمینی و پشت بامی (مهاری با کابل، دستک یا خود ایستا) و سایت های سیار حداقل ۱۰ مترمربع لحاظ می شود.

تبصره۲- پرداخت تعرفه های مصوب بابت بهای خدمات بهره برداری موقت، به عهده مالکین املاکی است که ملک آنها برای استقرار تجهیزات موضوع این دستورالعمل، به بهره برداران اجاره داده می شود.

تبصره۳- بدهی مذکور در این ماده پس از اعلان کتبی به مالک، در پرونده مؤدی و ملک محل استقرار دکل، منظور و ثبت خواهد شد و در صورت عدم پرداخت، پیگیری لازم از طریق مراجع ذی صلاح قانونی مانند کمیسیون موضوع ماده ۷۷ قانون شهرداری انجام خواهد شد.

تبصره۴- متقاضیان موظف هستند، بهای خدمات بهره برداری تجاری موقت سال تقاضا را قبل از صدور مجوز، واریز و مبالغ هر سال خورشیدی بعد را حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه همان سال به حساب شهرداری واریز نمایند. در صورت تاخیر در پرداخت حقوق شهر، بدهی معوق در هنگام درخواست مجوز، مطابق روال شهرداری، پیگیری خواهد شد.

ماده ۹) دستورالعمل اجرایی و گردش کار صدور مجوز و مقررات و ضوابط الزام آور برای اشخاص متقاضی خدمات مزبور به موجب آیین نامه ای است که به تصویب شهردار مشهد مقدس خواهد رسید.

ماده ۱۲) از تاریخ ابلاغ قانونی این مصوبه، کلیه مصوبات ما قبل مغایر با آن ، نسخ می شود.

ماده ۱۳) این دستورالعمل مشتمل بر ۱۱ ماده و ۱۵ تبصره در جلسه علنی مورخ ۱۶/۱۱/۹۶ شورای اسلامی شهر مشهد مقدس به تصویب رسید و لازم الاجراست.

بدیهی است این مصوبه با رعایت قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران لازم الاجراست.

محمدرضا حیدری – رییس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس

مصوبه ۲۱۸۰۹- ۱۵/۱۲/۹۶

جناب آقای مهندس تقی زاده خامسی

شهردار محترم مشهد مقدس

موضوع: اصلاح دستورالعمل پیوست مصوبه شماره ۲۱۴۱۳/۹۵/۴/ش مورخ ۲۷/۱۱/۹۵ (ساماندهی و صدور مجوز احداث پایه ، دکل و ایستگاه های مخابراتی و تجهیزات مرتبط)

سلام علیکم

با احترام ، با عنایت به تصویب لایحه شماره ۱۹۰۴۵۹/۲۱ مورخ ۱۱/۱۰/۹۶ با موضوع اصلاح دستورالعمل مصوبه ساماندهی و صدور مجوز احداث پایه ، دکل و ایستگاه های مخابراتی و تجهیزات مرتبط و در راستای تأمین نظر هیأت محترم تطبیق مصوبات ، طرح دو فریتی شماره ۲۱۶۴۰/۹۶/۵/ش مورخ ۱۴/۱۲/۹۶ مبنی بر اصلاح مصوبه یاد شده ، در جلسه علنی مورخ ۴۶/۱۲/۹۶ شورای اسلامی شهر مشهد مقدس مطرح و ضمن موافقت با دو فوریت آن و به شرح زیر به تصویب رسید.

متن مصوبه

ماده ۱- تعاریف :

الف- پایه یا دکل : عبارت است از انواع سازه هایی که در فضاهای شهری ، محوطه های باز یا بام ساختمان های املاک متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی احداث ، که بر روی آن انواع تجهیزات ارتباط بیسیم (رادیویی) یا مخابراتی نصب می شود و دارای دفترچه محاسبات فنی مهندسی بوده و تحت نظارت مهندسین ناظر دارای صلاحیت احداث شده باشد.

ب- ایستگاه های مخابراتی : مجموع مستحدثات، تجهیزات و سازه هایی نظیر دکل ، پایه ، کافو ، کیوسک مخابراتی و ... است که به منظور نصب کابل ها و هرگونه تجهیزات ارتباطات ثابت و بی سیم برای انتقال سیگنال ها از فواصل برای ارتباط و ... در فضاهای شهری ، بام دیوار بدنه ساختمان ها یا املاک شهر احداث می شود.

ج- فضاهای شهری : بخشی از فضاهای باز و عمومی شهرها است که به نوعی تبلور ماهیت زندگی جمعی می باشد، و شهروندان در آن حضور دارند و به عبارتی فضایی است که به همه مردم اجازه می دهد که به آن دسترسی داشته باشند و در آن فضا فعالیت نمایند.

د – کمیته مکانیابی مبلمان شهری و گرافیک محیطی : کمیته ای است که وفق مصوبات پیشین شورای اسلامی شهر در معاونت شهرسازی و معماری (مدیریت طراحی و بهسازی محیط شهری ) تشکیل شده و وظیفه آن تعیین و جانمایی تمامی نهادها ، مبلمان و تجهیزات شهری ، بررسی طرح ها ، تصویب و ابلاغ موضوع های مرتبط با موارد یاد شده ، تدوین ضوابط و آیین نامه های مربوط به چگونگی استقراد نمادها و تجهیزات و همچنین شناسایی آسیب های بصری و طرح های گرافیکی می باشد. این کمیته متشکل از نمایندگان شورای اسلامی شهر ، معاونت های فرهنگی و اجتماعی ، خدمات و محیط زیست شهری ، حمل و نقل و ترافیک ، برنامه ریزی و توسعه ، شورای مدیران مناطق ، مدیریت حقوقی ، مدیر طراحی و بهسازی محیط شهری (رییس کمیته) ، رییس اداره زیباسازی (دبیر) ، ۳ کارشناس خبره می باشد. فواصل و همپوشانی شبکه مورد تایید اپراتورها به تشخیص رییس کمیته و نماینده حوزه های مرتبط با موضوع است.

ه - سازمان : عبارت است از سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد مقدس است که به عنوان نماینده شهرداری ، مجری این دستورالعمل خواهد بود.

و – متقاضی : عبارت است از تمامی ادارات ، سازمان ها ، شرکت ها و دستگاه های دولتی و غیر دولتی و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی که درخواست نصب هرگونه کیوسک مخابراتی ، ایستگاه مخابراتی یا تجهیزات ارتباطی و الکترونیکی را دارند.

ماده ۲- احداث هرگونه کیوسک مخابراتی ، پایه و دکل ارتباطات (همراه ، بیسیم و ... ) ، آنتن ها و ایستگاه های مخابراتی ونصب کابل ها و تجهیزات مرتبط در معابر و فضاهای شهری، بوستان ها ، اراضی ، ساختمان ها و محوطه اماکن دولتی ، عمومی و خصوصی ، مراکز بهداشتی و درمانی ، آموزشی ، فرهنگی ، تفریحی ، مذهبی ، نظامی و انتظامی ، صنعتی ، حیاط ، بام ، دیوار و بدنه ساختمان های متعلق به شهروندان و همچنین بر روی مبلمان و تأسیسات شهری مانند پایه پل های عابر ، تابلوهای تبلیغاتی ، ستون چراغ های روشنایی و مبلمان ترافیکی و همچنین نصب کافوها ، کابلها و تجهیزات مخابراتی و ارتباطی مرتبط با آن در معابر و فضاهای شهری ، بوستان ها و سایر تأسیسات شهری ، واقع در محدوده و حریم شهر بدون دریافت مجوز از شهرداری ممنوع می باشد.

تبصره ۱ : مسئولیت دریافت مجوز استفاده و بهره برداری از تجهیزات مخابراتی و ارتباطی از نهادهای ذیربط به عهده متقاضی بوده و مجوز صادر شده توسط شهرداری صرفا برای احداث و همچنین نصب و استقرار تجهیزات مرتبط می باشد و این موضوع ، حق و مجوزی برای متقاضی در بهره برداری از تجهیزات مخابراتی و ارتباطی ایجاد نمی کند.

تبصره ۲ : صدور مجوز احداث ،صرفا پس از ارائه مجوز استفاده و بهره برداری از اداره کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه شمال شرق کشور و تضمین رعایت ضوابط و استانداردهای تعیین شده توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان توسط متقاضی و تمدید به موقع آن امکان پذیر می باشد.

تبصره ۳- نصب آنتن ها و تجهیزات رادیویی و مخابراتی بر روی پایه و دکل های موجود توسط متقاضیان جدید ، صرفا پس از بررسی ودریافت مجوز از شهرداری مجاز می باشد.

تبصره ۴ – صدور مجوز احداث در مکان های عمومی ، تحت اختیار و یا مالکیت شهرداری ، علاوه بر پرداخت بهای خدمات مشخص شده در ماده ۷ این مصوبه ، منوط به تبادل قرارداد بهره برداری بین متقاضی و سازمان است.

ماده ۳ – سازمان مکلف است در راستای اصلاح وضعیت ساختار ایستگاه های مخابراتی یا ارتباطات رادیویی ایجاد شده در اماکن استیجاری با تحت مالکیت کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی ، ادارات ، سازمان ها ، شرکت ها و دستگاه های دولتی و غیر دولتی که مغایر با مفاد این مصوبه می باشند ، نسبت به ابلاغ مقررات استانداردهای موضوعه به موارد مشمول اقدام نماید.

تبصره – در صورت عدم اصلاح موارد مزبور ، شهرداری مشهد مقدس (سازمان) مکلف است برابر با مواد ۱۰۰ و ۱۰۳ قانون شهرداری ها و سایر قوانین موضوعه اقدام نماید.

ماده ۴- سازمان مکلف است مکانیابی ، جانمایی و نصب دکل ها را به تایید و تصویب کمیته مکانیابی مبلمان شهری و گرافیک محیطی برساند.

تبصره ۱ : اجرای مصوبات کمیته یاد شده از سوی مناطق شهرداری لازم الاجرا بوده و نیاز به دریافت تأییدیه از مرجع دیگری در شهرداری دارد.

تبصره ۲ : پس از اعلام نقاط مورد نیاز اپراتورها برای ایجاد سایت ، سازمان مکلف است مکانیابی و جانمایی را بر اساس نظر کمیته مکانیابی مبلمان شهری و گرافیک محیطی با اولویت ، بررسی و حداکثر ظرف مدت ۱ ماه اظهار نظر نماید.

تبصره ۳ : استقرار هرگونه کانکس و تجهیزات ارتباطی و مخابراتی سیار در هر نقطه از معابر و فضاهای عمومی شهر ، حیاط و بام کلیه ساختمان های واقع در محدوده و حریم شهر نیز مشمول این مصوبه می باشد و صرفا در هنگام بروز حوادث غیر مترقبه و بلایای طبیعی مانند سیل ، زلزله و آتش سوزی گسترده در سطح شهر و موارد مشابه که مورد تأیید ستاد بحران و حوادث غیر مترقبه استانداری و شهرداری باشد ، استقرار تجهیزات مخابراتی برای یک دوره موقت حداکثر سه ماهه بدون دریافت مجوز با هماهنگی شهرداری بلامانع است و تمدید مدت فوق با اعلان ستاد بحران مبنی بر ادامه شرایط بحران قابل انجام خواهد بود.

تبصره ۴ : استقرار هرگونه دستگاه الکترومکانیکی و کیوسک های ارائه دهنده خدمات بانکی به شکل ثابت و سیار در معابر و اماکن عمومی بدون اخذ مجوز از شهرداری ممنوع است و چنانچه استقرار آن ها فاقد مزاحمت برای شهروندان باشد ، شهرداری می تواند طبق ضوابط مالی شهرداری و با دریافت حداقل حقوق مندرج در این مصوبه اقدام به صدور مجوز استقرار دستگاه مزبور نماید. همچنین در صورت استقرر هرگونه دستگاه الکترومکانیکی و کیوسک های ارائه دهنده خدمات بانکی به شکل ثابت و سیار در معابر و اماکن عمومی بدون مجوز شهرداری ، شهرداری موظف است در صورت رجو مالک تجهیزات تا زمان جمع آوری آن ، برابر مبالغ مندرج در ماده ۷ این مصوبه و در غیر آن معادل دو برابر مبالغ مذکور به همراه هزینه جمع آوری از مالکین دریافت نماید.

ماده ۵ – سازمان مکلف است با کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که بدون دریافت مجوز ، اقدام به احداث و نصب تجهیزات موضوع این دستورالعمل نموده و یا مغایر ماده ۳ این مصوبه عمل کرده باشند حسب مورد ، برابر تبصره ۱ ماده ۵۵ ماده ۱۰۰ و ۱۰۳ قانون شهرداری ، بند ۳ فصل سوم مصوبه شماره ۶۳۸۷/۹۴/۴/ش مورخ ۱۴/۵/۱۳۹۴ شورای اسلامی شهر و یا سایر قوانین موضوعه رفتار نماید.

تبصره : شهرداری مشهد مقدس مکلف است در صورت مشاهده احداث غیر مجاز تجهیزات موضوع این دستورالعمل در محدوده و حریم شهر مشهد ، از طریق اکیپ های اداره مهندسی و نظارت بر ساخت و سازها ، سد معبر و سایر روش های شناسایی ، مراتب را به سازمان منعکس نموده و در صورتی که دکل های احداثی به تشخیص سازمان ، فاقد مجوز یا مغایر با مفاد مجوز صادره باشد ، برای اعمال قانون ، همکاری لازم را با همکاری سازمان به عمل آورد.

ماده ۶- به شهرداری مشهد مقدس (سازمان) اجازه داده می شود با همکاری اپراتورهای مخابراتی ، شرکت های تخصصی و کارشناسان خبره ، طرح جانمایی احداث پایه ، دکل ، کافو و ایستاه های مخابراتی را تهیه و تدوین نموده و با همکاری مشاوران طرح های تفصیلی شهر ، جانمایی مکان های مورد نیاز برای احداث آنها را در طرح های مزبور پیش بینی نماید. موقعیت های پیشنهادی ، باید جهت تدقیق محل جانمایی ، به کمیته مکان یابی مبلمان شهری و گرافیک محیطی ارسال شود.

تبصره : شهرداری مشهد مقدس می تواند از طریق سرمایه گذاران بخش خصوصی ، برای احداث ایستگاه های مخابراتی و ارتباطی اقدام و از طریق اجاره دادن فضای آن ها به اپراتورهای مخابراتی ، بخشی از هزینه های احداث را جبران نماید. تا زمانی که طرح تفصیلی شهر برای اجرا ابلاغ نشده باشد ، دستورالعمل موصوف در ماده ۹ این مصوبه ، برای صدور مجوز ، ملاک عمل خواهد بود.

ماده ۷- به شهرداری مشهد مقدس (سازمان) اجازه داده می شود بابت پیگیری و انجام اقدامات مربوط به صدور هر مجوز و نظارت های دوره ای برای حصول اطمینان از کارکرد صحیح و رعایت شرایط و استاندارها و مقررات موضوعه، به ازای صدور مجوز با اعتبار دو ساله برای احداث هر کیوسک مخابراتی، ایستگاه و دکل مخابراتی ارتباطات همراه (BTS)، مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۱۵ ریال، برای هر دکل ارتباطات بیسیم نقطه به نقطه (رادیویی) یا وای فای (WiFi) مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۱۰ ریال، نصب آنتن ها و تجهیزات مخابراتی و ارتباطی متقاضیان جدید بر روی پایه و دکل موجود (انجام سایت شیرینگ) مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۱۰ ریال، نصب هر تجهیز وای فای (WiFi) عمومی بر روی سایر المان ها ۰۰۰/۰۰۰/۱ ریال و به ازای هر کافوی مخابراتی مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۳ ریال تحت عنوان بهای خدمات جبران هزینه های شهرداری (سازمان)، از متقاضی دریافت مجوز وصول نموده و از ابتدای هر سال خورشیدی، مبالغ فوق را به میزان درصد تورم اعلامی توسط بانک مرکزی نسبت به سال قبل افزایش دهد.

ماده۸ – مکان هایی که برای احداث تجهیزات موضوع این دستورالعمل استفاده شده یا می شود، از زمان ابلاغ این مصوبه، مشمول پرداخت بهای خدمات بهره برداری موقت (موضوع ردیف ۱ ماده ۴ مصوبه شماره ۶۲۳۲/۹۲/۴/ش مورخ ۰۳/۱۱/۱۳۹۲) خواهند بود.

تبصره۱- در محاسبه بهای خدمات بهره برداری موقت،S سطح اشغال بر حسب مترمربع است، که برای سایت های میکرو مخابراتی، سایت های ارتباطات بیسیم (رادیویی) و سایت های فاقد دکل (تجهیزات دیواری) و کافوها، حداقل ۵ متر مربع و برای سایت های مخابراتی ماکرو زمینی و پشت بامی (مهاری با کابل، دستک یا خود ایستا) و سایت های سیار حداقل ۱۰ مترمربع لحاظ می شود.

تبصره۲- پرداخت تعرفه های مصوب بابت بهای خدمات بهره برداری موقت، به عهده مالکین املاکی است که ملک آنها برای استقرار تجهیزات موضوع این دستورالعمل، به بهره برداران اجاره داده می شود.

تبصره۳- بدهی مذکور در این ماده پس از اعلان کتبی به مالک، در پرونده مؤدی و ملک محل استقرار دکل، منظور و ثبت خواهد شد و در صورت عدم پرداخت، پیگیری لازم از طریق مراجع ذی صلاح قانونی مانند کمیسیون موضوع ماده ۷۷ قانون شهرداری انجام خواهد شد.

تبصره۴- متقاضیان موظف هستند، بهای خدمات بهره برداری تجاری موقت سال تقاضا را قبل از صدور مجوز، واریز و مبالغ هر سال خورشیدی بعد را حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه همان سال به حساب شهرداری واریز نمایند. در صورت تاخیر در پرداخت حقوق شهر، بدهی معوق در هنگام درخواست مجوز، مطابق روال شهرداری، پیگیری خواهد شد.

ماده ۹) دستورالعمل اجرایی و گردش کار صدور مجوز و مقررات و ضوابط الزام آور برای اشخاص متقاضی خدمات مزبور به موجب آیین نامه ای است که به تصویب شهردار مشهد مقدس خواهد رسید.

ماده ۱۲) از تاریخ ابلاغ قانونی این مصوبه، کلیه مصوبات ما قبل مغایر با آن نسخ می شود.

ماده ۱۳) این دستورالعمل مشتمل بر ۱۱ ماده و ۱۵ تبصره در جلسه علنی مورخ ۱۴/۱۲/۹۶ شورای اسلامی شهر مشهد مقدس به تصویب رسید و لازم الاجراست.

بدیهی است این مصوبه با رعایت قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران لازم الاجراست.

محمدرضا حیدری – رییس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس

دلایل شاکی برای ابطال مقرره مورد شکایت

۱- آراء متعدد هیأت عمومی از جمله ۳۶۰ و ۳۱۹- ۱۳/۴/۹۶، ۱۸۰۵- ۲۹/۱/۹۳ و ۴۷۳- ۱۳/۷/۹۵، ۳۲۰- ۱۳/۴/۹۶- ۲۷۳ الی ۲۷۷- ۳۰/۲/۹۶

۲- اصل ۵۰ قانون اساسی

۳- طبق ماده ۱۳ قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران در مورد حفاری مسیر کابل ها باید از شهرداری مجوز اخذ نماید.

۴- ماده ۵۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده

۵- اخذ مجوز از شهرداری به ویژه اینکه نصب دکل و آنتن و تجهیزات مخابراتی دارای مقررات خاص و مجوزات قانونی می باشد و موضوع نصب آنتن و دکل موضوعا از ماده ۱۰۰ و تبصره ۱ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها خارج بوده و خروج موضوعی دارد.

در پاسخ به شکایت مذکور ، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد به موجب لایحه شماره ۶۷۷۹/۹۸/۵/ش مورخ ۲۳/۴/۹۸ به طور خلاصه توضیح داده است که :

۱- به موجب بندهای ۲۰، ۱۴، ۲۷ ماده ۵۵ و همچنین ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها مراقب و ساخت و سازها به هر نحو در صلاحیت شهرداری است. براساس ماده ۱۳ قانون اساسنامه شرکت مخابرات مکلف به کسب اجازه و انجام هماهنگی با شهرداری ها هستند. علاوه بر آن در ضوابط و مقررات ارتقاء کیفی سیما و منظر شهری که در تاریخ ۲۵/۹/۱۳۸۷ به تصویب رسیده است به این مهم توجه ویژه شده است.

۲- آراء متعدد هیأت عمومی از جمله ۲۰۹- ۱۸/۳/۱۳۹۵ و ۳۶۰- ۳۱۹ مورخ ۱۳/۴/۹۶ بر لزوم اخذ مجوز تاکید دارند.

باتوجه به تقاضای رد دادخواست شاکی را عنایت نمائید./ت


هیأت تخصصی شوراهای اسلامی دیوان عدالت اداری با حضور اعضاء تشکیل ، پس از ملاحظه پرونده و اسناد و مدارک موجود در آن و بعد از قرائت گزارش عضو ممیز و بررسی و انجام مشاوره به اتفاق آراء اعضاء حاضر ?


کدمنبع: 12965