نظریه شماره 7/1400/11 مورخ 1400/03/11 اداره کل حقوقی قوه قضاییه

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1400/11
شماره نظریه۷/۱۴۰۰/۱۱
شماره پرونده۱۴۰۰-۱۸۶/۲-۱۱ ک
تاریخ نظریه۱۴۰۰/۰۳/۱۱

استعلام: آیا رأی وحدت رویه شماره ۷۹۹ در خصوص میزان مسئوولیت هر یک از سارقان در رد مال نسبت به آرای سابق مبنی بر مسؤولیت تضامنی سارقان چنانچه جنبه عمومی حکم رجرا شده اما از حیث رد مال در حال اجرا باشد قابل تسری است؟

۲- ثانیا در صورتی که در پرونده سرقتی که محکومیت رد مال تضامنی می باشد و از برخی از سارقین رد مال بیشتری اخذ شده و برخی مبلغ کمتری پرداخته اند و در صورتی که رأی وحدت رویه شماره ۷۹۹ را قابل تسری به آرای سابق قطعی شده بدانیم آیا اجرای احکام کیفری در خصوص سارقی که رد مال بیشتری نسبت به سهم خود حسب مورد نموده است، تکلیفی به اعاده مال دارد؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

۱- برابر ماده ۴۷۱ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ رأی وحدت رویه نسبت به رأی قطعی بی اثر است؛ بنابراین اصل بر اجرای حکم قطعی یا قطعیت یافته است و استثنای قسمت اخیر ماده یادشده با توجه به سیاق عبارات به کار رفته در آن و قید عبارت مطابق مقررات قانون مجازات اسلامی عمل می شود ، ناظر به احکام کیفری بوده و از رد مال که واجد جنبه حقوقی است منصرف است.

۲- نسبت به احکام و آراء قطعیت یافته، مادام که به طرق قانونی نقض نگردیده اند، قاضی اجرای احکام کیفری وظیفه ای جز اجرای حکم قطعی ندارد.