نظریه شماره 7/1400/1518 مورخ 1401/05/29 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره تعیین دیه ناخنی که نصفه کنده شده و تغییر رنگ داخلی لب

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو

چکیده نظریه شماره 7/1400/1518 مورخ 1401/05/29 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره تعیین دیه ناخنی که نصفه کنده شده و تغییر رنگ داخلی لب: اولاً با توجه به اینکه کَنده شدن نصف ناخن از یک انگشت در ماده 645 قانون مجازات اسلامی بیان نشده است، مستحق تعیین ارش است و ثانیاً تغییر رنگ صورت (بند الف ماده 714 قانون مجازات اسلامی)، شامل گردی صورت و اعضایی می باشد که دیده می شود و در صورتی که رنگ داخلی و مخاط لب تغییر کرده باشد، مشمول دیه تغییر رنگ صورت نیست و مشمول بند ب ماده فوق و نصف دیه تغییر رنگ پوست می باشد.

نظریه مشورتی 7/1400/1518
شماره نظریه۷/۱۴۰۰/۱۵۱۸
شماره پرونده۱۴۰۰-۱۸۶/۱-۱۵۱۸ ک
تاریخ نظریه۱۴۰۱/۰۵/۲۹
موضوع نظریهقانون مجازات اسلامی
محور نظریهدیات

استعلام

۱- در ماده ۶۴۵ قانون مجازات اسلامی برای از بین بردن ناخن در دو فرض که به صورت سالم بروید یا آنکه دیگر نروید، دیه تعیین شده اما اشاره به اینکه قسمتی از ناخن آن کنده شده باشد، نشده و لذا اگر نصف ناخن یک انگشت ساقط شود چهار حکم متفاوت در این خصوص به ذهن می رسد:

اول، باید دیه سقوط کل ناخن را برای آن تعیین نمود؛ دوم، معادل نصف دیه ناخن در نظر گرفته شود؛ سوم، می توان گفت هنوز ناخن به طور کامل سقوط نکرده و اطلاق سقوط ناخن به چنین صدمه ای صحیح نیست و فاقد دیه است؛ چهارم، باید برای این صدمه ارش تعیین شود. کدام یک از استنباط های فوق صحیح است؟

۲- در ماده ۷۱۴ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ برای تغییر رنگ پوست صورت یا سایر اعضا، مقادیر مختلف دیه تعیین شده است. آنچه به ذهن می رسد این است که صورت همان مقداری است که در وضو شسته می شود و ظاهر است و تعیین دیه برای تغییر رنگ آن نیز برای جبران نقص موقت در زیبایی ظاهری بزه دیده است و لذا نمی توان مخاط لب را که در ظاهر دیده نمی شود و در وضو نیز شسته نمی شود، قسمتی از پوست صورت دانست. آیا این تفسیر صحیح است؟ اگر صحیح است، آیا باید آن چنان قانون مجازات اسلامی که در برخی منابع فقهی برای آن، ارش تعیین شده، حکم به پرداخت ارش صادر شود یا آن که مشمول اطلاق بند ب ماده مذکور است و دیه ای معادل نصف دیه تغییر رنگ پوست صورت دارد؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

۱- همانطور که در استعلام نیز اشاره شده است در ماده ۶۴۵ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹ در دو حالت دیه از بین بردن ناخن پیش بینی شده است ۱-...دیگر نروید یا فاسد یا معیوب بروید یک درصد دیه کامل و اگر بدون عیب بروید نیم درصد دیه کامل تعلق می گیرد و به حالتی که قسمتی از ناخن در اثر صدمه از بین برود اشاره ای نشده است؛ با عنایت به این که منظور از عبارت از بین بردن ناخن در ماده صدر الذکر همان کندن ناخن یعنی جدا شدن ناخن از گوشت در اثر ضربه می باشد اگر مقداری از آن کنده شود با عنایت به سکوت قانون مطابق قسمت آخر ماده ۵۵۹ قانون مذکور موجب تعلق ارش است.

۲- منظور از صورت در بند الف ماده ۷۱۴ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ همان گِردی صورت است که مورد مشاهده می باشد؛ بنابراین آن قسمت از لب که در قسمت داخلی حفره دهان قرار دارد و قابل مشاهده نیست شامل صورت نمی شود و تغییر رنگ پوست این قسمت از لب در اثر ضربه مشمول بند ب ماده ۷۱۴ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ است.

مواد مرتبط

جُستارهای وابسته