نظریه شماره 7/1400/276 مورخ 1400/03/31 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره منع قانونی پرداخت حق بیمه به کارگر توسط کارفرما

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1400/276
شماره نظریه۷/۱۴۰۰/۲۷۶
شماره پرونده۱۴۰۰-۶۸-۲۷۶ ح
تاریخ نظریه۱۴۰۰/۰۳/۳۱
موضوع نظریهحقوق مدنی
محور نظریهاشخاص حقوقی

چکیده نظریه شماره 7/1400/276 مورخ 1400/03/31 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره منع قانونی پرداخت حق بیمه به کارگر توسط کارفرما: کمیته ادعای اشتغال سازمان تامین اجتماعی صلاحیت تایید اجرای آرای قطعی مراجع حل اختلاف کار را ندارد و همچنین حق بیمه عبارت از وجوهی است که به حکم قانون برای استفاده از مزایا به سازمان پرداخت می‌گردد و پرداخت آن به کارگر قانونی نمی باشد.

استعلام

چنانچه اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی کارفرما را ملزم به پرداخت حق بیمه کارگر کند و بیمه کردن کارگر در کمیته ادعای اشتغال سازمان تامین اجتماعی مورد تایید واقع نشود آیا می توان میزان حق بیمه را به کارگر پرداخت کرد؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

اولا، به دلالت آرای ۲۹ و ۳۰ مورخ ۲۶/۱/۱۳۸۶ و ۸۵۳ مورخ ۱۳۸۷/۱۲/۱۱ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، سازمان تأمین اجتماعی ملزم به تبعیت از آرای قطعی مراجع حل اختلاف کار در موارد الزام کارفرمایان به بیمه کردن کارگران است و اجرای آرای یاد شده نیازمند تأیید در مرجع دیگری نظیر کمیته ادعای اشتغال تأمین اجتماعی نمی باشد.

ثانیا، با توجه به تعریف حق بیمه در بند ۶ ماده ۲ قانون تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴ که عبارت از وجوهی است که به حکم این قانون و برای استفاده از مزایای موضوع آن به سازمان (تأمین اجتماعی) پرداخت می گردد ، بنابراین چون حق بیمه در هر حال متعلق به سازمان تأمین اجتماعی است، پرداخت آن به کارگر فاقد وجاهت قانونی است.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته