نظریه شماره 7/1400/343 مورخ 1400/04/23 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره شمولیت واژه زن بر زوجه غیرباکره در ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1400/343
شماره نظریه۷/۱۴۰۰/۳۴۳
شماره پرونده۱۴۰۰-۹/۱۶-۳۴۳ ح
تاریخ نظریه۱۴۰۰/۰۴/۲۳
موضوع نظریهحقوق مدنی
محور نظریهحق حبس

چکیده نظریه شماره 7/1400/343 مورخ 1400/04/23 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره شمولیت واژه زن بر زوجه غیرباکره در ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی: واژه زن در ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی اطلاق دارد و شامل دوشیزه باکره و زوجه غیرباکره است که میتوانند از حق حبس استفاده کنند و حق حبس موضوع ماده ۱۰۸۵ ناظر بر تمام وظایف زوجه است؛ بنابراین اگر زوجه نسبت به تمکین خاص اقدام نکرده باشد، حق حبس وی همچنان باقی است.

استعلام

۱- در خصوص حق حبس موضوع ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی، با توجه به استفاده از واژه زن در این ماده و اطلاق آن بر زوجه باکره و غیرباکره، آیا زوجه غیر باکره در ازدواج دوم در فرض وجود شرایط می تواند با استناد به حق حبس از ایفای وظایف زناشویی خودداری کند؟

۲- منظور از ایفاء وظایف زناشویی در مواد ۱۰۸۵ و ۱۰۸۶ قانون مدنی چیست؟ آیا صرفا شامل تمکین خاص می شود و با تمکین عام حق حبس ساقط نمی شود؟ در فرض سؤال زوجین حدود دو سال است که ازدواج کرده اند و زوجه در این مدت در مواقع مختلف در منزل زوج حاضر بوده و یا سکونت موقت داشته است و ریاست موضوع ماده ۱۱۰۵ قانون مدنی را عملا پذیرفته و بر اساس خواست زوج در مواقع مختلف اقدام کرده است و تمامی وظایف زناشویی به جز تمکین خاص را انجام داده است، آیا در این فرض حق حبس هم چنان به قوت خود باقی است؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

۱- با توجه به اطلاق واژه زن در ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی، حق حبس موضوع این ماده با لحاظ شرایط مقرر در آن منحصر به دوشیزه نبوده و زنان غیر باکره را نیز در بر می گیرد.

۲- مستفاد از مواد ۱۰۸۵ و ۱۰۸۶ قانون مدنی و رأی وحدت رویه شماره ۷۱۸ مورخ۱۳۹۰/۲/۱۳ هیأت عمومی دیوان عالی کشور آن است که حق حبس موضوع ماده ۱۰۸۵ یادشده ناظر بر مجموعه وظایف زوجه ناشی از رابطه زوجیت است؛ بنابراین چنانچه زوجه نسبت به تمکین خاص که از بارزترین تکالیف ناشی از زوجیت است اقدام نکرده باشد، حق حبس وی به قوت خود باقی است.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته