نظریه شماره 7/1400/372 مورخ 1400/06/13 اداره کل حقوقی قوه قضاییه ابطال اسناد در تخلف کاربری اراضی

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1400/372
شماره نظریه۷/۱۴۰۰/۳۷۲
شماره پرونده۱۴۰۰-۱۹۲-۳۷۲ ع
تاریخ نظریه۱۴۰۰/۰۶/۱۳
موضوع نظریهحقوق مدنی
محور نظریهثبت اسناد و املاک

چکیده نظریه شماره 7/1400/372 مورخ 1400/06/13 اداره کل حقوقی قوه قضاییه ابطال اسناد در تخلف کاربری اراضی: چنانچه ضمن تغییر کاربری اراضی زراعی به مسکونی، سند رسمی با کاربری مسکونی اخذ شود اسناد مربوطه بدون تقدیم دادخواست باطل میشود.

استعلام

چنانچه در اثر تخلف نهادهای قانونی از مقررات قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها مصوب ۱۳۷۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی، ضمن تغییر کاربری اراضی زراعی به مسکونی، پروانه ساخت صادر و سند رسمی با کاربری مسکونی اخذ شود و همچنین مجوزهای برق، آب، گاز و غیره و مجوز تفکیک صادر شود، آیا در مفاد رسیدگی به اتهامات نهاد صادرکننده مجوز و در اجرای تبصره ۲ ماده ۳ قانون یادشده کلیه اسناد و مجوزهای مذکور در رأی کیفری قابلیت ابطال دارند یا اتخاذ تصمیم در این باره منوط به تقدیم دادخواست حقوقی است؟ همچنین در راستای ابطال سند رسمی مسکونی ، آیا کل سند ابطال می شود یا صرفا کاربری سند از مسکونی به زراعی تغییر می یابد؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

اولا، مرجع رسیدگی کننده به اتهام کارمند هر یک از ادارات موضوع تبصره ۲ ماده ۳ (اصلاحی ۱۳۸۵/۸/۱) قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها به تصریح این تبصره، مجوزی که همان نهاد بر خلاف قانون صادر کرده است را بدون تقدیم دادخواست ابطال می کند.

ثانیا، ابطال سند در فرض سؤال موضوعا منتفی است و با لحاظ آن که سند مجوز تلقی نمی شود، از شمول تبصره یادشده خروج موضوعی دارد.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته