نظریه شماره 7/1400/502 مورخ 1400/06/01 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره گزارش اصلاحی شورای حل اختلاف

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1400/502
شماره نظریه۷/۱۴۰۰/۵۰۲
شماره پرونده۱۴۰۰-۲۱۸-۵۰۲ ح
تاریخ نظریه۱۴۰۰/۰۶/۰۱
موضوع نظریهآیین دادرسی
محور نظریهگزارش اصلاحی

چکیده نظریه شماره 7/1400/502 مورخ 1400/06/01 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره گزارش اصلاحی شورای حل اختلاف: اگر پس از تجدیدنظرخواهی از رأی شورای حل اختلاف، طرفین در دادگاه به توافق برسند و درخواست صدور گزارش اصلاحی را بنمایند ، با توجه به اثر انتقالی تجدیدنظرخواهی و نظر به این که با تنظیم گزارش اصلاحی، اختلاف طرفین از طریق سازش حل و فصل می شود، در نتیجه رأی بدوی صادره سالبه به انتفاء موضوع بوده و به جهت تکلیفی که تجدیدنظرخواهی برای مرجع تجدیدنظر ایجاد کرده است؛ دادگاه باید با نقض رأی بدوی، گزارش اصلاحی تنظیم کند.

استعلام

شورای حل اختلاف رأی مقتضی را صادر می کند و از رأی تجدیدنظرخواهی می شود؛ طرفین در دادگاه به توافق رسیده و صدور گزارش اصلاحی را درخواست می کنند. آیا دادگاه با صدور گزارش اصلاحی، باید رأی شورای حل اختلاف را نیز نقض کند؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

در فرض سؤال که پس از تجدیدنظرخواهی از رأی شورای حل اختلاف، طرفین در دادگاه به توافق رسیده و صدور گزارش اصلاحی را درخواست کرده اند، با توجه به اثر انتقالی تجدیدنظرخواهی و نظر به این که با تنظیم گزارش اصلاحی، اختلاف طرفین از طریق سازش حل و فصل شده است، لذا رأی بدوی سالبه به انتفاء موضوع بوده و به جهت تکلیفی که تجدیدنظرخواهی برای مرجع تجدیدنظر ایجاد کرده است؛ دادگاه باید با نقض رأی بدوی، گزارش اصلاحی تنظیم کند.

جستارهای وابسته