نظریه شماره 7/1400/537 مورخ 1400/05/31 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره مقررات درج عنوان خواسته توسط خواهان

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1400/537
شماره نظریه۷/۱۴۰۰/۵۳۷
شماره پرونده۱۴۰۰-۱۲۷-۵۳۷ ح
تاریخ نظریه۱۴۰۰/۰۵/۳۱
موضوع نظریهآیین دادرسی مدنی
محور نظریهخواسته

چکیده نظریه شماره 7/1400/537 مورخ 1400/05/31 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره مقررات درج عنوان خواسته توسط خواهان: خواهان باید عنوان صحیح خواسته را درج کند؛ اما چنانچه از دیگر مندرجات دادخواست مشخص باشد که خواسته خواهان چیست و یا با اخذ توضیح از وی امکان رفع ابهام از عنوان خواسته میسر باشد دادگاه می ‌تواند رای متناسب را صادر نماید.

استعلام

آیا محاکم حقوقی در مقام رسیدگی صرفا محدود به عنوان خواسته ی درج شده در دادخواست تقدیمی بوده و در صورت عدم درج عنوان صحیح مکلف به صدور قرار عدم استماع می باشند یا قادر به توصیف خواسته ی خواهان از طریق کشف مقصود خواهان از طرح دعوی بر مبنای عبارات و درخواست او می باشند؟ به عنوان مثال، خواهان در رابطه با تصرفات خوانده در رابطه ی قرارداد استیجاری به جای طرح دعوای تخلیه، دعوای خلع ید مطرح کرده است.

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

هرچند خواهان باید عنوان صحیح خواسته را درج کند؛ چنانچه از دیگر مندرجات دادخواست مشخص باشد که خواسته خواهان چیست و یا با اخذ توضیح از وی امکان رفع ابهام از عنوان خواسته میسر باشد، باید وفق ماده ۹۵ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ اقدام شود و در خصوص مثال مطرح شده با توجه به این که خلع ید در معنای اعم شامل تخلیه نیز می شود، بنابراین چنانچه دادگاه ارکان تخلیه را احراز کند، رأی مقتضی صادر می کند.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته