نظریه شماره 7/1400/575 مورخ 1400/09/06 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره تعیین جزای نقدی براساس ارزش کالای قاچاق مکشوفه

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1400/575
شماره نظریه۷/۱۴۰۰/۵۷۵
شماره پرونده۱۴۰۰-۵۱-۵۷۵ ک
تاریخ نظریه۱۴۰۰/۰۹/۰۶
موضوع نظریهآیین دادرسی کیفری
محور نظریهاعاده دادرسی

چکیده نظریه شماره 7/1400/575 مورخ 1400/09/06 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره تعیین جزای نقدی براساس ارزش کالای قاچاق مکشوفه: اگر جزای نقدی بر اساس ارزش کالای قاچاق مکشوفه تعیین و حکم نیز بر همین اساس صادر و قطعی شده باشد و بعد از صدور حکم قطعی مشخص گردد ارزش کالای قاچاق مکشوفه کمتر از میزان اعلامی بوده و جزای نقدی مورد حکم بیش از استحقاق محکوم تعیین شده، موضوع از مصادیق اعاده دادرسی است و قابل اعاده دادرسی می باشد.

استعلام

در پرونده قاچاق پس از صدور حکم قطعی، محکوم اعتراض خود نسبت به ارزش گذاری اموال موضوع قاچاق را پی گیری و در نهایت کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی ارزش کمتری را برای اموال تعیین و اعلام می کند. نظر به این که ارزش اموال مبنای محاسبه جزای نقدی بوده است، تکلیف محکومیت قطعی از حیث میزان جزای نقدی چیست؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

در فرض استعلام که جزای نقدی بر اساس ارزش کالای قاچاق مکشوفه تعیین و حکم نیز بر همین اساس صادر و قطعی شده است، چنانچه بعد از صدور حکم قطعی مشخص شود ارزش کالای قاچاق کمتر از میزان اعلامی بوده و در نتیجه جزای نقدی مورد حکم بیش از استحقاق محکوم تعیین شده است، موضوع از مصادیق اعاده دادرسی (بند چ ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری) است.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته