نظریه شماره 7/1400/57 مورخ 1400/01/31 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره امکان صدور اجرائیه چک‌های صیادی

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1400/57
شماره نظریه۷/۱۴۰۰/۵۷
شماره پرونده۱۴۰۰-۸۸-۵۷ ح
تاریخ نظریه۱۴۰۰/۰۱/۳۱
موضوع نظریهقانون تجارت
محور نظریهچک

چکیده نظریه شماره 7/1400/57 مورخ 1400/01/31 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره امکان صدور اجرائیه چک‌های صیادی: صدور اجراییه برابر ماده ۲۳ قانون اصلاح قانون صدور چک، برای چک های صیادی که مطابق مواد ۴ و ۵ این قانون برای آن گواهینامه عدم پرداخت با درج کد رهگیری صادر شده است، بلامانع و قابل صدور است.

استعلام

در خصوص چک های صیادی که در قانون جدید اصلاح صدور چک وصف آن ذکر است ماده ۶ آیا صدور اجراییه بر طبق قانون مذکور صرفا مربوط به چک‌های موصوف می باشد یا این که چک های سابق الصدور که از سوی بانک کد رهگیری برای آن تعریف می شود و گواهی نامه عدم پرداخت به امضاء و مهر بانک صادر می شود قابلیت صدور اجراییه وفق ماده ۲۳ قانون جدید را دارد؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

با عنایت به مفهوم مخالف ذیل مواد ۴ و ۵ قانون اصلاح قانون صدور چک اصلاحی ۱۳/۸/۱۳۹۷، از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، چک هایی که برابر مواد یاد شده گواهینامه عدم پرداخت با درج کد رهگیری در آن صادر شده باشد در مراجع قضایی و ثبتی قابل ترتیب اثر است. بنابراین، صدور اجرائیه برابر ماده ۲۳ این قانون نیز برای چک هایی که مطابق مواد ۴ و ۵ یاد شده برای آن گواهینامه عدم پرداخت با درج کد رهگیری صادر شده است، بلامانع است./ت

مواد مرتبط

جستارهای وابسته