نظریه شماره 7/1400/738 مورخ 1400/07/06 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره نحو محاسبه مهریه اتباع خارجی

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1400/738
شماره نظریه۷/۱۴۰۰/۷۳۸
شماره پرونده۱۴۰۰-۹/۱-۷۳۸
تاریخ نظریه۱۴۰۰/۰۷/۰۶
موضوع نظریهحقوق مدنی
محور نظریهاحوال شخصیه اتباع خارجی

چکیده نظریه شماره 7/1400/738 مورخ 1400/07/06 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره نحو محاسبه مهریه اتباع خارجی: ملاک محاسبه و پرداخت مهریه زوجه دارای تابعیت کشور افغانستان و محکومیت زوج او به پرداخت آن، واحد پولی جدید آن کشور معادل ارزش مهریه مذکور در سند ازدواج است. همچنین محاسبه مهریه به نرخ روز مربوط به وجه رایج ایران بوده و منصرف از موضوع مطروحه است.

استعلام

در سند نکاحیه مربوط به اتباع خارجی افغانستان که پیش از سال ۱۳۸۱ تنظیم شده است برای مثال به میزان پانزده میلیونی افغانی به عنوان مهریه زوجه قید شده است با توجه به این که در تاریخ ۱۳۸۱/۷/۱۵ تعداد یه صفر از واحد پول ملی کشور افغانستان حذف شده است؛ این امر موجب اختلاف بین زوجین شده است؛ به نحوی که زوجه عین رقم قید شده در عقد نامه را دارد پانزده هزار افغانی در حالی که زوج ابراز می دارد بنابر قوانین جاری باید مبلغ ۱۵ هزار را در حق زوجه پرداخت کند:

۱- آیا دادگاه در زمان صدور حکم باید بر اساس آنچه در عقد نامه تصریح شده است، رأی صادر کند یا بر اساس حذف سه صفر از پول ملی کشور افغانستان؟

۲- آیا مهریه مربوط به اتباع کشور افغانستان نیز مشمول محاسبه به نرخ روز می شود؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

۱- در فرض سؤال که از واحد پولی کشور افغانستان سه صفر کسر شده است، ملاک محاسبه و پرداخت مهریه زوجه دارای تابعیت این کشور و محکومیت زوج افغانستانی به پرداخت آن، واحد پولی جدید معادل ارزش مهریه مذکور در سند ازدواج است؛ به این معنی که دادگاه باید به نحو مقتضی و با استعلام از مراجع ذی ربط مشخص کند که ارزش فعلی وجه مندرج در سند نکاحیه (پانزده میلیون افغانی) به واحد پولی جدید چه میزان است.

۲- مقررات تبصره ماده ۱۰۸۲ به قانون مدنی (الحاقی ۲۹/۴/۱۳۷۶)، مبنی بر محاسبه مهریه متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تأدیه نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی تعیین می شود، مربوط به وجه رایج ایران بوده و منصرف از سؤال مطروحه است

مواد مرتبط

جستارهای وابسته