نظریه شماره 7/1400/754 مورخ 1400/07/07 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره رد درخواست اعاده دادرسی پس از تجویز آن

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1400/754
شماره نظریه۷/۱۴۰۰/۷۵۴
شماره پرونده۱۴۰۰-۱۶۸-۷۵۴ ک
تاریخ نظریه۱۴۰۰/۰۷/۰۷
موضوع نظریهآیین دادرسی کیفری
محور نظریهاعاده دادرسی

چکیده نظریه شماره 7/1400/754 مورخ 1400/07/07 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره رد درخواست اعاده دادرسی پس از تجویز آن: تجویز اعاده دادرسی از سوی دیوان عالی کشور، دلالت بر نقض حکم قطعی اولیه موضوع اعاده دادرسی ندارد و شعبه هم عرض می‌تواند پس از رسیدگی درخواست اعاده دادرسی را از مصادیق ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری نداند و قرار قطعی رد درخواست اعاده دادرسی را صادر نماید.

استعلام

مطابق ماده ۴۸۰ قانون آیین دادرسی کیفری هر گاه دادگاه پس از رسیدگی ماهوی درخواست اعاده دادرسی را وارد تشخیص دهد، حکم مورد اعاده دادرسی را نقض و حکم مقتضی صادر می کند. چنانچه پرونده کیفری جهت اعاده دادرسی با تجویز آن در دیوان عالی کشور در دادگاه هم عرض مطرح شود دادگاه ضمن رد درخواست اعاده دادرسی و تأیید حکم دادگاه قبلی، نظر به تخفیف یا تعلیق مجازات داشته باشد، آیا چنین اقدامی ممکن است؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

مستنبط از مواد ۴۷۶ و ۴۷۹ و ۴۸۰ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ این است که تجویز اعاده دادرسی از سوی دیوان عالی کشور، دلالت بر نقض حکم قطعی اولیه موضوع اعاده دادرسی ندارد؛ بنابراین، در صورتی که پس از تجویز اعاده دادرسی، پرونده در شعبه هم عرض مطرح شود و این دادگاه، درخواست اعاده دادرسی را از مصادیق ماده ۴۷۴ این قانون نداند و وارد تشخیص ندهد، قرار رد درخواست اعاده دادرسی را صادر می کند. این قرار قطعی است و با این وصف، تعلیق یا تخفیف موضوع سؤال نیز منتفی است.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته