نظریه شماره 7/1400/848 مورخ 1400/11/25 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره اصلاح دادخواست پس از تقدیم

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1400/848
شماره نظریه۷/۱۴۰۰/۸۴۸
شماره پرونده۱۴۰۰-۱۲۷-۸۴۸ ح
تاریخ نظریه۱۴۰۰/۱۱/۲۵
موضوع نظریهآیین دادرسی مدنی
محور نظریهاصلاح دادخواست

چکیده نظریه شماره 7/1400/848 مورخ 1400/11/25 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره اصلاح دادخواست پس از تقدیم: اگر خواهان ادعا کند که نام خوانده را در دادخواست اشتباه قید کرده است، چنانچه دعوا متوجه همان خوانده باشد و وی نسبت به توجه دعوا به خود ایرادی ننماید، اصلاح نام خوانده با منعی مواجه نیست. همچنین امکان اصلاح دادخواست الکترونیکی از طریق سامانه مدیریت پرونده های قضایی وجود دارد.

استعلام

چنانچه یکی از مشخصات سجلی خوانده اعم از نام و نام خانوادگی بر روی دادخواست اشتباه درج شده باشد، آیا با توجه به الکترونیکی شدن تمامی دادخواست ها و عدم پیش بینی این موضوع در قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹، اصلاح آن بعد از تقدیم دادخواست امکان پذیر است؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

اولا، هرگاه خواهان ادعا کند که نام خوانده را در دادخواست اشتباه قید کرده است، چنانچه دعوا متوجه همان خوانده باشد و وی نسبت به توجه دعوا به خود ایرادی ننماید، اصلاح نام خوانده با منعی مواجه نیست.

ثانیا، صرف نظر از آن که حسب بررسی به عمل آمده امکان اصلاح دادخواست از طریق سامانه مدیریت پرونده های قضایی (سمپ) وجود دارد، در فرض سؤال چنانچه به لحاظ مشکلات فنی امکان اصلاح دادخواست وجود نداشته باشد، می بایست از طریق مرجع ذی ربط (مرکز انفورماتیک قوه قضاییه) حل مشکل شود.

جستارهای وابسته