نظریه شماره 7/1400/979 مورخ 1400/10/15 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره مفهوم، مرجع تشخیص و شرایط نخبگی در قوانین خاص

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1400/979
شماره نظریه۷/۱۴۰۰/۹۷۹
شماره پرونده۱۴۰۰-۱/۱۰-۹۷۹ ع
تاریخ نظریه۱۴۰۰/۱۰/۱۵
موضوع نظریهحقوق اداری
محور نظریهنخبگی

چکیده نظریه شماره 7/1400/979 مورخ 1400/10/15 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره مفهوم، مرجع تشخیص و شرایط نخبگی در قوانین خاص: برای تبیین و تعریف اصطلاحات باید به کتب مربوط مراجعه کرد و سوالات در این زمینه خارج از حیطه وظایف اداره کل حقوقی می‌باشد. امتیازات تعیین شده در آیین نامه‌ها، قوانین و دستورالعمل‌های مذکور در استعلام راجع به نخبگی، شامل قضات نمی شود.

استعلام

۱- در بند ث ماده ۱۱۳ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (۱۴۰۰-۱۳۹۶) و بند الف ماده ۲ و بند ۳ ماده ۳ و ماده ۲۱ دستورالعمل کادرسازی مدیریتی در قوه قضاییه مصوب ۱۳۹۸/۱۲/۱۸ و شق ۳ بند ت ماده ۶ دستورالعمل حفظ شأن و منزلت کارکنان قوه قضاییه مصوب ۱۴۰۰/۱/۲۳ و بند الف ماده ۴ دستورالعمل شناسایی و تقدیر از مفاخر دستگاه قضایی مصوب ۱۳۹۸/۷/۱ از عبارات افراد مستعد، نخبه، نخبگان، استعدادهای برتر کارکنان نخبه و نخبگی استفاده شده است؛ لیکن در هیچ کدام نه تعریف و نه شرایطی بیان شده و نه امتیازاتی برای آنان در نظر گرفته شده است با توجه به مستندات یاد شده

اولا، مفهوم اصطلاح نخبه و استعداد برتر و افراد مستعد در دستگاه قضایی چیست و شامل چه اشخاصی می شود؟

ثانیا، مرجع تشخیص و احراز فرایند نخبگی و استعداد برتر چه مرجع یا مراجعی هستند؟

ثالثا، شرایط احراز استعدادهای برتر و نخبگی در بین کارکنان دستگاه قضایی چیست؟

رابعا، نحوه حمایت از استعدادهای برتر و نخبگان و مزایای پیش بینی شده در قوانین و مقررات چیست؟

خامسا، با توجه به مقررات صدرالاشاره و تبصره بند ج ماده ۲ قانون استخدام کشوری و آیین نامه جذب و نگهداری نیروی انسانی نخبه و استعداد برتر در دستگاه های اجرایی و فقدان مقرره در خصوص کارمندان قضایی و اداری قوه قضاییه، آیا مقررات و مزایای مقرر در آیین نامه اخیرالذکر را می توان به کارکنان دستگاه قضایی اعم از قضایی و اداری تسری داد؟

۲- با توجه به بند ت ماده ۴ دستورالعمل شناسایی و تقدیر از مفاخر دستگاه قضایی مصوب ۱۳۹۸/۷/۱۴ و ماده ۱۰ دستورالعمل ساماندهی و نحوه اعمال نتایج ارزشیابی کارکنان دستگاه قضایی مصوب ۱۳۹۸/۱۲/۸ ریاست محترم قوه قضاییه منظور از نوآوری، خلاقیت و ابتکار موثر چیست و چه مصادیقی دارد؟

۳- با توجه به شق ۴ بند ت و شق ۳ بند ج ماده ۶ دستورالعمل حفظ شأن و منزلت کارکنان قوه قضاییه مصوب ۱۴۰۰/۱/۲۳ ریاست محترم قوه قضاییه ، منظور از اصطلاح قضات شایسته چیست؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

۱- اولا، ثانیا، ثالثا و رابعا و ۲ و ۳- اولا، برای تبیین و تعریف اصطلاحات باید به کتب مربوط مراجعه کرد و این امر خارج از وظایف این اداره کل است؛

ثانیا، دستورالعمل های مذکور در فرض استعلام که عمدتا ناظر به دستگاه قضایی است، دستورالعمل های درون سازمانی است و سؤالات مربوط به کیفیت اجرای این دستورالعمل ها و زمینه های اجرایی مربوط به اجرای آن هاست که پاسخ به آن خارج از حیطه وظایف اداره کل حقوقی است و تشخیص آن حسب مورد بر عهده مراجع ذی ربط مجری دستورالعمل ها است.

۱- خامسا، نظر به این که ضوابط تعیین شده در آیین نامه جذب و نگهداری نیروی انسانی نخبه و استعداد برتر در دستگاه های اجرایی مصوب ۱۳۹۰ هیأت وزیران ، کلا مربوط به افراد شاغل در دستگاه های اجرایی اعم از مستخدمان دولت و مؤسسات دولتی وکارمندان قوه قضاییه است و از طرفی قضات دارای مقررات خاص استخدامی خود هستند؛ بنابراین امتیازات تعیین شده در آیین نامه مذکور شامل قضات نمی شود. بدیهی است که مفاد بند ث ماده ۱۱۳ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۵ در خصوص جذب استعدادهای برتر و نخبگان دانشگاهی و حوزوی در قوه قضاییه، در محل خود قابل اجرا است.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته