نظریه شماره 7/1401/1030 مورخ 1402/05/08 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره دعاوی بین شرکت و شریک در شرکت تعاونی

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1401/1030
شماره نظریه۷/۱۴۰۱/۱۰۳۰
شماره پرونده۱۴۰۱-۱۱۵-۱۰۳۰ ح
تاریخ نظریه۱۴۰۲/۰۵/۰۸
موضوع نظریهقانون تجارت
محور نظریهدعاوی بین شرکت و شریک

چکیده نظریه شماره 7/1401/1030 مورخ 1402/05/08 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره دعاوی بین شرکت و شریک در شرکت تعاونی:در فرض سؤال که یکی از اعضای شرکت تعاونی پس از تبدیل شرکت مذکور به شرکت سهامی، دعوایی مرتبط با زمان فعالیت شرکت تعاونی مطرح کرده است، رسیدگی به این دعوا در صلاحیت مراجع قضایی است؛ زیرا با تبدیل شرکت، شخصیت حقوقی آن تغییر یافته و مشمول مقررات راجع به شرکت های تعاونی نخواهد بود.

استعلام

۱- چنانچه اعضای هیأت مدیره شرکت تعاونی مسکن تصمیم بگیرند که آپارتمان های محدود ساخته شده از طریق قرعه کشی به اعضاء واگذار شود و در عین حال به منظور تقدیر از زحمات هیأت مدیره، بدون قرعه کشی تعدادی واحد آپارتمانی به آنها واگذار شود، آیا این تصمیم و مواردی مانند فروش املاک تجاری به اعضای هیأت مدیره و املاک مسکونی به دیگر اعضا یا واگذاری قطعات مرغوب به اعضای هیأت مدیره، خلاف موازین تجاری (اصل تساوی و اصل تعیین دستمزد هیأت مدیره توسط مجمع) و نوعی اکل مال به باطل است؟

۲- در صورتی که شرکت تعاونی به شرکت سهامی خاص تبدیل شود و یکی از اعضای شرکت تعاونی اولیه دعوایی مرتبط با زمان فعالیت این شرکت مطرح کند؛ مانند اخراج از شرکت تعاونی، آیا با توجه به اینکه در شرکت های تعاونی، دعاوی بین شرکت و شریک در داوری قابل طرح است و این امر متفاوت از شرکت های سهامی است،آیا دعوای یادشده در صلاحیت دادگستری است؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

۱- پرسش به نحو مطرح شده مبهم است. مشخص نیست واحدهای آپارتمانی چگونه ساخته شده و فروش آن به اعضای شرکت تعاونی چرا بر اساس قرعه کشی به عمل می آید و نه بر اساس اولویت بندی اعضا با توجه به آورده آن ها. بنا به مراتب فوق، استعلام به کیفیت مطرح شده قابلیت پاسخ گویی ندارد.

۲- در فرض سؤال که یکی از اعضای شرکت تعاونی پس از تبدیل شرکت مذکور به شرکت سهامی، دعوایی مرتبط با زمان فعالیت شرکت تعاونی مطرح کرده است، رسیدگی به این دعوا در صلاحیت مراجع قضایی است؛ زیرا با تبدیل شرکت، شخصیت حقوقی آن تغییر یافته و مشمول مقررات راجع به شرکت های تعاونی نخواهد بود.

جستارهای وابسته