نظریه شماره 7/1401/1033 مورخ 1402/04/25 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره مسؤولیت صادر کننده و ضامن سفته واخواست نشده

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1401/1033
شماره نظریه۷/۱۴۰۱/۱۰۳۳
شماره پرونده۱۴۰۱-۱۱۵-۱۰۳۳ ح
تاریخ نظریه۱۴۰۲/۰۴/۲۵
موضوع نظریهقانون تجارت
محور نظریهسفته

چکیده نظریه شماره 7/1401/1033 مورخ 1402/04/25 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره مسؤولیت صادر کننده و ضامن سفته واخواست نشده:ماده ۲۴۹ قانون تجارت برات دهنده و کسی که برات را قبول کرده و ظهرنویس ها در مقابل دارنده برات مسؤولیت تضامنی دارند. ضامنی که ضمانت برات دهنده یا محال علیه یا ظهرنویس را کرده فقط با کسی مسؤولیت تضامنی دارد که از او ضمانت نموده است ؛ بنابراین چنانچه سفته واخواست نشده باشد، دارنده سفته نمی تواند به امضاء کنندگان آن به اعتبار ماده یاد شده مراجعه کند؛ اما اگر به صورت موردی احراز شود ضامن صادرکننده سفته با قصد مسؤولیت تضامنی آن را امضاء کرده است، با لحاظ ماده ۴۰۳ همین قانون، مسؤولیت وی با مضمون عنه تضامنی خواهد بود.

استعلام

الف) در مورد سفته واخواست نشده مسؤولیت صادر کننده و ضامن در مقابل دارنده سفته، چگونه است؟ با توجه به این که دارنده سفته به وظیفه خود عمل نکرده و سفته را واخواست نکرده است، آیا سفته وصف تجاری خود را از دست می دهد و به سند عادی مدنی تبدیل میشود و مطابق ماده ۶۹۸ قانون مدنی ضمان نقل ذمه به ذمه رخ می دهد و صادر کننده از پرداخت وجه سفته بریء میشود و مسؤولیت پرداخت وجه سفته متوجه ضامن میشود و دارنده فقط میتواند به ضامن مراجعه کند و یا آن که به رغم عدم واخواست سفته توسط دارنده آن، سفته همچنان وصف تجاری خود را حفظ میکند و دارنده طبق ماده ۲۴۹ قانون تجارت مصوب ۱۳۱۱ میتواند به صورت تضامنی به صادر کننده سفته و ضامن آن برای دریافت وجه سفته مراجعه کند؟

ب) در صورتی که دارنده سفته واخواست نشده بتواند به صورت تضامنی به صادر کننده سفته و ضامن آن مراجعه کند، بین سفته واخواست شده و واخواست نشده چه تفاوتی وجود دارد؟ در صورتی که دارنده سفته آن را واخواست نکند، از چه حقوق و مزایایی محروم خواهد شد؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

الف و ب- به موجب ماده ۲۴۹ قانون تجارت مصوب ۱۳۱۱ برات دهنده و کسی که برات را قبول کرده و ظهرنویس ها در مقابل دارنده برات مسؤولیت تضامنی دارند ... . ضامنی که ضمانت برات دهنده یا محال علیه یا ظهرنویس را کرده فقط با کسی مسؤولیت تضامنی دارد که از او ضمانت نموده است ؛ بنابراین چنانچه سفته واخواست نشده باشد، دارنده سفته نمی تواند به امضاء کنندگان آن به اعتبار ماده یاد شده مراجعه کند؛ اما اگر به صورت موردی احراز شود ضامن صادرکننده سفته با قصد مسؤولیت تضامنی آن را امضاء کرده است، با لحاظ ماده ۴۰۳ همین قانون، مسؤولیت وی با مضمون عنه تضامنی خواهد بود.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته