نظریه شماره 7/1401/1083 مورخ 1402/06/18 اداره کل حقوقی قوه قضاییه

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1401/1083
شماره نظریه۷/۱۴۰۱/۱۰۸۳
شماره پرونده۱۴۰۱-۱۱۵-۱۰۸۳ ح
تاریخ نظریه۱۴۰۲/۰۶/۱۸

نظریه شماره ۷/۱۴۰۱/۱۰۸۳ مورخ ۱۴۰۲/۰۶/۱۸ اداره کل حقوقی قوه قضاییه: استعلام: دادگاه عمومی حقوقی حکم به ورشکستگی تاجر به تقصیر صادر کرده و رأی دادگاه قطعیت یافته است؛ سپس مرجع کیفری ورشکستگی را از نوع ورشکستگی به تقلب تشخیص داده و بر این اساس رأی صادر کرده است. آیا باید نسبت به رأی دادگاه حقوقی اعاده دادرسی شود و یا آنکه باید ورشکستگی به تقلب به اداره تصفیه امور ورشکستگی اعلام شود تا بر اساس ورشکستگی به تقلب امر تصفیه صورت گیرد؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

در فرض سؤال که دادگاه حقوقی، ورشکستگی تاجر را ورشکستگی به تقصیر اعلان نموده است و پس از آن مرجع کیفری، وی را ورشکسته به تقلب تشخیص داده و رأی صادر کرده است:

اولا، ورشکسته به تقصیر یا تقلب؛ شخصی است که حسب مورد به یکی از این عناوین محکوم شده باشد و مفروض آن است که این عناوین توصیفاتی مجرمانه می باشد و فقط دادگاه کیفری می تواند حکم بر محکومیت فرد به تقصیر یا تقلب صادر کند و به موجب ماده ۲۸۰ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲، تعیین عنوان مجرمانه با مرجع کیفری است؛ بنابراین صرف نظر از آنکه تعیین نوع ورشکستگی خارج از اختیار دادگاه حقوقی است، صرف تعیین عنوان ورشکستگی به تقصیر در رأی مرجع حقوقی به منزله محکومیت تاجر به اتهام ورشکستگی به تقصیر نمی باشد.

ثانیا، با توجه به اینکه دادگاه عمومی حقوقی رأیی بر تعیین مجازات صادر نکرده است، اعاده دادرسی نسبت به رأی حقوقی به استناد رأی کیفری منتفی است و اساسا فرض سؤال منصرف از جهات اعاده دادرسی است. لذا در فرض سؤال، اداره تصفیه بر مبنای ورشکستگی به تقلب، عملیات تصفیه را ادامه می دهد.