نظریه شماره 7/1401/1128 مورخ 1402/03/12 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره اعتبار امر مختومه کیفری

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1401/1128
شماره نظریه۷/۱۴۰۱/۱۱۲۸
شماره پرونده۱۴۰۱-۱۶۸-۱۱۲۸ک
تاریخ نظریه۱۴۰۲/۰۳/۱۲
موضوع نظریهآیین دادرسی کیفری
محور نظریهاعتبار امر مختومه

چکیده نظریه شماره 7/1401/1128 مورخ 1402/03/12 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره اعتبار امر مختومه کیفری: با توجه به اینکه یکی از شرایط حصول اعتبار امر مختوم کیفری، وحدت متهم است و از آن جا که شخصیت شخص حقوقی از شخص حقیقی مرتکب جرم مستقل است؛ تعقیب کیفری شخص حقیقی پس از صدور قرار منع تعقیب شخص حقوقی بلامانع بوده و مشمول قاعده اعتبار امر مختوم نیست.

استعلام

چنانچه پرونده ای در یکی از شعب بازپرسی در خصوص اتهام شخص حقوقی مطرح و به قرار صدور منع تعقیب منجر و قرار صادره نیز قطعی شود و پس از مدتی بابت همان موضوع کیفری علیه اشخاص حقیقی که در آن نهاد یا ارگان حقوقی مسئولیت داشته اند، پرونده ای در شعبه دیگر تشکیل شود، آیا موضوع مشمول اعتبار امر مختومه کیفری است؟ به عبارت دیگر، آیا وحدت متهم در اعتبار امر مختومه کیفری شرط است؟ در صورت امکان بیان نمایید شرایط اعتبار امر مختومه چیست؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

در فرض سؤال که قبلا شخص حقوقی مستقل از شخص حقیقی مورد تعقیب قرار گرفته و قرار منع تعقیب صادر شده است؛ با توجه به اینکه یکی از شرایط حصول اعتبار امر مختوم کیفری، وحدت متهم است و از آن جا که شخصیت شخص حقوقی از شخص حقیقی مرتکب جرم مستقل است؛ تعقیب کیفری شخص حقیقی پس از صدور قرار منع تعقیب شخص حقوقی بلامانع بوده و مشمول قاعده اعتبار امر مختوم نیست.

جستارهای وابسته