نظریه شماره 7/1401/1156 مورخ 1401/11/26 اداره کل حقوقی قوه قضاییه

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1401/1156
شماره نظریه۷/۱۴۰۱/۱۱۵۶
شماره پرونده۱۴۰۱-۶۶-۱۱۵۶ ع
تاریخ نظریه۱۴۰۱/۱۱/۲۶

استعلام: در بازرسی های انجام شده یا در پی اعتراض مردم نسبت به آرای صادره از کمیسیون تجدیدنظر ماده ۱۰۰ قانون شهرداری، مشاهده می شود اعضای کمیسیون های تجدیدنظر خود را مبسوط الیه و واجد اختیار تام دانسته و گاه بدون دلیل قانونی یا تصریح به جهت تخفیف قانونی، رأی بدوی را نقض می کنند.

۱- آیا اعضای کمیسیون های تجدیدنظر ماده ۱۰۰ قانون شهرداری، حق نقض، تخفیف و یا تبدیل آرای کمیسیون بدوی این ماده را که در چهار چوب قانونی صادر شده و ضرایب قانونی است، دارند؟ آیا می توانند بدون دلیل قانونی ضرایب را تبدیل و تقلیل و تخفیف اساسی داده و یا رأی را بدون دلیل توجیهی تبدیل نمایند؛ برای مثال رأی را از تخریب به جریمه نقدی و یا از ضریب سه به ضریب نیم تبدیل کنند؟

۲- به تخلفات اعضای کمیسیون های ماده ۱۰۰ قانون شهرداری در چه مرجعی رسیدگی می شود؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

۱- کمیسیون تجدیدنظر موضوع ماده ۱۰۰ قانون شهرداری مصوب ۱۳۳۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی در رسیدگی به اعتراض نسبت به آرای کمیسیون بدوی دارای تمامی اختیارات قانونی؛ همانند کمیسیون بدوی می باشد؛ بنابراین، چنانچه کمیسیون تجدید نظر، رأی معترض عنه را واجد اشکال قانونی دانسته و یا مجازات تعیین شده را غیرمتناسب تشخیص دهد، در حدود مقررات قانونی حق نقض، تبدیل و یا تخفیف مجازات را خواهد داشت.

۲- در قوانین و مقررات حاکم، مرجع خاص و مستقلی برای رسیدگی به تخلفات اعضای کمیسیون های بدوی و تجدید نظر ماده ۱۰۰ قانون شهرداری مصوب ۱۳۳۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی پیش بینی نشده است و به تخلفات اعضای کمیسیون مذکور حسب مورد در مورد قضات مطابق قانون نظارت بر رفتار قضات مصوب ۱۳۹۰ در دادسرا و دادگاه انتظامی قضات و در مورد نمایندگان وزارت کشور مطابق قانون رسیدگی به تخلفات اداری مصوب ۱۳۷۲ و در خصوص اعضای شوراها مطابق قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵ با اصلاحات بعدی رسیدگی می شود.