نظریه شماره 7/1401/1253 مورخ 1402/04/16 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره نگهداری مواد مخدر

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1401/1253
شماره نظریه۷/۱۴۰۱/۱۲۵۳
شماره پرونده۱۴۰۱-۵۴-۱۲۵۳ ک
تاریخ نظریه۱۴۰۲/۰۴/۱۶
موضوع نظریهقانون مبارزه با مواد مخدر
محور نظریهنگهداری مواد مخدر

چکیده نظریه شماره 7/1401/1253 مورخ 1402/04/16 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره نگهداری مواد مخدر:بنابراین اگر برای مرجع قضایی محرز شود محلی برای مقاصد مجرمانه فوق اختصاص یافته است، صرف نظر از میزان مواد مخدر یا روان گردانی که در آن محل کشف می شود؛ مشمول حکم این ماده است. بر این اساس و با عنایت به واژگان مورد استعمال مقنن در ماده پیش گفته و معانی افاده شده از این واژگان، صرف نگهداری دو کیلوگرم مواد مخدر یا روان گردان صنعتی غیردارویی به مدت یک شب در منزل مسکونی (مثال مذکور در فرض استعلام)، مثبت تحقق عنوان مجرمانه و مشمول حکم ضبط موضوع این ماده نیست.

استعلام

همانگونه که مستحضرید وفق ماده ۱۳ قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب ۱۳۶۷ با اصلاحات و الحاقات بعدی هرگاه کسی واحد صنعتی، تجاری، خدماتی و یا محل مسکونی خود را برای انبار کردن، تولید و یا توزیع مواد مخدر معد سازد و یا مورد استفاده قرار دهد و یا به این منظور در اختیار دیگری قرار دهد، واحد مذکور به نفع دولت ضبط می گردد؛ با عنایت به حکم این ماده، آیا میزان و نوع مواد مکشوفه در اجرای ماده مؤثر است؟ آیا تداوم نگهداری مواد در منزل تأثیر دارد؟ آیا فردی که برای مثال دو کیلوگرم مواد مخدر در منزل و برای مدت یک شب نگهداری کند، مشمول ماده مذکور می شود؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

ملاک احراز ارتکاب رفتارهای مادی معد ساختن یا مورد استفاده قرار دادن یا در اختیار دیگری گذاشتن واحد صنعتی، تجاری، خدماتی و یا محل مسکونی برای انبار کردن تولید و یا توزیع مواد مخدر یا روان گردان های صنعتی غیردارویی موضوع ماده ۱۳ قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب ۱۳۶۷ با اصلاحات و الحاقات بعدی، با لحاظ نحوه تجهیز و اختصاص محل برای نگهداری مواد مخدر یا روانگردان و همچنین میزان مواد مخدر یا روانگردان، عرف است؛ بنابراین اگر برای مرجع قضایی محرز شود محلی برای مقاصد مجرمانه فوق اختصاص یافته است، صرف نظر از میزان مواد مخدر یا روان گردانی که در آن محل کشف می شود؛ مشمول حکم این ماده است. بر این اساس و با عنایت به واژگان مورد استعمال مقنن در ماده پیش گفته و معانی افاده شده از این واژگان، صرف نگهداری دو کیلوگرم مواد مخدر یا روان گردان صنعتی غیردارویی به مدت یک شب در منزل مسکونی (مثال مذکور در فرض استعلام)، مثبت تحقق عنوان مجرمانه و مشمول حکم ضبط موضوع این ماده نیست.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته