نظریه شماره 7/1401/274 مورخ 1401/06/05 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره عدول دادگاه بدوی از دستور موقت

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو

چکیده نظریه شماره 7/1401/274 مورخ 1401/06/05 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره عدول دادگاه بدوی از دستور موقت: در فرضی که دادگاه پس از صدور دستور موقت، متوجه اشتباه خود در احراز فوریت امر گردد، از آنجایی که این دستور در قالب قرار صادر می گردد و به موجب ماده 325 قانون آئین دادرسی مدنی به صورت غیر مستقل قابل اعتراض است، و موارد الغا یا رفع اثر از آن نیز محدود به موارد مندرج در مواد ۳۲۱، ۳۲۲ و ۳۲۳ این قانون معین شده است.

نظریه مشورتی 7/1401/274
شماره نظریه۷/۱۴۰۱/۲۷۴
شماره پرونده۱۴۰۱-۱۲۷-۲۷۴ ح
تاریخ نظریه۱۴۰۱/۰۶/۰۵
موضوع نظریهآیین دادرسی مدنی
محور نظریهدستور موقت

استعلام

چنانچه پس از صدور دستور موقت دادگاه متوجه شود در امر احراز فوریت داشتن موضوع دچار اشتباه شده است، آیا دادگاه بدوی میتواند رأسا یا به تقاضای خوانده از دستور موقت سابق الصدور به لحاظ اشتباه در احراز فوری بودن خواسته عدول کند؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

دستور موقت، یک دستور قضایی صرف نیست که در هر حال قابل عدول باشد؛ زیرا در قالب قرار صادر می شود و نیز به موجب ماده ۳۲۵ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹، به طور غیر مستقل قابل اعتراض است؛ همچنین موارد الغاء یا رفع اثر از آن نیز در مواد ۳۲۱، ۳۲۲ و ۳۲۳ این قانون معین شده است. تبصره ۲ ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲، مؤید این نظر است.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته