نظریه شماره 7/1401/615 مورخ 1401/06/29 اداره کل حقوقی قوه قضاییه

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو
نظریه مشورتی 7/1401/615
شماره نظریه۷/۱۴۰۱/۶۱۵
شماره پرونده۱۴۰۱-۵۵-۶۱۵ ک
تاریخ نظریه۱۴۰۱/۰۶/۲۹

استعلام: آیا حمل و نگهداری اسپری دفاع شخصی (اسپری فلفل) که تاریخ مصرف آن گذشته است و مأموران حین تفتیش منزل از انباری و از لابه لای وسایل پیدا کرده اند، جرم است؟ با توجه به ماده ۹ قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز مصوب ۱۳۹۰ که در صورت عدم تمدید پروانه حمل سلاح شکاری ظرف سه ماه پس از پایان مدت تمدید، سلاح را غیر مجاز تلقی کرده است، آیا این مقرره به اشخاصی که مجوز حمل اسپری دفاع شخصی یا شوکر داشته اند، قابل تعمیم است؟

آیا حمل و نگهداری دیگر اقلام تحت کنترل و مواد ناریه که تاریخ مصرف آن گذشته است و همچنین شوکر شکسته و ناقص جرم است و مشمول قانون مذکور می شود؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

۱- با توجه به بندهای ز ، ژ ، ط و ظ ماده یک آیین نامه اجرایی قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز مصوب ۸/۱۰/۱۳۹۲، اشیای مذکور در استعلام (مواد محترقه، مواد ناریه، گازهای اشک آور و بی هوش کننده، بی حس کننده و شوک دهنده ها) دارای تعریف قانونی خاص می باشند و چنانچه اشیای مکشوفه به دلایلی نظیر تغییرات فیزیکی یا شیمیایی یا فقدان شرایط مادی، فاقد اوصاف و آثار ذکر شده در تعاریف قانونی باشند، از مصادیق آن ها شناخته نشده و حمل آن ها جرم محسوب نشده و از شمول بندهای پ ، ت و ث ماده ۱۲ قانون قاچاق اسلحه و مهمات و اقلام تحت کنترل مصوب ۷/۶/۱۳۹۰ خارج می باشند. بدیهی است که با توجه به جنبه تخصصی شناسایی اقلام فوق الذکر، در صورت نیاز و تشخیص مقام قضایی ذی ربط، وفق ماده ۷ آیین نامه صدرالذکر، نظر کارشناسان ذی ربط استعلام می شود.

۲- با عنایت به صراحت ماده ۹ قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز مصوب ۱۳۹۰، حکم موضوع این ماده صرفا ناظر به دارنده پروانه حمل سلاح شکاری به مفهوم مقرر در بند ث ماده یک آیین نامه اجرایی این قانون مصوب ۱۳۹۲ است و اقلام و مواد تحت کنترل موضوع ماده ۳ قانون موصوف و بندهای ر و ط آیین نامه قانون پیش گفته از قلمرو ماده ۹ این قانون (که ناظر به دارنده پروانه حمل سلاح شکاری است) خارج است.