نظریه شماره 7/1402/206 مورخ 1402/04/17 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره عدم قابلیت اعاده دادرسی آرای داوری

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو

چکیده نظریه شماره 7/1402/206 مورخ 1402/04/17 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره عدم قابلیت اعاده دادرسی آرای داوری: با توجه به اینکه در قانون آیین دادرسی مدنی اعاده دادرسی از آرای داوری پیش بینی نشده است، اساسا اعاده دادرسی از آرای داوری ممکن نیست؛ مگر در مورد آرای مشمول قانون داوری تجاری بین المللی مصوب ۱۳۷۶ که موضوع مشمول بند ۲ ماده ۳۳ آن قانون باشد.

نظریه مشورتی 7/1402/206
شماره نظریه۷/۱۴۰۲/۲۰۶
شماره پرونده۱۴۰۲-۱۲۷-۲۰۶ح
تاریخ نظریه۱۴۰۲/۰۴/۱۷
موضوع نظریهآیین دادرسی مدنی
محور نظریهابطال رای داور

استعلام

آرای داوری که به جهت عدم تجدید نظرخواهی قطعیت می یابد، آیا قابل اعاده دادرسی به جهات مندرج در ماده ۴۲۶ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ می باشد؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

اولا، آرای داوری قابل تجدید نظرخواهی نیست و صرفا در حدود ماده ۴۸۹ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹، می توان ابطال آن را درخواست کرد.

ثانیا، با توجه به این که اعاده دادرسی به عنوان یکی از طرق فوق العاده شکایت از آراء فقط در موارد مصرح در قانون، امکان پذیر است و در قانون یاد شده اعاده دادرسی از آرای داوری توسط داور پیش بینی نشده است، اساسا اعاده دادرسی از آرای داوری ممکن نیست؛ مگر در مورد آرای مشمول قانون داوری تجاری بین المللی مصوب ۱۳۷۶ که موضوع مشمول بند ۲ ماده ۳۳ آن قانون باشد.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته