نظریه شماره 7/1402/212 مورخ 1402/04/09 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره مرجع صالح به رسیدگی در دعوای مطالبه شیربها

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو

چکیده نظریه شماره 7/1402/212 مورخ 1402/04/09 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره مرجع صالح به رسیدگی در دعوای مطالبه شیربها: مستند به ماده ۴ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱، صلاحیت دادگاه خانواده امری استثنایی و صرفا محدود به بند های هجده گانه مذکور در این ماده و همچنین رسیدگی به وضعیت مخاطره آمیز اطفال و نوجوانان موضوع ماده ۲۹ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب ۱۳۹۹ است و افزایش صلاحیت این دادگاه نیازمند نص است لذا دعاوی راجع به شیربها در صلاحیت محاکم عمومی حقوقی است.

نظریه مشورتی 7/1402/212
شماره نظریه۷/۱۴۰۲/۲۱۲
شماره پرونده۱۴۰۲-۹/۱۶-۲۱۲ح
تاریخ نظریه۱۴۰۲/۰۴/۰۹
موضوع نظریهحقوق خانواده
محور نظریهمطالبه شیربها

استعلام

با توجه به عدم ذکر شیربها در ماده ۴ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱، مطالبه شیربها در صلاحیت دادگاه عمومی حقوقی است یا دادگاه خانواده؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

مستند به ماده ۴ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱، صلاحیت دادگاه خانواده امری استثنایی و صرفا محدود به بند های هجده گانه مذکور در این ماده و همچنین رسیدگی به وضعیت مخاطره آمیز اطفال و نوجوانان موضوع ماده ۲۹ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب ۱۳۹۹ است و افزایش صلاحیت این دادگاه نیازمند نص است و از آن جا که در امور استثنایی باید به قدر متیقن اکتفا کرد، لذا از تفسیر موسع و افزایش دامنه صلاحیت این دادگاه باید خودداری کرد. با توجه به مراتب پیش گفته رسیدگی به دعاوی راجع به شیربها که در ماده ۴ قانون یادشده به آن تصریحی نشده است، در صلاحیت محاکم عمومی حقوقی است.

مواد مرتبط

جستارهای وابسته