نظریه شماره 7/1402/213 مورخ 1402/04/03 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره اعمال قانون کاهش مجازات حبس نسبت به مجازات حبس ماده ۵۶۷ قانون مجازات اسلامی

از ویکی حقوق
پرش به ناوبری پرش به جستجو

چکیده نظریه شماره 7/1402/213 مورخ 1402/04/03 اداره کل حقوقی قوه قضاییه درباره اعمال قانون کاهش مجازات حبس نسبت به مجازات حبس ماده ۵۶۷ قانون مجازات اسلامی: با توجه به اطلاق تبصره ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی، حکم مقرر در این تبصره شامل کلیه مجازات های حبس تعزیری درجه چهار تا درجه هشت برای جرایم قابل گذشت است. نظر به اینکه جرم موضوع ماده ۵۶۷ قابل گذشت محسوب می شود، لذا مشمول قانون کاهش مجازت حبس است.

نظریه مشورتی 7/1402/213
شماره نظریه۷/۱۴۰۲/۲۱۳
شماره پرونده۱۴۰۲-۱۸۶-۲۱۳ک
تاریخ نظریه۱۴۰۲/۰۴/۰۳
موضوع نظریهقانون مجازات اسلامی
محور نظریهکاهش حبس تعزیری

استعلام

مطابق تبصره ماده ۱۱ قانون کاهش مجازت حبس تعزیری حداقل و حداکثر مجازات های حبس تعزیری درجه چهارم تا درجه هشت مقرر در قانون برای جرایم قابل گذشت به نصف تقلیل می یابد و مطابق ماده ۵۶۷ قانون مجازات اسلامی در مواردی که رفتار مرتکب نه موجب آسیب و عیبی در بدن گردد و نه اثری از خود در بدن بر جای بگذارد ضمان منتفی است؛ لکن در موارد عمدی در صورت عدم اقناع، مرتکب به حبس یا شلاق تعزیری درجه هفت محکوم می شود . حال سؤال اینجاست که آیا مجازات حبس مقرر در ماده ۵۶۷ قانون مجازات اسلامی که به صورت درجه ذکر شده است، مطابق تبصره ماده ۱۱ قانون کاهش مجازات حبس تعزیری به نصف تقلیل می یابد؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

با توجه به اطلاق تبصره ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی اصلاحی ۱۳۹۹، حکم مقرر در این تبصره شامل کلیه مجازات های حبس تعزیری درجه چهار تا درجه هشت برای جرایم قابل گذشت در تمام قوانین عام و خاص است و با توجه به تصریح صدر ماده یاد شده در خصوص قابل گذشت بودن جرایم تعزیری مندرج در کتاب دیات، جرم موضوع ماده ۵۶۷ قانون فوق الذکر (که مجازات آن حبس یا شلاق تعزیری درجه هفت است) قابل گذشت محسوب می شود؛ لذا مشمول تقلیل مجازات حبس موضوع تبصره صدرالذکر نیز می باشد. (حداقل و حداکثر مجازات حبس درجه هفت به نصف تقلیل می یابد در نتیجه مجازات حبس جرم موضوع این ماده چهل و پنج روز تا سه ماه حبس است).

مواد مرتبط

جستارهای وابسته